صفحه اصلی / سرخط خبرها / دومین نشست مدیران پایگاه‌های ملی و جهانی به کار خود در شوشتر پایان داد
دومین نشست مدیران پایگاه‌های ملی و جهانی به کار خود در شوشتر پایان داد

با صدور بیانیه

دومین نشست مدیران پایگاه‌های ملی و جهانی به کار خود در شوشتر پایان داد

کسب و کاز نیوز:دومین نشست مدیران پایگاه‌های ملی و جهانی با موضوع «توسعه گردشگری پایدار» توسط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، با هدف آموزش در زمینه توسعه گردشگری پایدار و مشارکت جامعه محلی در پایگاه‌های میراث جهانی در ایران، به پایان رسید.

به گزارش کسب و کاز نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی میراث آریا, در این مراسم که عصر یکشنبه ۱۹ آبان ۹۸ در شهر شوشتر استان خوزستان برگزار شد،  سابرینا سالیس، مدیر پروژه محور میراث جاده ابریشم در افغانستان، آسیای مرکزی و ایران در اختتامیه کارگاه بین‌المللی آموزشی مدیریت گردشگری پایدار در آثار ثبت جهانی در شوشتر گفت: «این اولین حضور من در این منطقه و استان خوزستان بود، برگزاری چنین کارگاهی در استان خوزستان نه تنها نشان دهنده میزان اهمیتی است ‌که یونسکو برای سایت‌های جهانی واقع در این استان قائل است، بلکه گویای جایگاه ویژه فرهنگ و تمدن ایرانی در اذهان همگان است.»

او افزود: «در این راستا از تمام دست‌اندرکاران برگزاری این کارگاه تشکر ویژه می‌کنم.»

دومینیک وردوگو، مدرس کارگاه بین‌المللی توسعه گردشگری پایدار در پایگاه‌های جهانی نیز در این مراسم گفت: «آثار جهانی شمال خوزستان به عنوان مثلث طلایی، همه مولفه‌های لازم را برای توسعه گردشگری پایدار را داراست.»

او افزود: «ضروری است این مولفه‌ها برای گردشگری پایدار در ایران فعال شود. بار دیگر که به این منطقه باز می‌گردم امیدوارم با برنامه‌های اجرایی و عملیاتی برای گردشگری پایدار و تدوین ساز و کار مدیریت مقصد برای مدیریت یکپارچه و پایدار گردشگری مواجه شوم.»

قرائت بیانیه

در پایان برگزاری این کارگاه که به مدت پنج روز ادامه داشت، مدیران پایگاه‌های میراث جهانی و ملی نظرات مشترک خود را در بیانیه‌ای اعلام کردند که این بیانیه توسط فرهاد عزیزی مدیرکل دفتر پایگاه‌های میراث جهانی و ملی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به شرح ذیل قرائت شد.

«”گردشگری پایدار” نسخه‌ای از گردشگری در راستای حفاظت آثار، معرفی ارزش‌های برجسته و ارتقای تعاملات بین فرهنگی است که رونق اقتصادی، تأمین زیرساخت‌ها و ایجاد ظرفیت مناسب مخاطب‌پذیری آثار را در پی خواهد داشت. اعضای حاضر و شرکت‌کنندگان در کارگاه فوق ضمن بیان تأثیر فرصت‌های گردشگری پایدار بر آثار میراث جهانی و ملی، توجه به توصیه‌های زیر را مسیری برای دستیابی به اهداف کارگاه فوق دانستند.

گردشگری پایدار توجه به “محیط‌زیست”، “مشارکت جوامع محلی”، “رونق اقتصاد محلی” و  “امکان انتقال سرمایه‌های طبیعی و فرهنگی به نسل‌های آینده” را مدنظر قرار می‌دهد و تلاش دارد فرایند پذیرش مخاطبان را از طریق جذب فرصت‌های سرمایه‌گذاری و افزایش کیفیت و کمیت خدمات، ارتقا دهد و بستر مناسبی را برای معرفی محتوای آثار برای بازدیدکنندگان فراهم آورد.

مخاطبِ هدف آثار میراث جهانی، قشر فرهنگی، دغدغه‌مند و علاقه‌مند جامعه بشری به تاریخ و فرهنگ است. چنین مخاطبی می بایست ذیل “گردشگری فرهنگی” که گونه‌ای فاخر از گردشگری است مورد توجه ویژه قرار گیرد.

استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری در پایگاه‌های میراث جهانی و ملی در چارچوب گردشگری پایدار عینیت می‌یابد و ارتباط مناسب بین حفاظت و توسعه گردشگری لازمه رسیدن به این هدف است.

داشتن برنامه برای “مدیریت گردشگری” ارتباط بین حفاظت و گردشگری را برای پایگاه‌های میراث جهانی و ملی تسهیل می‌کند.

“سازمان مدیریت مقصد” توسط پایگاه‌ها این فرصت را ایجاد خواهد کرد تا ضمن پایش اجرای برنامه «مدیریت گردشگری» به تسهیل و تکمیل آن در طول فرایند اجرایی شدن پرداخته شود.

در “برنامه مدیریت مقصد” پایگاه‌های میراث جهانی و ملی، نقش ذی‌نفعان به ویژه مشارکت مردم و انتفاع جوامع محلی را در شکل‌گیری الگوی موفق گردشگری پایدار مورد تأکید قرار خواهند داد.

تعریف چارچوب نظری، بهره‌مندی از اسناد بین‌المللی، معرفی خلاقانه با استفاده از ابزارهای نوین، ایجاد شبکه‌های آثار محلی و منطقه‌ای بین پایگاه‌های همجوار، توجه به سایر جاذبه‌های پیرامون، دسترسی مناسب به آثار، کیفیت مطلوب خدمات، ارائه خدمات الکترونیک، از مهمترین محورهای “برنامه مدیریت مقصد” خواهد بود.»

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.