صفحه اصلی / کارآفرینی / اخبار و رویدادهای کارآفرینی / بررسی مشکلات کسب‌وکارهای نوآورانه در هفته جهانی کارآفرینی
بررسی مشکلات کسب‌وکارهای نوآورانه در هفته جهانی کارآفرینی

رئیس سازمان ملی کارآفرینی ایران اعلام کرد

بررسی مشکلات کسب‌وکارهای نوآورانه در هفته جهانی کارآفرینی

بر اساس اظهارات حسین سلاح‌ورزی رئیس سازمان ملی کارآفرینی ایران مقررات مربوط به کسب‌وکارهای مبتنی بر نوآوری یا مبهم هستند و یا جامع و کامل نیستند. از طرفی این‌گونه کسب‌وکارها همچنان با بدنه سنتی اقتصاد کشور پیوند و ارتباط مؤثر ندارند. در این راستا قرار است در هفته جهانی کارآفرینی به مشکلات و دغدغه‌های این بخش پرداخته شود.

سازمان ملی کارآفرینی ایران به مناسبت هفته جهانی کارآفرینی از ۱۸ تا ۲۴ نوامبر برابر با ۲۷ آبان تا ۳ آذر در نظر دارد نشست‌های تخصصی به منظور بررسی ابعاد و جنبه‌های مختلف کارآفرینی و مشکلاتی که در این وادی وجود دارد، برگزار کند. برگزاری این سلسله نشست‌ها در تمام استان‌ها با همکاری استانداری، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان فنی و حرفه‌ای، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه آزاد و وزارت علوم خواهد بود.
حسین سلاح ورزی، رئیس سازمان ملی کارآفرینی ایران با اعلام این خبر که ۲۶ آبان ماه همایشی با حضور مقامات دولتی و فعالان اقتصادی با موضوع کارآفرینی در اتاق ایران برگزار می‌شود، تشریح کرد: در سال جاری که رونق تولید و اشتغال پایدار به عنوان اهداف کلان نظام اقتصادی تعریف شده است، باید توجه ویژه به کسب‌وکارهای نوآورانه داشته باشیم چراکه کلید رسیدن به اهداف تعیین شده، توسعه و شکوفایی دانش بنیان‌هاست.
نایب‌رئیس اتاق ایران ادامه داد: علاوه بر این همایش در طول این یک هفته نشست‌های تخصصی متعددی با بخش‌های مختلف از جمله دانشگاه‌ها و صندوق نوآوری و شکوفایی خواهیم داشت. همچنین قرار است نشستی با سازمان منطقه آزاد کیش در مورد بررسی موانع توسعه سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در مناطق آزاد داشته باشیم.
وی در ادامه به اصلی‌ترین دغدغه‌های موجود در حوزه استارتاپ ها اشاره و تصریح کرد: مقررات مربوط به این حوزه یا مبهم هستند و یا کامل و جامع نیستند. بنابراین در گام نخست باید مجموعه قوانین این بخش را مورد بازنگری قرار دهیم. اتاق ایران و سازمان ملی کارآفرینی مدت‌هاست این مهم را در دستورکار قرار داده و در تلاشیم با استفاده از ظرفیت کمیته ماده ۱۲، هیات مقررات زدایی و شورای گفت‌وگو مشکلات مربوط قانونی این حوزه برطرف شود.
سلاح‌ورزی یادآور شد: در این حوزه با کمبود قانون روبه‌رو نیستیم تنها لازم است نگرش و دیدگاه مسئولان به ویژه در حوزه مالیات و تأمین اجتماعی تغییر کند و ماهیت این شرکت‌ها را درک کنند.
نایب‌رئیس اتاق ایران مسئله دیگری که شرکت‌های دانش بنیان با آن مواجه هستند را نبود ارتباط مؤثر بین آنها با بدنه اقتصاد سنتی فعال در کشور دانست و تأکید کرد: یکی از رسالت‌های اتاق ایران تلاش برای دیده شدن این کسب‌وکارها و پیوند آنها با بدنه سنتی است. بیش از ۲۰۰ تشکل فعال زیرمجموعه اتاق ایران هستند که ایجاد ارتباط بین آنها با استارتاپ‌ها می‌تواند به رشد و تبلور فعالیت‌های نوآورانه در اقتصاد کمک کند.
به باور او از گذشته همراهی خوبی بین دستگاه‌های دولتی و حکومتی در مورد حمایت هدفمند از استارتاپ‌ها وجود نداشته و موجب شده امروز این شرکت‌ها هنگام دریافت انواع مجوزها و در فرآیند ارزش‌گذاری سرمایه با مشکلات و بروکراسی‌های طولانی مدت مواجه و با سازمان امور مالیاتی، تأمین اجتماعی، ثبت شرکت‌ها و حتی برای حفظ مالکیت معنوی دچار مشکل شوند.
رئیس سازمان ملی کارآفرینی ایران در مورد تأمین مالی کسب‌وکارهای مبتنی بر نوآوری نیز تصریح کرد: اعطای وام به این نوع شرکت‌ها در هیچ کجا مرسوم نیست. این شرکت‌ها برای تأمین مالی باید از صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنند. در این رابطه نیز سازمان ملی کارآفرینی اقداماتی را انجام داده و پیگیر ایجاد صندوق تجمیع سرمایه است.
وی با اشاره به پیگیری‌های سازمان ملی کارآفرینی برای امکان تبدیل شرکت‌های با مسئولیت محدود به سهامی خاص برای استفاده از بورس و فرابورس هنگام تأمین مالی، گفت: تبدیل این شرکت‌ها به سهامی خاص منع قانونی داشت با پیگیری‌های سازمان و به کمک شورای گفت‌وگو توانستیم مصوبه‌ای از هیات وزیران مبنی بر لغو این محدودیت قانونی دریافت کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.