صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / طرح شامخ ترکیبی کل اقتصاد ایران از امروز اجرا می‌شود

از سوی مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران

طرح شامخ ترکیبی کل اقتصاد ایران از امروز اجرا می‌شود

کسب و کار نیوز - مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران به دنبال تجربه موفق یک‌ساله در استخراج و انتشار شاخص مدیران خرید حوزه صنعت (شامخ)، انتشار شامخ ترکیبی کل اقتصاد ایران را در دستور کار قرار داده و نخستین دوره آن از امروز سه‌شنبه 30 مهرماه 1398 به مدت یک هفته در سراسر کشور اجرا خواهد شد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق ایران، مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران به دنبال تجربه موفق یک‌ساله در استخراج و انتشار شاخص مدیران خرید حوزه صنعت (شامخ)، انتشار شامخ ترکیبی کل اقتصاد ایران را در دستور کار قرار داده و نخستین دوره آن از امروز سه‌شنبه ۳۰ مهرماه ۱۳۹۸ به مدت یک هفته در سراسر کشور اجرا خواهد شد.

محمدرضا دوست‌محمدی، مدیر مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران با اعلام این خبر گفت: یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های اتاق ایران، تلاش برای بهبود محیط عمومی کسب و کار فعالان اقتصادی و توسعه بازار بخش خصوصی کشور است. در این راستا، اتاق ایران با توجه به ابزارهای قانونی از جمله ماده ۴ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، اقدامات مؤثری را به مرحله اجرا درآورده که از جمله آنها تهیه و تدوین و اجرای ۱۲ دوره طرح پایش ملی محیط کسب و کار در سطح کشور است که نتایج آن در قالب شاخص‌های ملی محیط کسب‌وکار برای تصمیم‌سازی توسط سیاست‌گذاران و مسئولان کشور و همچنین اطلاع‌رسانی به فعالان اقتصادی، از پاییز سال ۱۳۹۵ به‌طور فصلی منتشر و در دسترس کاربران قرار گرفته است.

دوست‌محمدی در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» گفت: ازآنجاکه نهادهای رسمی تولیدکننده آمار در کشور، بسیاری از شاخص‌های اقتصادی ازجمله شاخص‌ها و نماگرهای مرتبط با وضعیت رونق و رکود و رشد اقتصادی در بخش‌های را در فواصل زمانی کوتاه‌مدت تولید و منتشر نمی‌کنند یا با تأخیر زمانی انتشار می‌دهند، مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران بر آن شد تا با معرفی و تهیه شاخص‌های آماری مشابه معتبر و مورد استفاده و استناد در کشورها و سازمان‌های بین‌المللی مختلف، نسبت به تکمیل وظایف خود مصرح در قانون فوق‌الذکر و رفع نقیصه ذکرشده اقدام کند.

دوست‌محمدی افزود: در همین راستا اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از مهرماه ۱۳۹۷، با همکاری حدود ۴۰۰ واحد صنعتی بزرگ و تأثیرگذار در تولید ناخالص داخلی کشور، شاخص مدیران خرید (شامخ) بخش صنعت را محاسبه و منتشر کرده است که به نظر می‌رسد انتشار ماهانه این شاخص در همین دوره کوتاه توانسته با تعیین روندهای رونق و رکود در زیربخش‌های مختلف صنعت کشور، نیاز فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران و همچنین و برنامه‌ریزان در سطوح ملی و کلان کشور را تاحد زیادی تأمین کند.

دوست‌محمدی گفت: با گذشت یک سال از تولید موفقیت‌آمیز شامخ بخش صنعت، اتاق ایران مصمم شد تا با توجه به نیاز روزافزون کاربران مختلف به آمارهای بهنگام در مورد وضعیت رونق و رکود درکل اقتصاد کشور، با گسترش دامنه تولید شاخص شامخ به سایر بخش‌های غیرصنعتی، گام مهمی در جهت تأمین نیازهای آماری کشور بردارد.

مدیر مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران گفت: نکته حائز اهمیت دیگر آن است که اتاق ایران به‌عنوان دبیرخانه کمیته آمارهای بخش خصوصی کشور همواره کوشیده است با هدف توانمندسازی سایر ارکان نظام آماری بخش خصوصی، تجربیات خود در زمینه فعالیت‌های آماری و به‌ویژه اجرای طرح‌های آماری را، در اختیار سایر اتاق‌ها نیز قرار دهد. در همین راستا و برای نخستین بار، مسئولیت جمع‌آوری اطلاعات، محاسبه و ارائه تحلیل در مورد شامخ بخش ساختمان کشور به‌عنوان یکی از اجزای شامخ کل اقتصاد به عهده اتاق تعاون ایران گذاشته شد.

به گفته دوست‌محمدی، نخستین دوره اجرای طرح شامخ ترکیبی کل اقتصاد از امروز (سه‌شنبه ۳۰ مهرماه ۱۳۹۸) به مدت یک هفته با مشارکت اتاق‌های بازرگانی و تعاون ایران در سراسر کشور به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد. در این طرح به بیش از ۵ هزار واحد اقتصادی مؤثر در بخش‌های مختلف صنعت، معدن، کشاورزی، ساختمان و خدمات کشور پیامک اطلاع‌رسانی ارسال و از ایشان برای مشارکت در این طرح دعوت می‌شود.

پرسشنامه این طرح به‌صورت الکترونیکی طراحی شده و مدیران خرید یا فروش و یا سایر مدیران مطلع معرفی شده از سوی مدیران شرکت می‌توانند در روزهای پایانی هرماه از طریق سامانه شاخص مدیران خرید در پورتال خدمات الکترونیکی اتاق ایران به آدرس www.chambertrust.ir نسبت به تکمیل آن اقدام کنند. همچنین امکان آمارگیری تلفنی توسط کارشناسان اتاق‌های بازرگانی و تعاون ایران (بخش ساختمان) نیز فراهم بوده و فعالان اقتصادی نمونه طرح در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن ۰۲۱۸۵۷۳۳۶۰۰ تماس بگیرند

همچنین مطالعه کنید:

کاهش قیمت مرغ به ۸۰ هزار تومان/ مازاد عرضه داریم

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی یوسف‌خانی، رییس اتحادیه فروشندگان مرغ گوشتی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.