صفحه اصلی / کارآفرینی / اخبار و رویدادهای کارآفرینی / چرا لازم است به کودکان خود کارآفرینی آموزش دهیم؟
چرا لازم است  به کودکان خود کارآفرینی آموزش دهیم؟

چرا لازم است به کودکان خود کارآفرینی آموزش دهیم؟

کسب و کار نیوز - جهان نیازمند نوآوری های بیشتر است. بنابراین باید کارآفرینان بیشتری تربیت شوند. با وجود این سؤالی که در این راستا مطرح می شود این است که نسل آینده کارآفرینان از چه سنی باید تحت آموزش قرار بگیرند؟

کسب و کار نیوز – تحقیقات زیادی نشان داده است که آموزش کارآفرینی به کودکان در سنین مدرسه مزایای زیادی دارد. به طور مثال در مطالعه ای که بر روی ۳۳۰ مدرسه ابتدایی در ایرلند انجام شده است ۸۷% معلمان گزارش دادند که کودکان پس از شرکت در دوره آموزشی کارآفرینی ، اعتماد به نفس بیشتری داشتند و ۲/۳ آنها شاهد پیشرفت چشمگیری در مهارت های ارتباطی و کار گروهی کودکان بودند.

البته می توان کودکان را قبل از ورود به سنین مدرسه، با اصول تجارت و کسب و کار آشنا کرد.

در زیر ماجرای یک مادری که کودک کارآفرین تربیت کرده است آورده شده است تا آسان تر این موضوع را درک کنید و متوجه شوید که کودک کارآفرین تا چه حد مسیر رشد و توسعه فردی را سریعتر طی می کنند:

    آنه ماری فایولاAnne-Marie Faiola) – کارآفرین و مدیر عامل شرکت DIY  – به کمک فرزندانش شرکت خود را بوجود آورده است.

پسر ۶ ساله ش- جامیسن –  نه تنها صابون های خود را درست می کند بلکه آنها را در بازار محلی کشاورزان  می فروشد و از این طریق ارزش پول را درک کرده است. البته او  به خواهر۴ ساله خود لیلی نیز کمک می کند و به او مهارت های ارزشمند زندگی را یاد می دهد.

جامیسن از مادرش به عنوان الگوی موفق یاد می کند و می گوید در اوایل از مهارت های کارآفرینانه او استفاده می کرد.

فایولا درباره زندگی خود می گوید: « در دوران کودکی همیشه بچه باهوشی بودم؛  بافندی، دکوپاژ، پخت  پز را انجام میدادم و سرانجام وقتی که  ۱۴ ساله بودم،  ساخت صابون را شروع کردم … در سن ۱۸ سالگی فروش صابون های دست ساز را شروع کردم اما این اولین کار من نبود؛ اولین کارم پرورش همسترهای کوچک بود؛ به کمک پدرم که یک پزشک بود توانستم الگوی رشد آنها را بدست بیاورم….بعدها همسترها را از طریق تبلیغات در پشت روزنامه  فروختم.

….وقتی به عقب نگاه می کنم واضح است که آمادگی زیادی برای کارآفرین شدن داشتم… اگرچه تجربیات متفاوت و به ظاهر بی ربطی داشتم . به عنوان مثال زمانی که سردبیر صفحه هنر روزنامه مدرسه بودم یاد گرفتم که چگونه خوب و سریع بنویسم. این مهارت هنگامی که فروشگاه اینترنتی BrambleBerry.com تاسیس کردم کمک زیادی کرد، چون به نوشتن مطالب زیادی نیاز داشتم .

وقتی ۲۰ ساله بودم، در سال ۱۹۸۸ میلادی، Bramble Berry را راه اندازی کردم . از آن زمان این شبکه گسترش یافته است که شامل وب سایت آموزشی TeachSoap.com ، وبلاگ Soapqueen.com ، و کانال YouTube SoapQueen.tv است. در ۲۴ سالگی م یک فروشگاه خرده فروشی در واشنگتن افتتاح کردم.

تاریخ در حال تکرار شدن است…

هر دو فرزندانم عاشق کار و خلاقیت هستند و محل کارم بزرگ شدند و من را در حال کار کردن بر روی صدها پروژه دیدند…در خصوص کار هیچگاه به فرزندانم فشار نیاورده ام… فروش صابون ها در بازار محلی کشاورزان چیزی بود که  او از ما خواست که این کار را برایش انجام بدهیم، همه ما مشتاقانه صبح های شنبه را به این بهانه زود از خواب بلند می شویم.

…جامیسن چیزهای ارزشمندی را یاد گرفته است؛ اینکه چگونه برای آینده خود برنامه ریزی کند… چگونه مطمئن شود که محصول کافی برای فروش دارد… زمان خود را چگونه به کارهای مورد نظر تقسیم کند… و مهمتر ارزش پول و نحوه مدیریت آن را می داند.

…. پسرم، جامیسن خودش پول همه مواد اولیه را می پردازد و در بازار،  هزینه غرفه خود را پرداخت می کند و هزینه کالای فروخته شده را از درآمد خود کسر می کند .

در اوایل کار چیزی که مشکل بود نشستن جامیسن در داخل غرفه بود تا منتظر بماند کالایی به فروش برسد. قطعا نشاندن کودک شش ساله در داخل غرفه و فروش محصولات به مدت ۴ ساعت نیاز به انگیزه ای بالا داشت که این انگیزه دادن را پدر و مادرها مسئول هستند. به نظرم اگر والدین انگیزه نداشته باشند به هیچ وجه نمی توانید فرزندانشان را مجبور به انجام کارها کنند.

 

صرف نظر از اینکه می خواهید ایلان ماسک بعدی را بزرگ کنید یا مارک زاکربرگ، بچه ها را می توانید قبل از ورود به مدرسه با اصول کسب و کار آشنا کنید به شرطی که بر روی کاری که آنها دوست دارند تمرکز کنید.

علاوه بر این، نکته مهم این است که بدانید برای پرورش کودکان کارآفرین لازم است که والدینی داشته باشند که آنها حمایت و تشویق کنند و مهارت های ضروری یک کارآفرین موفق را به آنها آموزش دهند.

فایولا در آخر صحبتهایش در این خصوص گفت: خانواده من تاثیر زیادی بر روی زندگی تجاری من داشتند: مادرم خوش بینی بی پایان همراه با سخت کوشی و پدرم اصول مدیریت پول و داشتن اخلاق و صداقت را به من هدیه دادند.

کارآفرینان متولد نمی شوند بلکه ساخته می شوند. برای کارآفرین شدن لازم است مهارت هایی را یاد داد که به موفقیت در کسب و کار کمک زیادی می کند. بنابراین به عنوان والدین یکی از وظایف شما این است که در بهترین سن ممکن، مهارت هایی چون خوش بینی ، انعطاف پذیری و ارتباطات را به فرزندانتان یاد دهید تا هر چه زودتر خود را برای ورود به دنیای کسب و کار آماده کنند.

۵ مزیت اینکه چرا فرزندانتان باید کارآفرینی را بیاموزند

 

  • اخلاق کاری بهتری پیدا می کنند

مشخص است وقتی بچه های خردسال خود را در معرض بازی ها و داستان هایی با موضوع کارآفرینی می بینند، کم کم اخلاق کاری بهتری پیدا می کنند . این اتفاق از دو طریق اتفاق می افتد: اول- کارهای عملیاتی یک کسب و کار را تجربه می کنند، خواه کاغذهای اداری را جابجا کنند خواه در وسط چمنزار برگ های درختان را با قیچی ببرند؛ بدین شکل ارزش کار را درک می کنند. دوم ، کودکان زمانی ویژگی های مثبت اخلاق کاری را یاد می گیرند که آنرا را در پدر و مادرش – به عنوان بانفوذترین فرد در زندگی خود-  ببیند. بنابراین از پدر و مادرهای سخت کوش، می توان انتظار داشت که فرزندانی با این خصلت تربیت کنند؛ خصلتی که در فرهنگ امروزی کمتر دیده می شود.

 

  • قدر پول را بیشتر می دانند

یکی از بزرگترین مزایای آموزش کارآفرینی به فزندانتان این است که آنها به پول احترام بیشتری می گذارند. بچه هایی که کار می کنند و با مسائل مرتبط با پول آشنایی اندکی پیدا می کنند موجب می شود پول را به آسانی از دست ندهند.

 

 

 

Fiona Kirkpatrick Parson، به عنوان بازاریاب حرفه ای که از سن کم کارآفرینی را شروع کرد، می گوید آنچه تاکنون خیلی بیشتر به من کمک کرده است این بود که همیشه تلاش میکردم پولم را به نوعی بدست بیاورم.

این پیام نشان می دهد که یادگرفتن یک کاری، سبب تقویت اعتماد به نفس، شکوفا شدن خلاقیت و شجاعت می شود؛ چیزهایی هستند که نمی توان از والدین انتظار داشت بتوانند به شکل کلامی آموزش دهند.

  • تفکر خلاقی پیدا می کنند

راه اندازی و ادامه یک کسب و کار کار آسانی نیست. مشکلات از هر گوشه ای خود را نشان می دهند و مسئول حل کردن آنها با شما است و همزمان با حل مشکلات باید بتوانید کسب و کار را در یک مسیر راست پیش ببرید. بجای پنهان کردن مشکلات و چالش های کسب و کار، کودکان را مستقیما در جریان آنها قرار دهید. این کار باعث شکل گیری تفکر خلاقانه در آنها می شود.

 

  • مهارت های اجتماعی را بهبود می دهند

یکی از تاثیرات کار کردن در کسب و کارهای کوچک اینست که کودکتان مجبور می شود که در طی یک روز با افراد غریبه تعامل داشته باشند . این یک فرصتی است که مهارت های ارتباطی کودک را به طور چشمگیری بهتر کنید و در بیشتر موارد به یک فروشنده خوبی تبدیل شود.

 

  • هدف گذاری را یاد می گیرند

تعیین هدف و رسیدن به آن، چیزی نیست که کودکان به راحتی آنرا یاد بگیرند. اکثر بچه ها عادت دارند کاری را شروع کنند و بدون آنکه به پایان برسانند آنرا رها کنند و حوصله نمی کنند تا لذت رسیدن به هدف را درک کنند. خوشبختانه تحقیقات زیادی نشان می دهد که گفتگوی منظم  بین والدین و فرزندان، موجب می شود کودکان بتوانند بین رفتارهای فعلی و اهداف آینده ارتباط بهتری برقرار کنند .

تصور کنید اگر وقت بیشتری را در محیط کارآفرینی با کودکان خود سپری کنید – محیطی که اهداف به طور مستمر قابل پیگیری  هستند و در صورت لزوم اصلاح می شوند-  سریعتر می توانید مهارت ها را به کودکان یاد دهید.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.