صفحه اصلی / اسلایدر / تولید فرش صرفه اقتصادی ندارد
تولید فرش صرفه اقتصادی ندارد

فعالان صنعت فرش برای واردات مواد اولیه مشکل دارند

تولید فرش صرفه اقتصادی ندارد

کسب و کار- بخشی از مشکلات کنونی فرش کشور مربوط به تحریم است و می‌توان گفت تنها 10 درصد ناشی از تحریم است و مابقی مشکلات مربوط به پیچیده‌شدن فرایندها و بروکراسی است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، تولیدکنندگان در هزارتوی مشکلات متعدد باقی می‌مانند به همین دلیل کشوری مانند ترکیه یا چین فرش تولید می‌کنند و در مواردی از نام فرش ایران سوء‌استفاده می‌کنند. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بیش از ۶۰۰ هزار نفر در استان از فرش دستباف ارتزاق می‌کنند، گفت: تولیدکنندگان این شغل ایجاد ترافیک نمی‌کند بلکه ایجاد اشتغال و امنیت می‌کنند. اسماعیل چمنی اظهار داشت: از صنعتی صحبت می‌کنم که سابقه ۳ هزار ساله دارد، در کشور ما ۸ میلیون نفر از هنر صنعت فرش ارتزاق می‌کنند که عینیت با اقتصاد مقاومتی دارد. وی با بیان اینکه بیش از ۶۰۰ هزار نفر در استان از فرش دستباف ارتزاق می‌کنند، افزود: تولیدکنندگان این شغل ایجاد ترافیک نمی‌کنند بلکه ایجاد اشتغال و امنیت می‌کنند. چمنی توضیح داد: تمام قالیبافان طبق مصوبه مجلس باید از بیمه قالیبافی استفاده  کنند ولی از ۶۰۰ هزار نفر به ۳۰۰ هزار رسیدیم که در استان ما نیز از ۹۰ هزار خانوار به ۴۵ هزار خانوار رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: اشتغال موضوع اصلی مشکلات ما در این صنعت است به‌طوریکه با ۲۰ میلیون تومان برای هر نفر می‌توان به اشتغال در این صنعت دست یافت. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان آذربایجان‌شرقی خاطرنشان ساخت: البته پنج برابر شدن قیمت مواد خام و اولیه از مشکلات فرش بوده همچنین تسهیلات بانکی ۱۰میلیونی پرداخت نمی‌شود ولی برای برخی‌ میلیاردها پرداخت می‌شود. وی متذکر شد: نرخ ارز را دولت تعیین نمی‌کند بلکه عرضه و تقاضا تعیین می‌کند، از این‌رو این نرخ‌های متغیر ما را با مشکلات زیادی روبه رو کرده است. چمنی گفت: متاسفانه مالیات را به‌جای مبنای درآمد بر مبنای سابقه می‌گیرند که انصاف نیست.

تهدید اشتغال ۸ میلیون نفر

سعید عصاچی، نایب ‌رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستبافت اصفهان

صنعت فرش ایران تنها صنعتی است که می توان از آن برای دور شدن از اقتصاد دولتی استفاده کرد. به عبارتی صنعت فرش یکی از بهترین راهکارها برای فاصله گرفتن از اقتصاد دولتی است چراکه استفاده از ظرفیت موجود در این بخش که ۱۰۰ درصد در بخش خصوصی تولید می‌شود راه نجاتی را برای اقتصاد نابسامان نشان داده است. در حال حاضر فعالان این صنت برای واردات مواد اولیه مشکلات زیادی دارند. فرش دستنباف ایرانی به نقش ها و کیفیت بافت آن شهره جهان شده است و این در حالی است که امروز بیش از نیمی از مواد اولیه مورد نیاز این صنعت از طریق واردات تامین می شود و به ویژه در تامین ابریشم مورد نیاز مشکلات وجود دارد. همواره در بافت فرش از ابریشم مرغوب و درجه یک چین استفاده شده در حالی که امروز بافندگان و تولیدکنندگان به استفاده از ابریشم درجه دو ازبک روی آورده اند که این اتفاق خوبی برای صنعتی که مشتریان بسیاری در سراسر جهان دارد، نیست.

از طرفی دیگر تولیدکننده خودش باید اقدام به واردات ابریشم کند که این شرایطی دشوار را برای فعالان ایجاد کرده و در این زمینه قانونی وجود نداشته است. همچنین واردات ابریشم در تعرفه درجه ۳ قرار دارد و ارز دولتی هم شامل آن نمی‌شود و اکنون ابریشم با دلار ۱۱ هزار تومانی وارد می‌شود و خرید آن برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد که نتیجه آن این می شود که تولید فرش نیز دیگر صرفه اقتصادی ندارد. هنگامی که متمایز کننده ترین ماده اولیه ای که در صنعت فرش ایران بکار می رود قانونی برای واردات و تامین آن وجود ندارد چطور می توان انتظار داشت فرش ایرانی همان جایگاه گذشته خود را حفظ کند. به هر ترتیب اگر مشکلات پیش روی این صنعت بررسی و حل و فصل نشود بیش از ۸ میلیون نیروی کار فعال در کشور بیکار می شوند و این ضربه بزرگی به اقتصاد کشور خواهد بود در حالی که بزرگترین دغدغه حال حاضر کشور اشتغالزایی است.

نقشه فرش‌ها به سوی تکرار رفته‌اند

علی امام وردی، فعال صنعت فرش

فرش ایرانی در کما قرار گرفته و به عبارت بهتر فرشی بافته می شود که بافته شود و جای خالی این کالا به چشم نیاید. فعالان این صنعت صدها مشکل دارند و نمی توانند بدون حمایت از عهده آنها بربیایند. به دلیل نبود مواد اولیه و مشکل در واردات آن بافندگان به دنبال طرح های جدید و نقش های جدید نیستند و مشتری خاصی هم برای فرش وجود ندارد. بنابراین مشکل اصلی این است که امروز نقشه فرش‌ها به سوی تکرار رفته‌اند و این یکی از مشکلات کنونی صنعت فرش است.

این مشکلات در حالی این بازار را با رکود رو به‌رو کرده‌ که همیشه نام کشور ما با نام فرش دستبافت در دنیا شناخته ‌شده و اگر فکر چاره‌ای برای این مشکل نباشند تمامی کارگاهای فرش دستبافت تعطیل می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.