صفحه اصلی / اسلایدر / نجات بودجه با اصلاح نظام مالیاتی
نجات بودجه با اصلاح نظام مالیاتی

«کسب و کار» راهکارهای جبران کسری بودجه 150 هزار میلیاردی دولت را بررسی می کند

نجات بودجه با اصلاح نظام مالیاتی

کسب و کار نیوز-به دلیل کاهش درآمدهای نفتی پیش‌بینی شده که بودجه امسال نزدیک به 150 هزار میلیارد تومان کسری خواهد داشت که برای جبران آن از سوی دولت چهار راهکار ارائه شد: 1. واگذاری و مولدسازی دارایی های دولت توسط وزارت اقتصاد، 2. استفاده از موجودی حساب ذخیره ارزی. 3. فروش اوراق مالی اسلامی مازاد قانون بودجه. 4. برداشت از حساب مخصوص نزد صندوق توسعه ملی. هر چند این راهکارها به تصویب رسیده. اما از دید کارشناسان این راهکارهای دارای تبعاتی برای اقتصاد کشور است که به مراتب مشکلات را برای اقتصاد کشور پررنگ‌تر می‌سازد. به گفته کارشناسان فروش اوراق، آینده‌فروشی کشور است و بر اساس آن دولت موظف خواهد بود سال آینده علاوه‌بر اصل پول، سود آن را نیز به خریداران پرداخت کند. از سویی راهکار برداشت از منابع صندوق توسعه ملی که باید صرف اهداف توسعه‌ای اقتصاد کشور شود، منجر به کسری منابع این صندوق شده و دیگر راهکار دولت برای جبران کسری بودجه نیز از دید کارشناسان آثار تورمی داشته و منجر به خلق پول خواهد شد. بهترین راهکاری که کارشناسان برای جبران کسری بودجه مطرح می کنند، رشد درآمدهای مالیاتی با افزایش پایه های مالیاتی است که البته در صحبت‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه برای بودجه سال 99 از آن استفاده خواهد شد.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز،براساس گفته‌های نوبخت حذف یارانه‌های پنهان، حذف یارانه پنهان عامل‌های انرژی و منابع درآمدهای مالیاتی سه پیشنهاد برای جایگزین کردن منابع نفتی استکه برای سال ۹۹ در نظر گرفته شده است. اما مسئله کسری بودجه سال جاری است که به اعتقاد کارشناسان با دو برابر شدن درآمدهای نفتی نیز حل نخواهد شد. به اعتقاد کارشناسان گسترش پایه‌های مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی ۲۰ درصدی می‌تواند در این امر راهگشا باشد ولی بودجه دولت در سال جاری ۴۰۰ هزار میلیارد است و اخذ مالیات ۱۲۰ هزار میلیارد تومان به دولت کمک می‌کند. بنابراین حتی اگر دو‌برابر هم شود باز کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد. پس در حال حاضر فروش اوراق قرضه گزینه اجباری دولت برای جبران کسری بودجه است.
بودجه سال ۹۸ برای دولت حدود ۴۷۸ هزار میلیارد تومان درآمد تعیین شده بود که حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان آن از راه فروش نفت خام تامین می‌شد. با توجه به تحریم ها معلوم نیست این رقم به دست آید. ازینرو پیش بینی شده بودجه با کسری ۱۵۰ هزار میلیارد تومان روبرو باشد.

کمیل طیبی، کارشناس اقتصادی

جبران کسری بودجه با اصلاح نظام مالیاتی

تنها راه و بهترین راهکار دولت برای تامین منابع بودجه و جبران کسری آن، افزایش درآمدهای مالیاتی است. اما از آنجایی که لازمه این امر اصلاح نظام مالیاتی است و فرآیند اصلاح نیز زمانبر است، به این زودی قابل عملیاتی شدن نخواهد بود و برای دولت هم هزینه خواهد داشت. از جمله راهکارهایی که به دولت برای جبران کسری بودجه کمک می‌کند، درآمدهای ناشی از فعالیت شرکت‌های دولتی است. یکی دیگر از راهکارها استفاده از پرداخت‌های بین المللی مثل استقراض از بانک جهانی است که البته در شرایط تحریمی فعلی شانس کمی برای آن وجود دارد. فروش اوراق قرضه در بازارهای بین المللی نیز به جبران کسری بودجه کمک می‌کند و چون خود نوعی سرمایه‌گذاری است باعث تامین بودجه عمرانی خواهد شد. هر چند تامین مالی از طریق اصلاح نظام مالیاتی بهترین گزینه دولت برای جبران کسری بودجه است، اما از آنجایی که شرایط رکودی با تحقق آن منافات دارد، دولت باید از ترکیب روش‌های تامین مالی برای جبران کسری بودجه بهره بگیرد. یعنی دولت سبدی از روش‌های تامین مالی و جبران کسری بودجه پیش رو داشته باشد.

همچنین مطالعه کنید:

شبکه مناطق آزاد مشترک در سازمان شانگهای ایجاد شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، محمد مخبر پنجشنبه ۱۴ تیر در بیست و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.