صفحه اصلی / اسلایدر / بنزین سوپر صادر می شود
بنزین سوپر صادر می شود

جایگاه ها همچنان با کمبود بنزین سوپر رو به رو هستند

بنزین سوپر صادر می شود

کسب و کار نیوز-کمبود بنزین سوپر در پالایشگاه‌ها در حالی به دغدغه متقاضیان تبدیل شده است که برخی از گزارش‍‌ها حاکی از صادرات آن به کشورهای همسایه است. از ابتدای مهر بود که بنزین سوپر در جایگاه‌های عرضه سوخت نایاب شد. صحبت های ضد و نقیضی در خصوص این موضوع ارائه بود که از جمله آن کمبود بنزین سوپر در سطح کشور به علت تعمیرات پالایشگاه ها بود. اما برخی از شنیده‌ها حاکی از صادرات این فرآورده به کشورهای همسایه با مجوز دولت است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، بر اساس گزارش‌ها، در حالی نایب رئیس و عضو هیات مدیره اتحادیه جایگاه‌‌داران سوخت عنوان کرده که اکثر جایگاه‌های سوخت فاقد بنزین سوپر هستند که مسئولین شرکت ملی پالایش و پخش در واکنش به آن اعلام کرده‌اند که طبق قانون مکلف به تولید و توزیع بنزین معمولی و بنزین با استاندارد یورو ۴ است و بنزین معمولی تولید شده موسوم به بنزین یورو ۴، از نظر کیفیت تفاوت چندانی با بنزین سوپر ندارد، اما تجربیات مالکان خودروها و تعمیرکاران، خلاف این ادعا را بیان می‌کند.

در رابطه با کمبود بنزین سوپر، مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش با تایید این خبر گفت: تعمیر پالایشگاه‌ها علت کاهش عرضه بنزین سوپر بوده است. همچنین وی از عرضه ۹ میلیون لیتر بزنین سوپر در سطح جایگاه های شهر تهران خبر داد.
در ماه اخیر بورس انرژی تلاش کرده تحرکاتی در زمینه صادرات فرآورده های نفتی به کشورهای اطراف داشته باشد. این در حالی است که به نظر می رسد در همه کشورها، تامین نیاز داخل در اولویت بوده و پس از آن است که می توان به صادرات فکر کرد.
بر اساسی گزارش‌های موجود، حجم فروش بنزین سوپر به کشورهای همسایه افزایش یافته است. عراق، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، پاکستان، عمان و ترکمنستان، اصلی‌ترین مشتریان بنزین سوپر ایران هستند.

حمیدرضا صالحی، دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته

قیمت غیرواقعی بنزین سوپر

بزرگترین مسئله ای که درخصوص قیمت حامل‌های انرژی وجود دارد، غیر واقعی بودن قیمت آنان است که به قاچاق آنها منجر شده است. روزانه بین ۷ الی ۸ میلیون لیتر بنزین و گازوئیل قاچاق می‌شود که رقم قابل توجهی است و به هدر رفت سوخت در کشور و مشکل کمبود بنزین در بازار داخل منتهی می‌شود. از آنجایی که آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی طول می‌کشد، افزایش قیمت بنزین سوپر برای جلوگیری از صادرات آن ضروری است. یعنی اگر قیمت بنزین سوپر افزایش پیدا کند، صادرات آن کاهش پیدا کرده و کشش عرضه‌کنندگان به تامین بازار داخل بیشتر می‌شود. اما در حال حاضر قیمت غیرواقعی بنزین سوپر منجر به آن شده که دولت اجازه صادرات را به این بنزین بدهد، در حالی که خودروهای متقاضی با مشکل تامین این بنزین روبرو باشند. یکی از مهم‌ترین موضوعات کشور، همین موضوع حامل‌های انرژی و نحوه قیمت‌گذاری آن است. بنابراین دولت باید در این راستا برنامه‌ریزی داشته باشد. با وجود این باید تاکید کرد در حال حاضر تقاضای عمده برای بنزین و گازوئیل است و بنزین سفید کمتر متقاضی دارد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.