صفحه اصلی / اجتماعی / جامعه و شهری / «پنجاه و پنجمین نشست کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان» برگزار شد
«پنجاه و پنجمین نشست کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان» برگزار شد

با موضوع : « بررسی لایحه صیانت ، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت ، در راستای ایجاد محیط امن جهت توسعه فعالیتهای مدیریتی و اقتصادی بانوان »

«پنجاه و پنجمین نشست کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان» برگزار شد

کسب و کار نیوز -
با شرکت : فائزه هاشمی رفسنجانی

و

به ریاست : محمد صادق مشایخ

و با حضور اعضای کمیسیون از جمله :

رضا امراللهی – رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی ایران

اشرف گرامی زادگان – مشاور حقوقی معاونت زنان و خانواده رئیس جمهور

سید جلال ساداتیان – سفیر اسبق ایران در انگلستان

فائزه توکلی – کارشناس عالی پژوهشگاه علوم انسانی ایران

صدیقه وسمقی – حقوقدان و فعال حوزه بانوان

علی سعد وندی – اقتصاددان

منصوره حسینی – مسوول میز ارمنستان سازمان توسعه تجارت ایران

علیرضا مهدیه – مهندسین مشاور

ثریا دانا – کارشناس وزارت راه ، مسکن و شهرسازی

نسیم باقری – عضو کانون زنان حزب کارگزاران سازندگی

حسین زمانی درمزاری – کارشناس عالی سازمان بورس و بازار سرمایه

عابد مشایخ – دبیر کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان

به گزارش کسب و کار نیوز، در ابتدای جلسه ، محمد صادق مشایخ ، رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان گفت : قبل از انقلاب جایگاه بانوان در هسته مذهبی ملت ، محترم بود . اما مطلوب نظر نبود و تلاش می شد تا بتوان از حقوق آنان در خور شان و مقامشان صیانت شود. البته باید گفت حضور گسترده ای نیز در مشارکتهای سیاسی و اجتماعی نداشتند.

بعد از انقلاب انتظار این بود ، ضمن حمایت از حقوق بانوان ، جهت ارتقا سطح مشارکت سیاسی و مدیریتی بانوان تلاشهای گسترده ای صورت پذیرد. این مهم رشد کندی داشت . اما هم اکنون حضور بانوان در عرصه سیاسی و شرکت در انتخابات به عنوان کاندیدا به سطح نسبتا موجهی در مقایسه با گذشته رسیده است ، اما هنوز کافی و مطلوب نیست . در این راستا می بایست مطابق قوانین و حقوق بانوان ، ضمن صیانت از جایگاه شایسته آنان ، حمایتهای ویژه حزبی نیز از آنان صورت پذیرد . در این بین نقش تعیین کننده دولت و مجلس شورای اسلامی حائز اهمیت است و لازم است با وضع قوانین حمایتی و اجرای صحیح آنها به حمایت از حقوق حقه بانوان پرداخته شود.

رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان اضافه کرد : در زمان جنگ تحمیلی ، آوارگی و جنگ زدگی بحران جدی کشور شد . همین مساله سبب تحمیل خشونتهای متعدد به بانوان جامعه به ویژه در بخشهای منطقه جنگی کشور گردید.

در ادامه ، مهاجرت از مناطق جنگی و روستاها به شهرهای بزرگ ، دیگر معضل حاکم بر فضای زندگانی و جامعه بانوان شد که همراه با فقر و مشکلات عدیده اقتصادی همراه بوده است.

محمد صادق مشایخ در پایان افزود : لازم است ضمن اصلاحات در متن لایحه صیانت ، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت ، با تصویب این لایحه ، گامی اساسی در راستای ایجاد محیطی امن چه در محیط خانواده و چه در اجتماع برداشت تا شاهد رشد و توسعه هر چه بیشتر فعالیتهای مدیریتی ، اقتصادی و سیاسی بانوان در سطح کشور باشیم.

فائزه هاشمی رفسنجانی گفت : لایحه تامین امنیت بانوان در برابر خشونت باید با دقت و شفافیت بررسی و اصلاح شود. پس از انجام اصلاحات لازم ، ازاین لایحه می بایست در مجلس به درستی حمایت شود و به تصویب نهایی برسد. انتظار داریم آقایان مسوول نیز به خوبی و با جدیت از این لایحه حمایت نموده و در تصویب نهایی و فوری آن تلاش مجدانه نمایند.

اشرف گرامی زادگان گفت : متن لایحه تامین امنیت بانوان در برابر خشونت ، دارای ایراداتی است که لازم است پس از بررسی کارشناسی ، اصلاحات قانونی و حقوقی آن صورت پذیرد.

صدیقه وسمقی گفت : برای مثال شش آئین نامه در قالب چند دستور العمل در لایحه تامین امنیت بانوان در برابر خشونت آمده است ، که این قبیل مسائل باعث صرف وقت فراوان می شود و کار اصلاح لایحه جهت تائید نهایی و تصویب را بسیار به تاخیر می اندازد و باعث خستگی زیاد می شود. عیوب ساختاری در این لایحه زیاد است و نگاههای امنیتی در آن زیاد است . این لایحه می بایست تلطیف شود و نگاه حمایتی آن از زنان چه از نظر قانونی و چه از نظر حقوقی باید تقویت شود. این لایحه باید خوب و روان تنظیم شود. همچنین نگاه تبعیض جنسیتی و حتی در برخی جاها بر خلاف مصالح بانوان در آن وجود دارد. در این لایحه باید اضافه شود که همه بانوان باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند. از سوی دیگر زنان خانه دار و یا زنان بیکار باید از سوی دولت تحت حمایت قرار گیرند و حقوق به آنان تعلق بگیرد.

علی سعد وندی گفت : پیشرفت تحصیلی زنان بعد از انقلاب در سطح جهانی کم نظیر است . از سوی دیگر بیشترین میزان باروری بانوان بعد از انقلاب صورت گرفته است . این دو آیتم پیشرفت بانوان را چه در حوزه تحصیلی و چه در پایداری خانواده نشان می دهد. لذا قویا لازم است در لایحه مذکور قویا نگاههای حمایتی به بانوان تقویت شود تا رشد و بالندگی بانوان ایرانی در عرصه های اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی با سرعت فزاینده و تضمین شده صورت پذیرد.

همچنین مطالعه کنید:

تصمیم جدید دولت درباره یارانه‌های نقدی/ اعلام جزییات

به گزارش کسب و کار نیوز، با توجه به جداول بخش دوم لایحه بودجه سال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.