صفحه اصلی / اسلایدر / روند نزولی نرخ تورم در ترکیه ادامه یافت

روند نزولی نرخ تورم در ترکیه ادامه یافت

کسب و کار نیوز - وزارت دارایی و خزانه‌داری ترکیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که روند نزولی نرخ تورم این کشور در ماه اکتبر نیز ادامه داشته است.

برات آلبایراک- وزیر دارایی و خزانه داری ترکیه – در همین رابطه در یک پیام توئیتری نوشت: گام‌های برداشته شده در راستای مقابله با تورم در حال نتیجه دادن هستند. ما به اتخاذ موضع قاطع در مقابله با تورم و رسیدن به سطح هدف‌گذاری شده تا پایان سال ادامه می‌دهیم.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا؛ نرخ تورم ترکیه در دوازده ماه منتهی به اکتبر در حالی به ۸.۵۵ درصد رسید که این رقم در مقایسه با تورم مدت مشابه متهی به ماه سپتامبر، ۰.۷۱ درصد کاهش پیدا کرده است. آخرین بار که ترکیه تورم ۸.۵ درصدی را تجربه کرده بود، مربوط به تورم دسامبر سال ۲۰۱۶ با تورم ۸.۵۳ درصدی بود.

انتظار می‌رود تورم ترکیه تا پایان امسال به سطح ۱۲ درصدی برسد. بانک مرکزی ترکیه نرخ تورم این کشور تا پایان امسال را در سناریوی خوش‌بینانه ۱۲ درصد و در سناریوی بدبینانه ۱۳.۹ درصد پیش‌بینی کرده است.

در بین بخش‌های مختلف نرخ تورم مواد غذایی و نوشیدنی از ۹.۵۲ درصد در ماه سپتامبر به ۷.۸۵ درصد در ماه اکتبر رسیده است. تورم بخش آب و برق و گاز نیز در ماه اکتبر به ۹.۷ درصد و رستوران و هتلداری به ۱۳.۷۱ درصد کاهش پیدا کرده است. از سوی دیگر تورم در بخش حمل و نقل از ۰.۶۶ درصد در ماه سپتامبر به ۱.۳۶ درصد در ماه اکتبر افزایش پیدا کرد.

طبق اعلام مرکز آمار ترکیه، تورم ماهانه این کشور ۲ درصد اندازه‌گیری شده است که ۱.۰۱ درصد بیشتر از تورم ماه سپتامبر است. هسته تورمی نیز که تغییرات قیمتی اقلام انرژی و غذایی را به دلیل نوسانات بالای آن‌ها در نظر نمی گیرد، از ۷.۵۴ درصد در ماه سپتامبر به ۶.۶۷ درصد در ماه اکتبر کاهش پیدا کرده است.

متوسط نرخ تورم ترکیه در بازه زمانی ۱۹۶۵ تا ۲۰۱۹ معادل ۳۴.۷۴ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به تورم ۱۳۸.۷۱ درصدی می ۱۹۸۰ و پایین‌ترین تورم ثبت شده نیز مربوط به تورم منفی ۴.۰۱ درصدی ماه ژوئن سال ۱۹۶۸ بوده است.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.