صفحه اصلی / استان ها / تهیه بیش از ۱۹ تن بذور گیاهان مرتعی و دارویی در چهارمحال و بختیاری
تهیه بیش از ۱۹ تن بذور گیاهان مرتعی و دارویی در چهارمحال و بختیاری

تهیه بیش از ۱۹ تن بذور گیاهان مرتعی و دارویی در چهارمحال و بختیاری

کسب و کار نیوز :معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: امسال بیش از ۱۹ تن بذور گیاهان مرتعی و دارویی سازگار با اقلیم استان چهارمحال و بختیاری در راستای اصلاح و احیای مراتع تهیه و توزیع شد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, غلامحسین نصیری، اظهار کرد: طی سال جاری، ۱۹ هزار و ۷۰۰ کیلوگرم بذور و نهاده‌های گیاهان مرتعی و دارویی سازگار با اقلیم استان در راستای اصلاح و احیای مراتع خریداری و توزیع شد.

وی بذور خریداری شده را شامل باریجه، آنغوزه، انواع آگروپایرون، اسپرس، جاشیر، قره یونجه و سکاله عنوان کرد و افزود: این بذور در راستای اجرای عملیات اصلاح و احیای مراتع استان در قالب اجرای پروژه‌های بیولوژیک (کپه‌کاری، بذرپاشی، بذرکاری و …) و بیومکانیک (کنتورفارو، احداث جاله های فلسی و …) در مراتع شهرستان‌های ۱۰ گانه استان میان بهره‌برداران توزیع شده است.

نصیری همچنین از خریداری ۱۰۰ هزار بوته گیاهان دارویی جهت توسعه رویشگاه‌های گیاهان دارویی و ۸۰ هزار کیلوگرم جو به منظور اجرای پروژه‌های حفاظت و قرق مراتع استان طی سال جاری خبر داد.

وی تصریح کرد: در مجموع برای تهیه این میزان نهاده و بذور گیاهان دارویی و مرتعی، ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی هزینه شده است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، میانگین ظرفیت تولید در هر هکتار از مراتع چهارمحال و بختیاری را ۱۱۰ کیلوگرم علوفه بیان کرد و گفت: این میزان بذر و نهاده دارویی و علوفه‌ای در ۲ هزار هکتار از مراتع استان کشت می‌شود که منجر به افزایش راندمان و ظرفیت تولید در مراتع و بهبود معیشت بهره‌برداران و مرتع‌داران خواهد شد.

وی وسعت مراتع استان را ۱ میلیون و ۹۳ هزار هکتار معادل ۶۶ درصد مساحت کل استان بیان کرد و افزود: در حال حاضر، حدود ۲۱ هزار خانوار از مراتع استان بهره‌برداری می‌کنند.

نصیری با اشاره به علل تخریب مراتع استان شامل وجود دام مازاد و بهره‌برداری بیشتر از ظرفیت مجازمراتع، تصرف و تبدیل مراتع به اراضی دیم، بوته کنی و قطع درختچه‌ها جهت تامین سوخت و اجرای طرح‌های عمرانی همچون جاده‌سازی و … خارج از ضوابط و استانداردهای موجود، بر ضرورت اجرای پروژه‌های اصلاحی و احیایی مراتع تاکید کرد.

وی از تمام بهره‌برداران مرتعی درخواست کرد: مشارکت لازم به منظور حفاظت، اصلاح و احیای مراتع را با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و یگان حفاظت این اداره کل داشته باشند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.