یادداشت-
هنوز برای ما مشخص نیست که در مورد «رایچت» چه اتفاقی افتاده و قطعاً براساس دستورالعملهایی که احتمالا کمیته مصادیق مجرمانه دارد و داشته، اقدام به فیلتر آن کرده است. نکته مهم این است که دوستان معاونت فضای مجازی دادستانی برخلاف سالهای قبل یکسری توضیحات و نامههایی که دوستان «رایچت» دادند را خیلی سریع بررسی کردند و موقتا دستور رفع فیلتر را دادند تا در فرصت جدید بشود بررسی بیشتری کرد. قطعاً نفس کار فیلتر کردن اتفاق خوبی نیست. ما بهشدت دنبال تعاملیم و خوب است این تعامل بین دولت و قوه قضائیه اتفاق بیفتد و آن تعامل اگر اتفاق بیفتد خیلی موضوعات حلوفصل میشود و این وسط کسبوکارها ضربه نمیخورند. از طرفی کسبوکارها هم باید مراقب باشند. موردی که قطعاً به آن اعتقاد داریم این است که نه «رایچت» و نه هیچ کسبوکاری که به صورت رسمی کار میکند دنبال این نیست که خطایی کند که منجر به فیلترش شود؛ اما همیشه از دوستان دادستانی خواستیم و پیگیرش هستیم که قبل از فیلتر تذکری بدهید و اگر موضوع رفع نشد اقدام به فیلتر کنید. امیدواریم این اتفاق یک روز بیفتد. رویکرد دوستان معاونت فضای مجازی و آقای جاویدنیا که یک سالی است دبیر کمیته مصادیق است، نسبت به کسبوکارها مثبت بوده است. امیدواریم دلیل این فیلتر مشخص شود. مسئولان «رایچت» هم قول دادهاند که اگر مواردی باشد آن را رفع میکنند. این را ما باید بالاخره به جایی برسانیم و این کار صرفا با تعامل حل خواهد شد؛ یعنی طرفین باید با هم صحبت کنند. دوستان دادستانی هم بدانند که بالاخره با فشار دادن دکمه فیلترینگ چه مشکلاتی برای کسبوکارها ایجاد خواهد شد و اگر از قبل به آنها اطلاع داده شود حتما بیش از ۹۹ درصد موارد با تذکر قبلی حل میشود چون اینها پلتفرم هستند. «رایچت» یک محیط گفتگو است که بین مشتری و کسبوکار قرار داد، اینکه چه اتفاقی آنجا افتاده است، مشخص نیست. این مورد چت معمولی نیست، بلکه چت کاری است. با وجود اینکه همه میدانیم فیلتر کار خوبی نیست؛ اما من نگاه جدیدی که به این موضوع شده و رفع فیلتر که در ساعتهای نیمهشب روز تعطیل اتفاق افتاد را به فال نیک میبینم و حالا خیلی از دوستان معترض هستند که چرا این را به فال نیک میبینید. ما باید قبل از اینکه فیلتر را ببینیم سابقه فیلتر کردن را هم ببینیم. از قبل وقتی میخواستند کسبوکاری را فیلتر کنند آخر هفته این کار را میکردند که تا این کسبوکار میخواست آن را پیگیری و رفع کند چندین روز پلتفرم او فیلتر بود. مثلا سایت «ایستگاه» سر یک مسئله ساده و جزئی بالای ۳۰ روز فیلتر بود. این نگاهی که الان میآید و بررسی میکند و متوجه میشود که این کسبوکار واقعا دچار مشکل میشود و سعی میکند این فیلتر را رفع موقت کند واقعا نگاه خوبی است و با تعامل کاملا قابل حل است. یک جاهایی را ما به عنوان حاکمیت باید کمک کنیم. کمی چشمپوشی کنیم. البته تخلف اصلا کار خوبی نیست؛ اما تخلفی که من به عنوان یک پلتفرم واقعا نقش عمدهای در آن نداشتم میتواند با تذکر رفع شود. اتحادیه به عنوان تشکل رسمی کسب و کارهای آنلاین در این موضوع ورود کرد و با تعاملاتی که وجود داشت دوستان حرف درخواست رفع مشکل را قبول کردند و «رایچت» بهطور موقت رفع فیلتر شد. باید توجه کنیم این شرکتها شرکتهای دانشبنیان هستند که از یکسری فیلترها گذشتهاند. بالاخره نگاه ما باید نگاه حمایتی باشد. ما نباید مشتریان کسبوکارها را درگیر کنیم. امیدواریم که دیگر شاهد این اتفاقات نباشیم. از سوی دیگر باید ابعاد این موضوع به صورت جامع و در فضایی تعاملی بررسی شود. کسب و کارهای فوق کسب و کارهای پلتفرمی هستند، احتمالا در یکی از کسبوکارهای سرویس گیرنده عمل مجرمانه اتفاق افتاده است. این کسبوکار کاربرمحور است؛ یعنی کاربران نقش محوری در آن دارند و در حال فعالیت هستند. مجوز کسبوکارهای کاربرمحور را ارشاد میدهد که متاسفانه صدور آن زمانبر است و بارها آن را به وزارت ارشاد اعلام کردیم و تقاضای کاهش زمان صدور مجوز را کردهایم؛ ولی متاسفانه اتفاق خاصی نیفتاده است. در کسبوکارهای کاربرمحور اصولاً در صورت تخلف کاربر اکانتشان مسدود خواهد شد و کل پلتفرم درگیر آن نمیشود و آسیب نمیبیند.