صفحه اصلی / سرخط خبرها / رونق بورس در نیمه دوم سال ۹۸

مجيدمحمد عليزاده‌آراني، كارشناس بازار سرمايه

رونق بورس در نیمه دوم سال ۹۸

کسب و کار نیوز - درباره رشد شاخص بورس و قیمت سهام در نیمه اول سال ۹۸ باید عنوان داشت که شاخص بورس از شاخص ارز عقب بود و در سال ۹۷ این دو شاخص همدیگر را همپوشانی نکرده بودند و بازار سرمایه منتظر تثبیت نوسانات ارزی بود که این امر (تثبیت نوسانات ارزی) در زمستان سال ۹۷ محقق و از هیجانات و تلاطم قیمت ارز و سکه کاسته شد؛ ازاین‌رو سرمایه‌گذاران برای پر کردن خلأ بین شاخص ارز و سکه و شاخص بورس با اطمینان اقدام به داد و ستد سهام کردند و بازده منفی سکه و ارز و هجوم رفتار هیجانی سرمایه‌گذاران خرد در این زمان تنور بورس را داغ‌تر کرد.

 

سرمقاله

کسب و کار نیوز –  سرمایه‌گذاران از سهام شرکت‌های با سرمایه کوچک استقبال بیشتری کردند و سهام شرکت‌های بزرگ رشد کمتری داشتند. پس ممکن است سهام برخی از شرکت‌های صنایع کوچک و تک سهمی‌ها از حباب برخوردار شده باشند، اما کلیت بازار حباب نداشته است.
در شش ماهه اول سال ۹۸ صنایع کوچک زراعت (با توجه به عرضه‌های اولیه چند شرکت دامپروری و فرآورده‌های دام و طیور در این دوره)، محصولات چرمی و انتشار و چاپ، گروه محصولات کاغذی، کاشی و سرامیک، گروه ماشین‌آلات و صنایع غذایی، دارویی و سیمانی و… بیشترین میزان رشد و بازده را به خود اختصاص داده‌اند. اهم دلایل رشد و بازده صنایع را می‌توان افزایش نرخ فروش و استفاده از یارانه‌های ارزی و طرح افزایش سرمایه برخی از شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و ارزش ذاتی آن دانست.
اما گروه کانه‌های فلزی، پالایشگاهی‌ها و پتروشیمی‌ها از رشد و اقبال کمتری برخوردار بودند. در مجموع ۲۵ صنعت از ۳۹ صنعت پذیرفته‌شده در بورس (غالبا صنایع کوچک) دارای رشد بالایی بوده‌اند. در حال حاضر سرمایه‌گذاران منتظر ارائه گزارشات شش ماهه شرکت‌ها هستند تا عملکرد آنان را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند. از سوی دیگر هجوم شمار زیادی از سهامداران خرد و حقیقی و تزریق نقدینگی مناسب و از سوی دیگر عدم بازدهی مناسب و حتی منفی در بازارهای رقیب (بازار مسکن، ارز و طلا) این نوید را می‌دهد که نیمه دوم سال ۹۸ نیز بازار سرمایه از رونق خوبی برخوردار باشد. کما اینکه سهام شرکت‌های بزرگ و دارای بنیه و بنیاد قوی که از قابلیت نقدشوندگی بالایی هم برخوردار هستند، به اندازه رشد شاخص و صنایع کوچک رشد نکرده‌اند و این توانمندی را دارند که در نیمه دوم سال هم خودشان رشد کنند و هم روند صعودی شاخص را به‌دنبال داشته باشند.
قطعا بازدهی و سودآوری ناشی از سرمایه‌گذاری در بورس می‌تواند به رشد اشتغال و سرمایه بنگاه‌های اقتصادی کمک کند؛ اما به چه صورت؟ وقتی پس‌اندازهای کوچک وارد بازار سرمایه می‌شود و این پس‌اندازها با سود و بازدهی مواجه باشند، موجب افزایش میزان پس‌انداز و درآمد سرمایه‌گذاران می‌شود و این باعث افزایش قدرت خرید و افزایش تقاضا در بازار می‌شود. در واقع افزایش تقاضا باعت افزایش تولید و افزایش فروش شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی می‌شود و سودآوری شرکت‌ها از محل فروش بیشتر حاصل می‌شود و این چرخه را تکمیل و ادامه‌دار می‌کند. بنابراین بورس از طریق تامین سرمایه بنگاه‌های اقتصادی و از سوی دیگر سرمایه‌گذاران و جامعه کمک موثر و شایانی می‌کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.