صفحه اصلی / اسلایدر / درمان گران تر شد
درمان گران تر شد

مشکلات مبادلات ارزی و تبادل مالی خدمات پزشکی را دچار آسیب کرده است

درمان گران تر شد

کسب و کار- شرکت های تجهیزات پزشکی به دلایل مختلفی اقدام به گرانفروشی این تجهیزات می کنند که این اقدام مشکلاتی را در روند درمانی مردم ایجاد کرده است. به عنوان مثال تهیه تجهیزات و قطعات یدکی مورد نیاز دستگاه‌های آزمایشگاه‌ها که تا سال گذشته ۹ میلیون قیمت داشت، به مرز ۳۶ میلیون تومان رسیده است. ارز دولتی که برای واردات این تجهیزات به برخی افراد و شرکت ها اختصاص پبدا کرد در بازار این کالاها تاثیر چندان زیادی نداشته و گرانی در این بازار وجود دارد که در نهایت تمام بار آن متوجه مردم خواهد بود.

شایلی قرائی

از طرفی دیگر امروزه تحریم‌های غیرانسانی و یکجانبه از سوی آمریکا به کشور تحمیل شده و به رغم اینکه به ظاهر در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی تحریم نیستیم ولی به دلیل مشکلات مبادلات ارزی و تبادل مالی در این عرصه هم تحریم اعمال می‌شود و دچار مشکلات بسیاری هستیم که ممکن است در آینده خدمات پزشکی را دچار آسیب نماید که البته امیدواریم با همت جامعه پزشکی بتوانیم از این مرحله سخت عبور نمائیم. البته به گفته فعالان این صنعت، بیشتر از تحریم ها نامتعادل بودن بازار به ما آسیب زده است و تاثیر گذاشته چون بیشتر کالاهای پزشکی تحریم نیستند و در دوره های گذشته هم تحریم نبودند البته در انتقال مالی مشکلات بوده اما در ۵ ماه اخیر بدلیل نوسانات ارزی دچار مشکلاتی شدیم که تولید کنندگان را دچار چالش کرد و تکلیفشان روشن نبود الان کمبودهایی داریم و کالاها در انبار گمرک یا شرکتهاست و باید توزیع شود تا به تعادل برسیم.

در این رابطه رئیس اتحادیه تهیه و توزیع کنندگان تجهیزات پزشکی با گلایه از بانک مرکزی گفت: ما بارها از دوستان بانک مرکزی درخواست کرده‌ایم تا لیست افرادی که در صنف ما ارز دولتی دریافت کرده اند را اعلام کنند ولی تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است. قاسم نوده فراهانی با اشاره به اعمال محدودیت‌هایی برای تخصیص ارز دولتی اظهار کرد: علی‌رغم آنکه بخشی از تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور از خارج باید تامین شود و البته ارز دولتی نیز به آن اختصاص داده نمی‌شود و واردات این اقلام با ارز نیمایی صورت می‌گیرد، ولی خوشبختانه کمبود خاصی در تامین نیازهای جامعه برای تجهیزات پزشکی وجود ندارد.

رئیس اتحادیه تهیه و توزیع‌کنندگان تجهیزات پزشکی در خصوص ارز ۴۲۰۰ تومانی داده شده به برخی وارد کنندگان تجهیزات پزشکی و توزیع این تجهیزات با قیمت آزاد در بازار گفت: این درست است که تعدادی از همکاران ما ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کردند لذا این افراد باید بر اساس ضوابط و مقررات، پاسخگوی ارز دولتی که دریافت کرده‌اند باشند. وی ادامه داد: متاسفانه علی‌رغم آنکه ما به عنوان اتحادیه مربوطه، بارها از دوستان بانک مرکزی درخواست کرده‌ایم تا لیست افرادی که در صنف ما ارز دولتی دریافت گرفته‌اند را اعلام کنند ولی تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است. فراهانی خاطرنشان کرد: در صورت اعلام لیست دریافت کنندگان ارز دولتی برای واردات تجهیزات پزشکی، ما می‌توانیم نسبت به قیمت عرضه تجهیزات وارد شده با ارز دولتی به بازار کنترل داشته باشیم ولی این کنترل تا زمانی که لیست مذکور به دست ما نرسد امکان‌پذیر نیست.

اثرات ارز دولتی در بازار تجهیزات پزشکی ملموس نیست

امین صالحی، کارشناس بازار تجهیزات پزشکی

مشکلاتی در مسیر تأمین تجهیزات و ملزومات پزشکی وجود دارد. بودجه‌ای از محل اعتبارات صندوق ذخایر ارزی برای مطالبات دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافته و معاونت‌هایی که این بودجه را در زمینه دیگری مصرف کرده اند باید پاسخگو باشند. تامین تجهیزات پزشکی یکی از مهم ترین معضلات امروز کشور است که باید به آن پرداخته شود چراکه مردم این روزها در بیمارستان ها و مراجعه به پزشکان مشکلات زیادی دارند و هزینه بیماری در ایران بسیار رشد کرده است. اگر برای واردات تجهیزات پزشکی به کشور روند شفافی وجود داشت امروز هر شرکت و یا فردی که ارز دولتی دریافت کرده است نمی توانست این تجهیزات را به میل و اختیار خود قیمت گذاری کند و به سازمان های دیگر به فروش برساند.

هم چنین کشف تجهیزات پزشکی توسط پلیس در برخی استان‌های مرزی و… حکایت از این واقعیت دارد که نیاز برخی مراکز درمانی و مؤسسات پزشکی، از طریق قاچاق تأمین می‌شود. این در حالی است که وضعیت تأمین ارز دولتی برای تجهیزات و ملزومات پزشکی، مشخص است و به راحتی می‌توان، کمبودها را رصد کرد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.