صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / نافرمانی ادامه دار “دیوار” و “شیپور”
نافرمانی ادامه دار “دیوار” و “شیپور”

دادستانی تهران به موضوع تعیین‌تکلیف سایت‌های خرید و فروش آنلاین ورود می کند

نافرمانی ادامه دار “دیوار” و “شیپور”

کسب و کار- رئیس پلیس فتا تهران بزرگ با بیان اینکه مشکلات سایت های دیوار و شیپور هنوز برطرف نشده، گفت: "کلاهبرداری" از موضوعات داغی است که همچنان در این سایتها وجود دارد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، سرهنگ تورج کاظمی در پاسخ به این سؤال که آیا سایت هایی مانند دیوار و شیپور به موارد ذکر شده توسط پلیس فتا برای برطرف کردن مشکلات سایت هایشان اقدام کرده‌اند یا خیر، اظهار کرد: خیر، مشکلات سایت های دیوار و شیپور برطرف نشده و هنوز مشکلات عمده‌ای در این سایت ها وجود دارد. رئیس پلیس فتا تهران ادامه داد: اینگونه سایتها همچنان امکان معرفی کاربر را ندارند و مدیران این سایت ها در صورت ارائه شکایت توسط شهروندان، نمی‌توانند کاربران را معرفی کنند و مشکلات این سایت ها پابرجا است.

به گفته این مقام انتظامی، “کلاهبرداری” از موضوعات داغی است که همچنان در این سایت ها وجود دارد. وی در پاسخ به این سؤال که آیا جرایم کلاهبرداری در اینگونه سایت ها به نسبت گذشته کاهش پیدا کرده یا خیر نیز گفت: یکی از مشکلات موجود این است که اینگونه پرونده‌ها به شوراهای حل اختلاف ارجاع داده می‌شود که پرونده از شورای حل اختلاف نیز به کلانتری‌ها ارسال شده لذا در حال حاضر آمار دقیقی وجود ندارد. کاظمی در پاسخ به این سؤال که آیا پلیس فتا تهران بزرگ به مدیران این سایت ها اخطاری در سال جاری داده است یا خیر، تصریح کرد: به دلیل عدم وجود آمارهای متمرکز مانند سالهای گذشته، به موضوع زیاد ورود پیدا نکردیم، مشکلات این سایت ها را با دادستانی مطرح کرده و از دستگاه قضا خواستیم پلیس فتا را در این حوزه راهنمایی کرده تا تعیین‌تکلیف صورت گیرد.

آگهی کردن خودرو با قیمت پایین‌تر از بازار، مراجعه کلاهبرداران به سایت‌های دیوار و شیپور، تماس با کسانی که قصد فروش اجناس به صورت عمده را دارند، فروش اجناس دزدی بر بستر دیوار که می‌تواند باعث بروز مشکلات قضائی و نیز شبهه‌های شرعی بسیاری برای افراد شوند و نیز انتشار آگهی با عنوان درخواست مشارکت در شرکت سرمایه‌گذاری معتبر از جمله کلاهبرداری های انجام شده در این سایت ها برشمرد.

اما بنابر گفته مدیران سایت دیوار، شهروندان باید بدانند که تمامی مراحل ثبت آنی و پرداخت های مربوطه فقط از طریق پنل های موجود داخل اپلیکیشن و سایت صورت می‌گیرد؛ درگاه بانکی خارج از سایت قرار ندارد و از طریق پیامک و سایر شبکه‌های اجتماعی برای متقاضیان ارسال نمی‌شود. به‌منظور پیشگیری از وقوع جرایم سایبری و برداشت غیرمجاز از حساب بانکی به هموطنان توصیه می شود شهروندان به هیچ عنوان فریب پیامکهای دریافتی را نخورند و تمامی مراحل درج آگهی و پرداختهای تعیین شده را صرفاً از طریق درگاه‌های بانکی معین داخل اپلیکیشن های سایت های فروشگاه‌های واسط نظیر دیوار و شیپور انجام دهند. اما پلیس فتا از شهروندان خواسته است در صورت مشاهده موارد مشکوک، موضوع را از طریق سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir بخش گزارشات مردمی برای پیگیری قانونی منعکس کنند.

هشدار به مشتریان سایت های دیوار و شیپور

رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا

موضوع فعالیت کسب و کارهای آنلاین به دلیل نبود قوانین مرتبط با آنها و عدم توجه به هشدارهایی که تاکنون به آنها داده شده مشکلاتی را ایجاد کرده و شکایات زیادی نیز در این رابطه وجود دارد. عده ای از افراد سودجو و کلاهبردار با درج آگهی های دروغین فروش اجناس در سایت های فروشگاهی خرید و فروش اجناس دست دوم مانند «دیوار» و «شیپور» اقدام به کلاهبرداری و سودجویی از شهروندان می‌کنند.

هم چنین دیوار و شیور در دوره ای که نرخ ارز نوسانات زیادی داشت با آگهی هایی با مبالغ نجومی موجب به هم ریختگی بازارها بخصوص بازار خودرو و مسکن شدند که به رغم اخطارهای زیاد تنها در مقطعی اقدام به حذف قیمت ها کردند که امروز تنها مشکلات این سایت ها به درج مجدد قیمت ها برنمی گردد و مشکلات جدی تری در این باره وجود دارد.

در این سایت ها فروشنده کالا، اقدام به ثبت آگهی می‌کند و از طرفی دیگر خریدار با مراجعه به سایت و جست‌وجوی کالای مورد نیاز خود، با آگهی‌دهنده تماس گرفته و به صورت مستقیم و بدون دخالت شخص ثالث باهم معامله می‌کنند. این مسئله بزرگی است که باید ماهیت آن مشخص شود. با درخواستی که از دادستانی داشته ایم ان شالله مشکلات این سایت ها حل خواهد شد و دغدغه شهروندان نیز کاملا برطرف می شود. با ادامه فعالیت این سایت ها به همین منوال باید هر روز با شکایات بسیاری روبرو شویم که در موارد بسیاری کلاهبرداری های کلانی انجام شده و کل سرمایه یک نفر از دست رفته و از آنجاییکه که این سایت ها به مشخصات کاربران دسترسی ندارند توانایی پیگیری نیز وجود ندارد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.