ثمانه نادری
به گزارش کسب و کار نیوز، با توجه به افزایش نرخ ارز و صرفه صادرات برای بنگاهها و هم برای دولت، در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان مایل به صادرات هستند. اما بررسیها نشان میدهد، کالای آنها هم به لحاظ کیفی و هم قیمتی، صلاحیت لازم برای ورود به بازارهای بینالمللی را ندارد. با این حال به اعتقاد کارشناسان طی مدت اخیر شاهد ظهور صنایع جدیدی هستیم که با قصد صادرات راهاندازی شده و صادرات محور بودهاند.
همین مسئله با توجه به شرایط فعلی یعنی اثرمطلوب بازگشت ۷۰ درصدی ارز بر کاهش نرخ ارز و التهابات بازار و نیاز به درآمدهای ارزی، نیازمند بازنگری در اقدامات مرتبط با بخش خصوصی و صادرات است. به گفته کارشناسان در حال حاضر برای انگیزهبخشی به صادرکنندگان نیازمند رویکرد سازمان امور مالیاتی در مورد بخش خصوصی هستیم و لازم است که تخفیفهای مالیاتی به حدی باشد تا سرمایهگذار یا صادرکننده انگیزه بیشتری برای ادامه فعالیت از خود نشان دهد.
برای مثال اگر قرار است تخفیف مالیاتی برای صادرکنندگان تعیین شود بهتر است که با کارشناسی دقیق و از بر اساس میزان تولید و فروش مورد ارزیابی قرار گیرد و می توان برای این دقت از ظرفیت نمایندگان اتاق بازرگانی بهره برد.
سید رضی حاجی آقا میری، عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات
عادت صادرکنندگان به خام فروشی
بیاعتنایی به صادرات و تقویت توان تولید طی سالهای اخیر باعث شده، تولیدکنندگان در تولید سادهترین محصول نیز با مشکلات جدی روبرو باشد. بخشی از موانع صادرات به مشکلات سازمان و بنگاه در تولید محصول، مثل عدم رعایت استانداردهای بین المللی، عدم شرکت در نمایشگاههای بین المللی و ارتباط با تولیدکنندگان خارجی، بی توجهی به تقویت دانش فنی و همچنین ناتوانی در فروش و بازاریابی بر میگردد و بخشی از مشکلات هم در خارج از بنگاه و به تصمیمات سیاستگذاران در عرصههای کلان اقتصادی مرتبط است. از آنجایی که اقتصاد کشور ما به صادرات نفت و ذخایر طبیعی و صادرکنندگان نیز به خامفروشی عادت کردهاند، عزمی برای برداشتن موانع در خود نمیبیند. از سویی تولیدکنندگان نیز انگیزهای برای صادرات ندارند و این بی انگیزگی مخصوصا در بخش های خصولتی بیشتر دیده میشود. با این حال سه گام اساسی برای حرکت به سمت تولید صادرات محور ضروری است. اولین گام تلاش دولت برای کاهش اتکاء به درآمدهای نفتی است که البته به لطف تحریم حاصل شده است. دومین گام حرکت اقتصاد به سمت خصوصیسازی واقعی و مجال به بخش خصوصی واقعی به جای حضور شبهدولتی ها و خصولتیها و سومین گام اساسی که برداشتن آن از خود بنگاهها انتظار میرود، افزایش توان تولید خود برای ارتقا کیفیت محصولات تولیدی است.