صفحه اصلی / استان ها / «نیوکاسل» در کمین است
«نیوکاسل» در کمین است

«نیوکاسل» در کمین است

کسب و کاز نیوز :مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: واکسیناسیون رایگان طیور در راستای مبارزه با بیماری نیوکاسل در حال انجام است.

به گزارش کسب و کاز نیوز به نقل از ایسنا, محمدباقر حاج‌کاظمی با اشاره به واکسیناسیون طیور بومی در استان زنجان، اظهار کرد: واکسیناسین طیور بومی در روستاها آغاز شده و این واکسیناسیون تا آخر ماه در مناطق پرخطر استان، انجام و واکسیناسیون طیور بومی به صورت رایگان انجام می‌شود.

این مسئول با اشاره به نیاز به همکاری روستائیان در این طرح، ادامه داد: در این طرح همکاری روستائیان برای دامپزشکی استان زنجان بسیار مهم است ولی متاسفانه در بعضی از مواقع روستاییان همکاری لازم را ندارند.

وی با بیان اینکه بیماری نیوکاسل یک بیماری شایع در بین طیور کشور و استان است، افزود: به شرط انجام واکسیناسیون هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد و ما همیشه اقدامات پیشگیرانه را انجام می‌دهیم، به طوری که در طول یک ماه واکسیناسیون ۳۰۰ هزار قطعه طیور بومی جزو برنامه‌های در دست اقدام است.

حاج‌کاظمی تصریح کرد: واکسیناسیون این بیماری در کشور به طور مداوم در طیور صنعتی انجام می‌شود. یکی از موثرترین راه‌های پیشگیری و مبارزه با شیوع بیماری نیوکاسل، استفاده از واکسن مخصوص است.

بیماری نیوکاسل (NCD) یکی از مهم‌ترین بیماری‌های ویروسی در طیور است که چندین گونه از پرندگان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بیماری در کانادا، ایالات متحده و برخی از کشورهای اروپای غربی کنترل شده است. در بخش‌هایی از آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی ادامه دارد و انتقال آن از طریق هوا، تماس مستقیم با پرندگان آلوده یا حامل، تماس با ترشح و فضولات پرندگان آلوده امکان‌پذیر است. ایمنی زیستی خوب، جدایی موارد آلوده و واکسیناسیون مناسب باید به عنوان روش کنترل و پیشگیری از این بیماری انجام شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.