صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / تعمیر و راه‌اندازی یک توربین با توان متخصصان منطقه بهرگان
تعمیر و راه‌اندازی یک توربین با توان متخصصان منطقه بهرگان

تعمیر و راه‌اندازی یک توربین با توان متخصصان منطقه بهرگان

کسب و کار نیوز :یک دستگاه توربین ژنراتور در منطقه عملیاتی بهرگان شرکت نفت فلات قاره ایران، با سود و صرفه جویی ارزی قابل توجه و با استفاده از توان متخصصان این منطقه تعمیر و راه‌اندازی شد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا, ئحسین خدادادی، معاون واحد تولید انرژی نیروگاه منطقه بهرگان گفت: با توجه به اینکه تعمیر اساسی توربین‌ها هزینه بسیار بالایی دارد، به این منظور در این گونه تعمیرات، برخی از قطعات مورد نیاز از خارج از کشور تامین می‌شود اما همکاران این واحد بدون نیاز به واردات قطعه خارجی، موفق به تعمیر اساسی توربین ژنراتور T-1000 شدند.

معاون واحد تولید انرژی نیروگاه منطقه بهرگان با بیان اینکه اقدام دیگر این واحد، موازی (PARALLEL) کردن توربین‌های منطقه بوده است، گفت: اگر می‌خواستیم این اقدام را برون‌سپاری کنیم، مستلزم صرف زمان و هزینه بسیار زیادی بود، اما با مطالعه انجام‌شده و همکاری گروهی کارشناسان نیروگاه و ابزار دقیق، خوشبختانه این مهم تحقق یافت و دو توربین به‌طور همزمان در مدار قرار گرفت.

خدادادی افزود: با توجه به اینکه این توربین‌ها از اوایل انقلاب راه‌اندازی شده‌اند، ما نگران بودیم در صورت قطع برق، چگونه برق مورد نیاز مصرف‌کننده‌های با توان بالا را تامین کنیم که با این اقدام دیگر نگرانی در این زمینه وجود ندارد. این پروژه در سال ۹۷ آغاز شد و با تلاش همکاران در خرداد ۹۸ به پایان رسید.

وی اقدام دیگر این واحد را کار روی پنج دستگاه توربین ‌ژنراتور قدیمی اعلام کرد و گفت: این توربین‌ها از نوع سولار متعلق به شرکت نفت و گاز پارس بوده و مدت‌های طولانی بدون استفاده مانده بودند که با رایزنی‌های انجام‌شده به منطقه بهرگان منتقل شدند و کار تعمیر اساسی و راه‌اندازی دوباره آنها از دو ماه پیش آغاز شد. در این پروژه با توجه به اینکه هیچ نقشه‌ای از این توربین‌ها وجود نداشت همکاران این واحد دست به کار شدند و نسبت به تهیه نقشه‌های مورد نیاز اقدام کردند.

وی با بیان اینکه توربین یکی از تجهیزات ارزشمند صنعت نفت است که قیمت بسیار بالایی دارد و بدون آن انجام عملیات تولید امکان‌پذیر نیست، گفت: انجام تعمیرات و راه‌اندازی این توربین‌ها به نوعی یک کار ملی و بزرگ است و امیدواریم تا پایان سال دو دستگاه از این توربین‌ها را راه‌اندازی کنیم.

معاون واحد تولید انرژی نیروگاه منطقه بهرگان تبدیل نقشه‌های کاغذی توربین‌های سولار به الکترونیکی را از دیگر اقدام‌های کارکنان این واحد عنوان کرد و گفت: این کار فرآیندی بسیار سخت و زمان‌بر است، اما مهندسان جوان این واحد موفق شدند شرکت را از وجود نقشه‌های کاغذی که هر لحظه احتمال از بین رفتن آنها وجود دارد، بی‌نیاز کنند. حتی شرکت های دیگر نیز پس از آگاهی از آن خواستار استفاده از این نقشه‌ها شدند.

وی افزود: نمونه‌های شبیه‌ساز برای کارهای تست، تعمیر و سرویس قطعات حساس توربین که تامین آن در شرایط تحریم بسیار دشوار است نیز از سوی این واحد ساخته شده است. همچنین قطعات توربین‌های سکوی بهرگانسر که جزو گران‌ترین و کمیاب‌ترین قطعات صنعت نفت به شمار می‌رود از سوی کارکنان این واحد تعمیر و راه‌اندازی شده است.

خدادادی تصریح کرد: واحد تولید انرژی منطقه بهرگان شامل تجهیزاتی مانند توربین‌ژنراتور، توربین‌پمپ‌ها و تجهیزاتی است که باید این دستگاه‌ها را پشتیبانی کنند. عمده‌ترین وظیفه ما در این واحد نگهداری از تاسیسات، استفاده درست و بهینه‌سازی این تجهیزات، همچنین تولید انرژی و پمپاژ نفت‌خام برای صادرات چه از طریق دریا (SBM) و چه از طریق خط لوله گوره است.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.