صفحه اصلی / اسلایدر / بازار بی رونق خودرو
بازار بی رونق خودرو

سودجویان بی‌ثباتی قیمت‌ها از بازار خودرو خارج شدند

بازار بی رونق خودرو

بازار خودرو این روزها در رکودی سنگین فرو رفته و آن طور که نمایشگاه‌داران و فعالان در این بازار می‌گویند، کمتر کسی اقدام به خرید و فروش در این فضا می‌کند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز در واقع مشتریان با وجود نزولی شدن قیمت ها، میل چندانی به خرید ندارند، هرچند البته فقط پای بی میلی در میان نیست و خیلی‌ها نیز توان خریداری خودرو را با قیمت حال حاضر ندارند. در نتیجه، افت قیمت‌ها نیز سبب نشده که خرید و فروش در بازار خودرو جان بگیرد و سایه رکود همچنان سنگینی می‌کند.
در باب اینکه بازار خودرو چرا به چنین رکودی دچار شده، دلایل مختلفی عنوان می‌شود و مهم‌ترین آن حول محور قیمت می‌چرخد. در واقع بالا ماندن قیمت خودروها دلیل اصلی افت تقاضا و در پی آن، رکود فعلی بازار است، زیرا بسیاری از مشتریان قدرت خرید خود را (با توجه به رشد شدید قیمت خودروها طی یک سال و نیم گذشته) از دست داده‌اند.
به گفته کارشناسان، ثبات قیمت ارز سبب شده تا آن دسته از خریدارانی که از بی‌ثباتی قیمت‌ها سود می‌بردند از این بازار خارج شوند. امروز کمتر کسی خودرو در پارکینگ یا انبار نگه می‌دارد، خودرو به اندازه کافی در بازار وجود دارد، اما تقاضا برای خرید در حداقل خود است. این کارشناسان همچنین ممنوع‌شدن عمده‌فروشی خودروسازان و فروش‌های کارتکسی و ورود قوه قضائیه، وزارت کشور و نهادهای نظارتی به موضوع خودروسازان را از دیگر عوامل تاثیرگذار بر شرایط ثبات این روزهای بازار خودرو بیان کردند.

تعداد خودروهایی که روزانه معامله می‌شود بسیار کم است
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ و فروشندگان خودرو
پس از شرایط نابه سامان و بی ثباتی که نوسانات نرخ ارز برای بازار خودرو ایجاد کرد امروز بازار خودرو شرایط آرامی را تجربه می کند و خریدار زیادی در این بازار وجود ندارد. موضوعات مرتبط با دو خودروساز بزرگ کشور نیز در این رابطه بدون تاثیر نبوده و کمتر کسی امروز مشتری بازار خودرو است. افزایش نرخی به آن صورت در بازار خودرو نداریم و افزایش نرخ در حد یک میلیون ۲ میلیون تومان طبیعی است.در هفته گذشته نیز شاهد افزایش نرخ برخی از محصولات بودیم. افزایش قیمت فقط در خودروهای داخلی به خصوص سمند و پژو در حد ۲ میلیون تومان الی ۵ میلیون تومان بوده است. به طور کلی بازار آرام است و تعداد خودروهایی که روزانه معامله می‌شود بسیار کم است.
در شرایط فعلی حیاط بازار خوردو خالی از مشتری است و خریداران وفروشندگان تمایلی برای معامله در این بازار ندارند. نابه سامانی هایی زیادی در این بازار توسط عوامل مختلف ایجاد شد و هنوز شاید در برخی خودروها و به خصوص خودروهای وارداتی این تکانه ها هنوز احساس می شود. اما به طور کلی در دو ماه اخیر با توجه به ایام عزاداری هم معاملات در بازار کاهش داشته است. البته لازم به ذکر است که قیمت خودروهای وارداتی در ۲۰ روز گذشته تغییر خاصی نداشته و محصولات مونتاژی نیز همین روال را طی کرده‌اند. در محصولات سایپا، تیبا و ساینا فاکتور می‌شود اما عدم فاکتور پراید از جمله مدل ۱۱۱ باعث افزایش قیمت شده است. بازار نیاز روزانه دارد و در صورتی که احساس شود خودرویی عرضه نمی‌شود افراد قیمت‌ها را بالا می‌برند. اگر تامین و عرضه به خوبی انجام شود اختلاف نرخ بازار و کارخانه نیز از بین می‌رود.
طبق آخرین قیمت‌های اعلام شده در بازار پراید ۱۳۱ حدود ۴۳ میلیون تومان و مدل ۱۱۱ تقریبا ۴۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شده است. خودروهای تیبا هاچ‌بک و ساینا نیز نرخ تقریبی ۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارند. در مورد محصولات ایران‌خودرو سمند ۷۷ میلیون تومان و پژو ۴۰۵ با نرخ ۷۳ میلیون تومان به فروش می‌رسد. پژو ۲۰۶ تیپ جهش قیمتی داشته که نسخه فول آن ۸۲ و نسخه بدون ضبط و سنسور ۷۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. محصولات مونتاژی از جمله پژو ۲۰۰۸ و سراتو به ترتیب با قیمت‌های ۳۰۴ و ۲۸۱ میلیون تومان فروش می‌روند. در خصوص قیمت خودروهایی که از نرخ آن‌ها در بازار از کارخانه کمتر است نیز باید اشاره شود که در این میان نرخ برخی از خودروها در بازار پایین‌تر از نرخ اعلام شده توسط کارخانه است. محصولات شرکت مدیران‌خودرو چنین شرایطی را دارند و تقریبا ۱۵ الی ۴۵ میلیون تومان زیر نرخ شرکت، در بازار فروخته می‌شود. دلیل نیز این است که اگر خریدار کم باشد چنین اتفاقی می‌افتد ضمن این که نرخ این خودروها در زمان نوسانات ارزی اعلام شد و هنوز شرکت‌ها نرخ را کاهش ندادند. سراتو مونتاژ نیز چنین شرایطی دارد که توسط کارخانه ۲۹۵ میلیون تومان فاکتور می‌شود اما در بازار نرخ ۲۸۱ میلیونی دارد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.