صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / با همکاری استارت‌آپ‌های «RegTech» از کلاهبرداری پیشگیری می شود

با همکاری استارت‌آپ‌های «RegTech» از کلاهبرداری پیشگیری می شود

کسب و کار نیوز - موارد استفاده از «فناوری قانونگذاری (RegTech)» بسیار گسترده است و تنها به ارائه گزارش‌ها خلاصه نمی‌شود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از سنا، در حال حاضر بیش از ۸۰ استارت‌آپ «فناوری قانونگذاری (RegTech)» مشغول فعالیت هستند که به طور کلی از نظر حوزه فعالیت‌شان به پنج دسته تقسیم شده‌اند:
تطبیق‌پذیری :
نظارت قانونی و کتابخانه آنلاین: این بستر، شامل سیستم عامل‌هایی هستند که به واسطه آنها آیین‌نامه‌های آینده و فعلی را نمایش می‌دهند. همچنین این بستر در صورت وضع مقررات جدید مربوط به شرکت، اطلاعات لازم را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.
مدیریت پروژه انطباق: کاربر از طریق ابزارهای موجود در این بستر، می‌تواند وظایف، منابع و جداول زمانی برای مقررات آینده را برنامه‌ریزی کند.
بررسی سلامت پذیرش: ابزارهای این بستر از طریق شاخص‌های موجود در داشبورد، کاربر را از سازگاری آیین‌نامه‌ها و مقررات با موضوع آگاه می‌سازد.
دقت و امنیت وب: ابزارهای دقیق و امنیتی موجود در این بستر بر مدیریت حریم خصوصی و مدیریت امنیت داده‌ها تمرکـز دارد. البتـه مدیریت امنیت از طریـق هـوش مصنوعـی و یادگیـری ماشیـنی (machine learning) مانع از بین رفتن داده‌ها و تسهیل کشف کلاهبرداری و تقلب نیز می‌شود.
۲-شناسایی
مدیریت شناسایی: ابزارهـای ایـن بستر دربـرگیرنـده مراحـل و فرایندهایـی بـرای مشتـری جـدیـد یا روابط متقابل در بستر است. این بخش از بستر تحت عنوان «مشتری خودت را بشناس(KYC)» (Know Your Customer) تعریف شده است.
کنترل شناسایی: در این بستر کنترل موارد مرتبط با هویت مشتریان بررسی می‌شود. نقل و انتقالات مالی غیرقانونی و حتی پول‌شویی، گزارش‌های مبتنی بر داده‌های مشتریان، روابط تجاری و نیز «اشخاص دارای ریسک سیاسی(PEP)» (Politically Exposed Person) در این بستر بررسی می‌شوند.
۳-مدیریت ریسک
مدل‌سازی و پیش‌بینی سناریو: ابزارهای این بستر محاسبه داده‌ها را برای آینده پیش‌بینی می‌کند. این ابزار به عنوان یکی از الزامات قانونگذاری مانند «تست استرس» مفید است.
ارزیابی ریسک: این بستر میزان دارایی، نسبت سرمایه یا نسبت نقدینگی را به عنوان یکی دیگر از الزامات قانونگذاری نشان می‌دهد.
گزارشگری ریسک: از طریق این بستر، گزارشگری از موارد ریسک‌پذیر به راحتی امکان‌پذیر است.
۴-نظارت بر معاملات
سیستم حسابرسی و نظارت بر معاملات: این سیستم‌ها امکان اسکن معاملات و نقل و انتقالات را از طریق فناوری‌هایی مانند بلاکچین برای شرکت فراهم می‌کنند. همچنین در این سیستم، فرایندها در راستای کاهش هزینه‌ها، ارتقا و ساده‌سازی تطبیق‌پذیری ادغام می‌شوند.
۵-گزارشگری قانونگذاری
ابزارهای این بستر، گزارشگری قانونگذاری را به روشی ساده و خودکار برای کاربر فراهم می‌کند.
با توجه به تحولات روزافزون در دنیای همیشه در حال تغییر، استارت‌آپهای «فناوری قانونگذاری (RegTech)» می‌توانند به کمک موسسات مالی و اعتباری آمده و آنها را با تغییرات روز قوانین و مقررات همگام کنند و بسیاری از مشکلات و تخلفاتی که ناشی از عدم آگاهی از مقررات باشند را حل و فصل کنند. «فناوری قانونگذاری (RegTech)» با بهره‌مندی از فن‌آوری خلاقانه و نوآورانه دیجیتالی قادر خواهد بود تا از افشای داده‌ها، حملات سایبری، فعالیت‌های پولشویی و دیگر رفتارهای کلاهبردارانه پیشگیری کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.