صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / تبعیض در تبلیغات رسانه ای استارت آپ ها
تبعیض در تبلیغات   رسانه ای   استارت آپ ها

صدا و سیما در معرفی کسب و کارهای نوین وارد انحصار شده است

تبعیض در تبلیغات رسانه ای استارت آپ ها

کسب و کار- این روزها تعرفه تبلیغات در رسانه ملی، تبلیغات شهری، جراید و فضای مجازی بسیار بالاست و از آنجاییکه رسانه ملی به عنوان یک رسانه همه پسند معرفی شده تا می تواند در بالا بردن تعرفه پخش آگهی های خود می تازاند و معدود شرکت ها و کسب و کارهایی توانایی پرداخت این مبالغ را برای دیده شدن دارند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، کسب و کارهای نوین که در حال حاضر در تمام دنیا اقتصاد را دست گرفته اند هم جایی در تبلیغات رسانه ملی ندارند. هر استارت آپی اگر بخواهد در صدا وسیما تبلیغ شود، اول باید با بخش بازرگانی هماهنگی های لازم را انجام دهد و این در حالی است که اغلب استارت آپ ها هم هزینه سنگین برای این چنین تبلیغات بازرگانی ندارند. در همین زمینه «وحید رجبلو»، مدیرعامل استارتاپ «توانیتو»اعلام کرد که نیاز است تا استارتاپ‌های این حوزه از جمله “توانیتو” به کمک شهرداری و از طریق تبلیغات محیطی به جامعه معرفی شوند، یا صدا و سیما بر اساس مسئولیت اجتماعی خود، در معرفی این استارتاپ ها کمک کند. در این باره برخی فعالان استارت آپی بر این باورند که صدا وسیما از بودجه عمومی ارتزاق می‌کند و در حمایت از استارتاپ‌ها به ویژه در بحث تبلیغات باید طوری حرکت کند که منافع عمومی تامین شود.

هم چنین مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان این‌که این حمایت‌های رسانه ملی شامل شرکت‌هایی است که با توانمندی داخلی به تولید کالا و ارائه خدمات اقدام کنند، گفت: در همین راستا، محصولات دارای شاخص ارتقا یافته سطح مصرف انرژی به سطح A  و بالاتر، صاحبان کالا و خدمات برتر صادراتی، صاحبان کالاها و اختراعات ثبت شده، خدمات دانش‌بنیان، فناوری‌های جدید و همچنین انرژی‌های نو همچون موتور سیکلت و خودروی برقی نیز باید ۳۰درصد حق اضافه‌پخش دریافت ‌کنند. کرمی ادامه داد: برنامه های فرهنگساز در رسانه ملی بابد گسترش پیدا کند. با همکاری و پشتیبانی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، می توان برنامه های متنوع و مختلفی را برای فرهنگسازی و ایجاد زیست بوم کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان، ارائه کرد و در این زمینه، سلایق مختلف را در نظر داشت.

حمایت سیما از خرید شارژ و نصب یک اپلیکیشن

برزو نیک پور، کارشناس بازاریابی کسب و کارهای نوپا

در حالی که استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان برای راه اندازی و به تحقق رساندن ایده اولیه شان درگیر مشکلات بسیار زیادی هستند در ادامه این فعالیت نیز باید برای معرفی خود وشناساندن محصول و خدمت تولید شده سرمایه زیادی را صرف کنند. امروز دغدغه اصلی این مدل کسب و کارها تامین سرمایه برای راه اندازی تیم و شروع فعالیت است که همین هم مشکلات زیادی دارد و جذب سرمایه گذار برای تامین نیازهای اولیه و بدیهی ترین شرایط فعالیت بسیار سخت شده است.

این در حالی است که بازاریابی و تبلیغات در مرحله دوم فعالیت این کسب و کارها است و باید نقشه راه درستی برای آن وجود داشته باشد. رسانه ملی شاید مهم ترین رسانه برای تبلیغات این کسب و کارها باشد که متاسفانه آنطور که باید به آن پرداخته نمی شود. یکی از انتظارات تیم های استارت آپی از اصلی ترین رسانه کشور درک مشکلات این کسب و کارها و کنار آمدن با آنها در مبالغ تبلیغاتی و تعرفه آگهی های این سازمان است. کسب و کاری که برای فعالیت و حیات تا رسیدن به هدف نیازمند سرمایه کلان است چطور می تواند از پس میلیاردها تومان هزینه چند ثانیه ای تبلیغات در تلویزیون بربیاید. صدا و سیما می تواند در قالب قرارداد با استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان وارد معامله شود و به عنوان تامین کننده نیاز بازاریابی این شرکت ها بخشی از هزینه تبلیغات را تقبل کند و در نهایت با تحقق دستیابی به محصول و یا خدمت مورد نظر سهمی را از سود کسب و کار برای خود داشته باشد. در صورت همکاری رسانه ملی با استارت آپ ها جذب مشتری می تواند در بازه زمانی کمتری اتفاق بیفتد چراکه تعدد بیننده این رسانه بسیار بالاست و این امکان را برای جذب مشتری فراهم خواهد کرد.

البته این شرایط را نمی توان برای تمام استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان لحاظ کرد. باید شرکت‌های فناور خلاق و نوآور حائز صلاحیت از سوی سازمانی معتبر به عنوان مثال معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به صدا و سیما معرفی ‌شوند و در آگهی‌های صداوسیما برای تبلیغات صرفا کالاها و خدمات دانش‌بنیان معرفی شوند. اینکه در برخی از کانال های رسانه سیما و در برنامه های پرطرفدار صرفا از یک یا چند اپلیکیشن و استارت آپ مشابه برای معرفی و شرکت در مسابقات استفاده می شود شائبه های زیادی را ایجاد کرده که این رسانه با دریافت مبالغ بسیار کلان در این حوزه انحصار ایجاد کرده است. صدا و سیما مجموعه ای ملی و عمومی است و باید در انعقاد قراردادها به گونه ای رفتار کند که شائبه حمایت جهت‌دار از مجموعه‌ای خاص به وجود نیاید. خرید شارژ و نصب یک اپلیکیشن سرگرمی تنها حرکت رسانه ملی در حمایت از استارت آپهاست و این همان انحصار در تبلیغات یک یا چند کسب و کار است.

همچنین مطالعه کنید:

وصول ١١٠ هزار میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.