صفحه اصلی / سرخط خبرها / طعم دلنشین تهران قدیم در نظامیه
طعم دلنشین تهران قدیم در نظامیه

طعم دلنشین تهران قدیم در نظامیه

کسب و کار نیوز:بوتیک‌هتل نظامیه را خانواده نظامیه مدیریت می‌کنند. هویت این خانه‌ تهرانی و اعیانی است. از دیدگاه مالکان این هتل، مهمانان حبیب این خانه هستند و به دور از تشریفات هتلی، پذیرایی می‌شوند نه پذیرش.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی میراث آریا,۱۷۰ سال پیش میرزا آقاخان نوری صدراعظم ناصرالدین شاه دستور ساخت باغی را به‌نام نظامیه در شمال دارالخلافه داد. دلیل نام‌گذاری باغ به این نام، علاقه بسیار زیاد او به پسرش بود که لقب نظام الملک را برای او از شاه صاحب‌قران گرفته بود.

بعد از عاقبت عجیب میرزاآقاخان نوری، نظامیه دستخوش اتفاقات مختلفی شد تا اینکه فرزندان صدراعظم مخلوع باغ را به افراد مختلف تکه‌تکه فروختند، تا اینکه در ۱۳ مرداد ۱۳۱۰ سند عمارتی در محل باغ نظامیه به نام کاظم خان فتاحی نوری ثبت شد. کاظم خان که در سفارت آلمان به عنوان مدیر ارشد تشریفات کار می کرد، با خانواده کوچک خود عالم‌تاج (دخترخوانده) و خانم‌جان (همسر کاظم خان) در این عمارت زندگی کردند.

عمارت قدیمی نظامیه واقع در میدان بهارستان، کوچه نظامیه، کوچه شهید حسن اصالت معروف به «عمارت نظامیه»به شماره ثبت ۱۱۲۴۴ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است. این عمارت که به شکل دو اشکوبه و به صورت عمارتی در بخش مرکزی حیاط قرار دارد در راستای شمال و جنوبی واقع شده  و بخش ورودی آن رو به حیاط اصلی است.

پلان این بنا به شکل مربع و نمای اصلی آن رو به حیاط اصلی در سمت جنوب قرار دارد. شکل معماری بنا بیانگر ساخت آن در دوره پهلوی اول است، مصالح اصلی این بنا از آجر و گچ است البته بیشتر تزئینات آن در نمای جنوبی جلوه می‌کنند. این تزیینات شامل آجرکاری و گچ‌کاری در قسمت ورودی و نیز آجرکاری در رخ بام است.

این عمارت تاریخی هم‌زمان با فرارسیدن هفته دولت سال ۹۸، با سرمایه و هزینه بخش خصوصی به بوتیک هتل تبدیل شد.

بوتیک‌هتل‌ نظامیه با سرمایه‌گذاری ۱۰۰میلیارد ریال با مشارکت صندوق احیا و بخش خصوصی در زمینی به مساحت ۴۵۰ مترمربع افتتاح شده است.

این بوتیک‌هتل‌ دارای هفت اتاق با ظرفیت اقامت ۱۰ نفر است و مهم‌ترین هدف از احداث آن، آشنایی گردشگران خارجی با فرهنگ و سنت‌های اصیلی ایرانی و مهمان‌نوازی مردم ایران است.

خانه نظامیه دارای امکانات فاخر  اقامتی در حد ضوابط هتل‌های پنج ستاره جهانی است. طراحی هر اتاق به رسم بوتیک هتل‌های روز دنیا کاملا متفاوت و برگرفته از تاریخچه این عمارت و منطبق با کاربری گذشته آن‌هاست.

بوتیک‌هتل نظامیه را خانواده نظامیه مدیریت می‌کنند. هویت این خانه‌ تهرانی و اعیانی است. از دیدگاه مالکان این هتل، مهمانان حبیب این خانه هستند و به دور از تشریفات هتلی، پذیرایی می‌شوند نه پذیرش.

مطبخ این خانه با لذیذترین میان وعده‌های اصیل تهرانی و ایرانی (که در آشپزخانه خانواده نظامیه آماده می‌شود) از میهمانان خود پذیرایی می‌کنند. خانواده نظامیه مشتاق معرفی خود و مهمان‌نوازی ایرانی به مهمانان و گردشگران هستند، از این‌رو هر روز با مهمانان به گردش بافت تاریخی بهارستان می‌روند، هر شب در نشیمن خانه یادگارهای قدیمی خانه را مرور می‌کنند و از گذشته این شهر می‌گویند و در هر وعده از مهمانان بر سر میز خانوادگی خود پذیرایی می‌کنند و هنر طعم و دست‌پخت ایرانی را در خاطر مهمانان جاودانه می‌سازند.

دل کندن از نظامیه برای هر مهمانی سخت است، چرا که هر کس به خانه نظامیه پا می‌گذارد، از خانواده نظامیه می‌شود و یادش همواره جاودانه است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۶ درصدی تامین ارز دارو در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، میزان ارز تأمین شده برای واردات دارو و تجهیزات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.