صفحه اصلی / اسلایدر / معاملات کلان سلاطین کاغذ در بازار آزاد
معاملات کلان سلاطین کاغذ در بازار آزاد

ردپای دانه درشت ها به‌وضوح مشخص است

معاملات کلان سلاطین کاغذ در بازار آزاد

کسب و کار- درحال حاضر قیمت کاغذ در بازار حدود 360 هزار تومان در هر بند محاسبه می‌شود اما اگر با فاکتور غیر رسمی همراه باشد قیمت کاغذ افزایش پیدا می‌کند و به حدود 385 هزار تومان در هر بند می‌رسد، این در حالی است که قیمت کاغذ تا ماه گذشته حدود 500 هزار تومان بود. تغییر قیمت کاغذ از 360 هزار تومان به 385 هزار تومان در هر بند به دلیل فرار مالیاتی است، زیرا برخی از خریداران کاغذ حاضر به پذیرش فاکتور‌های رسمی نیستند لذا هر بند کاغذ را 25 هزار تومان گرانتر می‌خرند که البته این افزایش از جیب مصرف‌کنندگان نهای هزینه خواهد می‌شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین زمینه سازمان تعزیرات بر اساس گزارش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد ۲۳ پرونده تخلف برای واردکنندگان کاغذ با ارز دولتی باز کرده است؛ تخلفاتی که به‌نظر می‌رسد تازه بخش کوچکی از ماجرای فساد کاغذ در کشور باشد. قصه تخلفات کاغذ را همه می‌دانیم‌، تجاری که در بحبوحه گرانی و کمبود کاغذ ارزهای دولتی را گرفتند، یا هیچ‌گاه کاغذی وارد نکردند و یا به‌نرخ ارز دولتی آوردند و با نرخ ارز آزاد قطره‌چکانی در بازار فروختند و سودهای هنگفت به جیب زدند و هرچند در این میان سلطان‌هایی نیز دستگیر شدند، اما پرونده این سلطان‌های کاغذ به‌صورت جدی پیگیری نشد، علاوه بر آن تکلیف کاغذهایی که در انبارهای احتکاری کشف شد،‌ نیز مشخص نشد‌. این کاغذها بنا به گفته مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ‌گاه به چرخه توزیع وارد نشدند. دایره تخلفات در حوزه کاغذ از مصرف‌کنندگان اصلی آن یعنی ناشران نیز دور نماند،‌ ناشران که به‌عنوان کوچکترین حلقه در این زنجیره به‌شمار می‌روند،‌ نیز در یک سال گذشته تخلفاتی در این باره داشته‌اند‌، تخلفاتی که به‌دلیل نبود نظارت بر مصرف در کارگروه کاغذ وزارت ارشاد قابلیت شناسایی نداشت،‌ بنابراین عده‌ای ناشرنما با خیال راحت حواله‌های کاغذ خود را در بازار به‌نرخ آزاد فروختند.

حجم بالای تخلفات در حوزه کاغذ منجر به این شد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که عهده‌دار توزیع کاغذ دولتی در کشور است،‌ در پایان سال گذشته فهرستی از واردکنندگان و دریافت‌کنندگان کاغذ با ارز دولتی را در اختیار تعزیرات گذاشته تا تخلفات احتمالی بررسی شود. حالا خبرها حکایت از باز شدن حداقل ۲۳ پرونده در تعزیرات برای کاغذ با استفاده از گزارشات وزارت فرهنگ دارد. غلامرضا شجاع، از اعضای کارگروه کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این زمینه گفت: براساس گزارش‌های کارگروه کاغذ به‌ریاست حسین انتظامی‌، ۲۳ پرونده برای متخلفان کاغذ در تعزیرات باز شده است، از این میان‌، ۲۰ شرکت با استفاده از ارز دولتی کاغذ را آورده و تنها اندکی از آن را در اختیار وزارت ارشاد برای توزیع قرار داده‌اند‌، مابقی با نرخ آزاد در بازار فروخته شده است. وی ادامه داد: سه شرکت نیز با هماهنگی کارگروه کاغذ به کشور وارد کرده‌اند‌، حجم بالایی را تحویل وزارت ارشاد داده و مقداری را نیز با قیمت عادلانه در اختیار مطبوعات قرار داده‌اند،‌ هرچند تخلف مالی در این زمینه انجام نشده است،‌ اما طبق تعهد باید با هماهنگی کارگروه این اقدام انجام می‌شد. با وجود اینکه باز شدن پرونده این تخلفات در تعزیرات اندکی دلگرم‌کننده است،‌ اما به‌نظر می‌رسد هنوز خبری از بازشدن مفسده‌های بزرگتر در کاغذ نیست،‌ پرونده‌هایی که بنا به گفته فعالان  این بازار ردپای سلطان‌های اصلی کاغذ در آن به‌وضوح مشخص است و هنوز آزادانه می‌گردند.

ارز دولتی برای کاغذ به عده‌ای محدود ‌رسید

جمشید جعفرپور، نماینده مجلس

تمام آسیب هایی که در بازار کاغذ در شرایط فعلی وجود دارد ناشی از تصمیماتی است که در اختصاص ارز دولتی به این کالا گرفته شد. ارز دولتی به این کالا اختصاص یافت اما کوچکترین اثری از آن در بازار دیده نشد. هنوز هم ماجراهای آن ادامه دارد و تخلفات بسیاری در این بازار دیده می شود. ارز دولتی به کاغذ اختصاص یافت که تاثیر آن به تعادل در بازار کاغذ منجر شود نه اینکه گرانی بیش از حد کاغذ به صنایع وابسته آسیب های جدی وارد سازد.

امروز صنایع بسیاری در معرض تعطیلی و نابودی قرار گرفته اند و گرانی کاغذ تنها سودهای کلانی برای عده ای خاص داشته است. مشکلات در زمینه تامین کاغذ حتی باعث کاستی در تیراژ مجلات و نشر کتاب‌ها شده است بنابراین عدم نظارت بر قیمت واردات کاغذ باعث شده است تا مشکلات گسترده شود. ارز دولتی برای کاغذ به عده‌ای محدود ‌رسید که به راحتی کاغذ را با قیمتی آزاد در بازار به فروش رسانند و شاهد همین وضعیت در سایر کالاهای اساسی که ارز چهارهزار و ۲۰۰ تومانی به آن‌ها تعلق می‌‎گیرد نیز هستیم. در این رابطه هم چنین

مسئولان در حالی از بررسی بازار کاغذ خبر می دهند که در سال گذشته نیز مقامات پلیس و قضایی از پرونده‌ای به نام سلطان کاغذ خبر داده بودند. علی رغم تشکیل پرونده‌های فساد اقتصادی طی ماه‌های اخیر میزان فساد و گرانی ها‌ در بازار کاغذ کاهش نیافته و شاهد ادامه خرید و فروش های کلان در بازار آزاد کاغذ هستیم.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.