صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / ۵۰ میلیون مشترک ایرانسل و سهم بازار ۴۳ درصدی

​​​​​​​اپراتور دوم 13 ساله شد

۵۰ میلیون مشترک ایرانسل و سهم بازار ۴۳ درصدی

کسب و کار- ایرانسل، بزرگترین اپراتور دیتای ایران، 13 ساله شد. در اواخر دهه 1370 و ابتدای دهه 1380 هجری شمسی، رشد سریع تقاضا برای خدمات تلفن همراه و فقدان توان و پیش‌نیازهای لازم در زیرساخت‌های موجود برای پاسخگویی به آن حجم از تقاضا، باعث پدید آمدن صف‌های طولانی برای ثبت‌نام سیمکارت تلفن همراه شده بود. دریافت سیمکارت، مستلزم صرف هزینه‌ای گزاف و انتظار طولانی بود و به جز بخش اندکی از مردم، سایر افراد امکان دسترسی به ارتباطات و خدمات تلفن همراه را نداشتند.


به گزارش کسب و کار نیوز، همین امر موجب شد تا در مهرماه ۱۳۸۲، در راستای اجرای برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و تحقق ماده ۱۲۴ این برنامه و با هدف توسعه ارتباطات و مخابرات از طریق خصوصی‌سازی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی و نیز به منظور حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی و مشارکت بخش خصوصی داخلی و ترویج رقابت، تضمین رقابت سالم، کاهش تصدی‌گری، نظارت بر تعرفه‌ها و کیفیت خدمات و حمایت از مصرف‌کنندگان، مقدمات برگزاری مزایده اپراتوری دوم تلفن همراه توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برپا شود. پس از انجام تشریفات مزایده و بررسی پیشنهادهای شرکت کنندگان، وزارت ارتباطات و فناوری‌ اطلاعات، نهایتا در ۲۷ بهمن ۱۳۸۲ کنسرسیوم ایرانسل را به عنوان برنده مزایده اپراتوری دوم تلفن همراه اعلام کرد.با تصویب «قانون اجازه اجرای موافقتنامه پروانه شبکه و خدمات ارتباطات سیار» توسط مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل در تاریخ ۶ آذر ۱۳۸۴ پروانه شبکه خدمات ارتباطات سیار (GSM) را در سطح ملی و برای پوشش جغرافیایی سراسر ایران، از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دریافت کرد.

ایرانسل توانست در مدت زمان کوتاهی پس از دریافت مجوز مذکور، مراحل راه‌اندازی و توسعه شبکه را به انجام رسانده و در ۶ شهریور ۱۳۸۵ (۹ ماه پس از دریافت مجوز) بهره‌برداری آزمایشی از شبکه را آغاز کند. شبکه ایرانسل در ۲۹ مهر ۱۳۸۵ به صورت رسمی در شهرهای تهران، مشهد و تبریز افتتاح شد. ایرانسل با بهره‌گیری از متخصصان مجرب داخلی و خارجی، توانست شبکه خود را در مدت‌زمان کوتاه و با سرعت چشمگیری در سراسر کشور توسعه داده و ارائه خدمات با کیفیت در سطح استانداردهای جهانی را سر لوحه کار خود قرار دهد. ایرانسل در آن زمان، برای نخستین بار در ایران، نسل ۲٫۷۵ تلفن همراه (EDGE) را با قابلیت استفاده از «اینترنت همراه» در اختیار مشترکان خود قرار داد. در راستای گسترش سهم بازار و توسعه محصولات و خدمات، ایرانسل با دریافت پروانه ارائه سرویس اینترنت ثابت (WiMAX) در تاریخ ۱۰ اسفند ۱۳۸۷، سرویس وایمکس را برای اولین بار در ایران ارائه کرد.ایرانسل همچنین موفق شد در تاریخ ۴ شهریور ۱۳۹۴، «پروانه سراسری انتقال داده مبتنی بر فناوری بی‌سیم ثابت بدون محدودیت در فناوری» را نیز کسب کند که در پی آن، محدودیت جغرافیایی و تکنولوژیک پروانه وایمکس برطرف شد.

ارائه اینترنت پرسرعت نسل سوم (۳G) و چهارم (۴G/LTE) همراه

در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۹۳، ایرانسل مجوز آزمایشی ارائه اینترنت در نسل سوم، چهارم و بالاتر تلفن همراه را کسب و در روز ۴ شهریور ۱۳۹۳ شبکه نسل سوم (۳G) را به صورت رسمی راه‌اندازی کرد.ایرانسل نخستین شبکه نسل چهارم تلفن همراه (۴G/LTE) ایران را نیز با فاصله کوتاهی از توسعه این فناوری در دنیا، در تاریخ ۲۹ آبان ۹۳ در مشهد مقدس راه‌اندازی کرد و با شتابی بی‌سابقه در اقصی نقاط ایران گسترش داد.ایرانسل همچنین در روز ۲۹ شهریور ۱۳۹۶، با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نخستین آزمایش شبکه کامل نسل پنج (۵G) در ایران را با موفقیت انجام داد. شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل در طول سال‌های فعالیت، با تلاش روزافزون برای ارتقای زیرساخت‌های خود، تاکنون موفق به کسب ۴۳ درصد از بازار تلفن همراه ایران شده است. همچنین تاکنون تعداد ۳۷۸۵ شهر و دهستان تحت پوشش نسل سوم و ۳۱۰۸ شهر و دهستان تحت پوشش خدمات نسل چهارم اینترنت همراه ایرانسل قرار گرفته‌اند.

اما ایرانسل به مناسبت سیزدهمین سالروز راه‌اندازی شبکه تلفن همراه خود در ساختمان مرکزی‌اش رویدادی را برگزار کرد و آمارهای مهمی از فعالیت و کارنامه سیزده ساله خود ارائه داد. «بیژن عباسی آرند»، مدیرعامل ایرانسل در این رویداد که اولین نشست خبری‌اش با خبرنگاران هم بود، اعلام کرد روزی که ایرانسل وارد عرصه ارتباطات شد، موبایل یک کالای لوکس به شمار می‌آمد و با حضور ایرانسل، این کالا تبدیل به یک کالای مصرفی و با قیمتی متعارف شد: «شکل گیری ایرانسل به عنوان یک تجربه موفق از همکاری با یک سرمایه‌گذاری خارجی که باعث رفع انحصار در کشور و کسب تجارب مفید برای توسعه سریع‌تر تکنولوژی و فناوری کشور شد به حساب می‌آید.»

ایرانسل و آمارهای کاربران

مدیرعامل ایرانسل اعلام کرد که سهم بازار اپراتور دوم با ۵۰ میلیون مشترک فعال، ۴۳ درصد از بازار است، در حالی که سهم رایتل به عنوان اپراتور سوم، ۵ درصد از بازار است. به گفته عباسی ۸۹ درصد از جمعیت مردم تحت پوشش شبکه ۲٫۵۷G هستند و تمام ۵۰ میلیون مشترک ایرانسل به این شبکه دسترسی دارند. او اعلام کرد که ۳۲ میلیون گوشی مجهز به نسل سوم در شبکه ایرانسل فعال است و ایرانسل ۲۷ میلیون مشترک دیتای نسل سوم دارد.
از سوی دیگر به گفته عباسی آرند، ۲۰ میلیون گوشی موبایل مجهز به نسل چهارم نیز در شبکه ایرانسل فعال است که ۱۸ میلیون از آنها مشترک دیتای ایرانسل هستند. شبکه ۴٫۵G ثابت نیز در ۱۹۵ شهر توسعه پیدا کرده و بیش از نیم میلیون مشترک تحت پوشش دارد. عباسی آرند به مساله توسعه پوشش روستایی تاکید کرد و گفت امروز ۱۰۰۷ روستا به اینترنت ۴G مجهز هستند و  با رومینگ میان ایرانسل و همراه اول و همچنین ایرانسل و های و‌ب تعداد مشترکان نسل ۴ روستایی به ۷.۷ میلیون نفر در کل کشور می‌رسد.
به گفته مدیرعامل ایرانسل، سیم‌کارت‌های این اپراتور در ۱۴۴ کشور قابلیت فعال شدن دارند و ایرانسل با ۳۲۲ اپراتور در سطح جهانی قرارداد ارائه خدمات رومینگ امضا کرده است.  ایرانسل همچنین رومینگ دیتا و ۴G را نیز برای اولین بار در کشور انجام داده است. ایرانسل همچنین در ایام اربعین، به ۱.۷ میلیون زائر خدمات داده است که به گفته مدیرعامل این اپراتور، رشدی ۷۸ درصدی برای ایرانسل بوده است.

ایرانسل و آمار دیتا

عباسی آرند به روند رشد مصرف دیتا در شبکه ایرانسل اشاره کرد. به گفته در مهر ۹۸، مصرف روزانه دیتا در شبکه ایرانسل ۶۲۰۰ ترابایت بوده است. رقمی که مرداد ماه، ۵۵۲۱ ترابایت بوده است. او همچنین گفت که تاخیر (Latency) شبکه ۲۰ برابر کاهش یافته است. همه این‌ها باعث شده تا مشترکان ایرانسل در سال از مرز مصرف ۱.۶۷ اگزابایت عبور کنند.
از سوی دیگر او خبر داد که هم اکنون میانگین سرعتی که توسط ایرانسل ارائه می‌شود، ۳۵ مگابیت بر ثانیه است که البته در شهرهای کوچک و بزرگ، این عدد متفاوت است.

ایرانسل و خدمت‌رسانی

بیژن عباسی از تاسیس ۴۷۶ مراکز خدمات ایرانسل و وجود ۱۱۵۸ کیوسک خدمات ایرانسل به عنوان دستاورد دیگر این اپراتور در بحث خدمات رسانی عنوان کرد و تاکید کرد که بیش از ۵۳۳ کارشناس تمام وقت نیز به صورت تلفنی و آنلاین، پاسخگوی مشتریان در تمام ۲۴ ساعت شبانه روز هستند: «سرویس پاسخگویی VIP نیز برای مشتریان شرکتی ایجاد شده و در شهرستان‌ها نیز با گویش محلی به راهنمایی مشترکین می‌پردازیم.»

او آمار جالب توجهی را در مورد این تیم خدمات پس از فروش ذکر کرد و گفت امروزه بیش از ۴۰ درصد ارتباطات مشترکین با ما از بستر گفتگوی آنلاین صورت می‌گیرد. مدیرعامل ایرانسل در ادامه با اشاره به بیش از ۲۷ میلیون دانلود و نصب اپیلکیشن ایرانسل من، اذعان داشت که این اپلیکیشن اکنون در میان ۵ اپلیکیشن محبوب کشور قرار گرفته است.

شهر هوشمند و همکاری‌های سازمانی

او به بحث زیرساحت اینترنت اشیا در ایرانسل اشاره کرد و خبر داد که در بیش از ۲۰ مرکز استان، شبکه نوین NB-IoT پوشش‌دهی داده شده و تا کنون اقداماتی برای هوشمندسازی شهرها توسط ایرانسل انجام شده است: «نصب ۱۰۰۰ کنتور گاز هوشمند در شهر همدان و یا پیاده‌سازی ۵۰۰ سنسور پارکینگ حاشیه‌ای هوشمند در شهر مشهد و تست موفقیت آمیز سرویس روشنایی هوشمند معابر مبتنی بر شبکه اینرنت اشیا از جمله این اقدامات هستند. همچنین این شبکه را در جنگل گلستان پیاده‌سازی کردیم تا تشخیص حریف و حوادث طبیعی در جنگل‌ها را انجام دهد.»

او در بخش دیگر به خدمات سازمانی ایرانسل اشاره کرد و گفت هم اکنون ۲۰ هزار خودرو از مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل استفاده می‌کنند. سرویس سازمانی دیگری که مدیرعامل ایرانسل به آن اشاره کرد، «جایگزینی شماره تماس» بود که هم اکنون اسنپ از آن استفاده می‌کند.عباسی آرند می‌گوید در اسنپ، تا کنون ۲ میلیون ساعت تماس با قابلیت پنهان سازی شماره تلفن انجام شده است. مدیرعامل ایرانسل همچنین از همکاری و عقد قرارداد با ۵ اپراتور ثابت خبر داد و اعلام کرد که هدف از این همکاری، راه‌اندازی ۴۰ هزار اشتراک اینترنت بر بستر شبکه TD-LTE ایرانسل است. او همینطور گفت که ایرانسل با ۲ اپراتور مجازی موبایل نیز قرارداد بسته و اکنون به ۸۰ هزار مشترک خدمات می‌دهد.

اشتغال‌زایی

مدیرعامل ایرانسل می‌گوید این اپراتور تاکنون برای ۲ هزار و ۳۳۷ نفر در ایران اشتغال زایی کرده است، هرچند تعداد مشاغلی که این اپراتور در زنجیره ارزش صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد کرده به بیشتر از ۵۷ هزار شغل می‌رسد. او همینطور گفت که گروه اسنپ، حدود ۳ هزار شغل به شکل مستقیم و بیشتر از ۱.۵ میلیون شغل به شکل غیر مستقیم ایجاد کرده است. عباسی آرند اشاره کرد که MTN و ایرانسل، ۶۰ درصد از سهام گروه اسنپ را در اختیار دارند.

درآمد دولت از ایرانسل

مدیرعامل ایرانسل اعلام کرد که درآمدهای دولت از محل فعالیت ایرانسل از ابتدا تا کنون به شکل مستقیم به رقم ۳۲.۱ هزار میلیارد تومان رسیده است.او همچنین اعلام کرد که درآمدهای مستقیم و غیر مستقیم دولت از ایرانسل در ۱۳ سال گذشته، رقم ۴۲ هزار میلیارد تومان بوده است.

حمایت از تیم‌های فوتبال

بر اساس آماری که عباسی آرند منتشر کرد، ایرانسل حامی فوتبال کشور هم بوده و حمایت‌های مادی و معنوی زیادی را نسبت به سه تیم استقلال، پرسپولیس و تراکتورسازی داشته و بیش از ۱۵۱ میلیارد تومان به باشگاه‌های پرطرفدار کشور پرداخت کرده است: «همچنین ۴۴ میلیارد تومان از پیش پرداخت‌های ایرانسل به باشگاه‌ها کماکان مستهلک نشده است.»

همچنین همکاری ایرانسل و لالیگا کماکان ادامه دارد و این قرارداد در مردادماه سال جاری برای دو سال آینده تمدید شده است. او اعلام کرد که با همکاری لالیگا تاکنون ۷ کمپ آموزشی برگزار شده و ۴۵۰ نوجوان ایرانی به تحت آموزش‌های مربیان خارجی قرار گرفته‌اند.

سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها

مدیرعامل ایرانسل می‌گوید این اپراتور در زمینه سرمایه‌گذاری و کارآفرینی نیز فعالیت‌های زیادی داشته و امروزه کمک به رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه کسب‌وکارهای دیجیتال با حمایت از نخبگان جوان ایرانی از اهداف اصلی این اپراتور به شمار می‌آید: «برنامه کاربردی چارخونه، روبیکا، پیام‌رسان بومی گپ و برنامه کاربردی دانا از جمله این موارد هستند و سرمایه‌گذاری در گروه اسنپ نیز بخش مهم دیگری از فعالیت‌های سرمایه‌گذاری ایرانسل در اکوسیستم استارت‌آپی کشور است.»

آرند برنامه‌های آتی ایرانسل را نیز چنین برمی‌شمرد: «حمایت و عضویت در صندوق‌های جسورانه و شتابدهنده‌های ایرانی، حمایت و سرمایه‌گذاری بر تولیدات داخلی با راهکار تحفیق و توسعه، حمایت از شرکت‌های داخلی با سرمایه‌گذاری و انتقال و بومی سازی دانش و فناوری و حمایت و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ملی و زیرساختی-مخابراتی کشور.»

آرند به سرمایه‌گذاری ایرانسل در گروه اسنپ تاکید ویژه‌ای داشت و اعلام کرد که ۶۰ درصد سهام مجموعه اسنپ برای این اپراتور است. او می‌گید در این مجموعه ۳ هزار اشتغال مستقیم و حدود ۱.۵ میلیون شغل غیر مستقیم توسط اسنپ ایجاد شده است.

تغییر برای تبدیل شدن به اپراتور دیجیتال

ایرانسل در بحث کسب و کار دیجیتال خود را اپراتور اول دیجیتال کشور می‌نامد و هدف خود را ارائه تجربه کاربری عالی با بیشترین تعامل مشترک با خدمات دیجیتال معرفی می‌کند: «فعالیت بستر بازی‌های رایانه‌ای، برگزاری دوره‌های هکاتون، ایجاد سرویس‌های ابری و سرویس‌های مالتی مدیا و سرگرمی از جمله کارهایی است که برای مشتریان اجام شده است.»
ایرانسل با شرکای تجاری همچون آپارات، فیدبیو، دیجی کالا، کافه بازار و… همکاری کرده و قصد دارد موضوع اپراتور دیجیتال را در آینده نزدیک بیش از امروز محقق کند.

همچنین مطالعه کنید:

«معاون توسعه مدیریت دبیرخانه شورایعالی» منصوب شد

به گزارش کسب و کار نیوز، مرتضی بانک در حکمی «قاسم وکیلی» را به عنوان «معاون توسعه …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *