صفحه اصلی / سرخط خبرها / عمارت خسرو در شهر قصر شیرین پاک‌سازی شد
عمارت خسرو در شهر قصر شیرین پاک‌سازی شد

عمارت خسرو در شهر قصر شیرین پاک‌سازی شد

کسب و کار نیوز:مدیر پایگاه تاریخی فرهنگی محور ساسانی کرمانشاه ـ قصرشیرین گفت: «اثر تاریخی عمارت خسرو توسط کارگروه اجرایی این پایگاه از زباله‌ها و گیاهان هرز پاک‌سازی شد.»

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی میراث آریا, امین قهرمانی اظهار کرد: «طی ماه‌های اخیر شاهد رویش علف‌های هرز در محوطه این بنای تاریخی عظیم بودیم که در روزهای اخیر عملیات پاک‌سازی علف‌های هرز روئیده بر روی دیواره‌ها و محوطه صورت گرفت.»

او افزود: «نظافت و پاک‌سازی از آثار ملی ازجمله اقدامات در راستای نگهداری و مراقبت این آثار است که در رفع آلودگی بصری این آثار مؤثر است.»

مدیر پایگاه محور ساسانی کرمانشاه ـ قصرشیرین ادامه داد: «با تلاش‌های صورت گرفته، برنامه نظافت و پاک‌سازی این اثر تاریخی مهم اجرا شد، با پاک‌سازی‌های مستمر و سم‌پاشی از رویش گیاهان جلوگیری می‌شود.»

بنای معروف به عمارت خسرو در میان نیزارها و نخلستان‌های حاشیه شمالی شهرستان قصرشیرین کرمانشاه و در ساحل سمت راست رودخانه الوند قرار دارد.

این بنا در مسیر جاده بسیار بااهمیتی واقع‌شده که در سده‌های میانه به جاده بزرگ خراسان و بعدها به دروازه آسیا معروف شده است.

بسیاری از مورخان و جغرافی نویسان ایرانی و عرب سده سوم هجری به بعد در مورد شهر قصرشیرین و بناهای این شهر ازجمله عمارت خسرو مطالبی نگاشته‌اند.

اکثر مورخان عمارت خسرو را جزو عجایب دنیا دانسته و آن را کاخی دانسته‌اند که خسروپرویز برای شیرین زن مسیحی‌اش بناکرده است.

عمارت خسرو دارای پلان مستطیل شکل است که با جهت شرقی، غربی با استفاده از مصالح لاشه‌سنگ، گچ و آجر بر روی صفحه‌ای به ارتفاع هشت متر ساخته‌شده است.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.