صفحه اصلی / اسلایدر / بازار سرمایه در دست سهامداران خرد
بازار سرمایه در دست سهامداران خرد

«کسب و کار» ریزش11 هزار واحدی شاخص بورس را بررسی می‌کند

بازار سرمایه در دست سهامداران خرد

کسب و کار نیوز-افت 11 هزار واحدی بورس خیلی از سرمایه‌گذاران و سهام‌داران را نگران کرده است. البته برخی از کارشناسان بورسی با توجه به رشدهای هیجانی بازار طی هفته‌های اخیر، افت شدید بازار را نیز پیش‌بینی کرده بودند و از طرفی این افت را با افت سال92 مقایسه می‌کنند. با این حال در طرف مقابل نیز برخی امیدوار به رسیدن یک وضعیت باثبات در بازار سرمایه هستند.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، از دید کارشناسان، آنچه بر معاملات بازار در حال حاضر چیرگی دارد، رفتارهای هیجانی و دید کوتاه مدت سهامداران خرد و ناآگاهی آنها از بازار است که چنین افت و خیزهایی را در بازار محتمل کرده بود. موضوعی که جدا از سرمایه‌گذاران خرد و غیرحرفه‌ای به کلیت بازار سرمایه صدمه وارد کرده است.
بر اساس گزارش ها۳۳۰ سهم در بورس و ۱۵۱ سهم در فرابورس ایران با کاهش قیمت روبه‌رو شدند به طوری که در نهایت شاخص بورس با نزدیک به ۱۱ هزار واحد کاهش و شاخص فرابورس با حدود ۱۴۰ واحد کاهش روبه‌رو شد.
شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران در حرکتی کم‌نظیر طی ماه‌های گذشته ۱۰۸۹۲ هزار واحد افت کرد و تا رقم ۳۰۸ هزار و ۹۷۸ واحدی پایین آمد. همچنین شاخص کل هم‌وزن با ۲۹۷۱ واحد کاهش رقم ۸۶ هزار و ۷۷۵ را تجربه کرد.
به اعتقاد کارشناسان از شش ماهه ابتدای سال تا به حال سهم شرکت‌ها و صنایع بزرگ از رشد شاخص به نسبت ارزش واقعی سهام آنها ناچیز بوده است و عمده حباب شاخص بورس روی سهم‌های کوچک سوار شده است.
شاخص آزاد شناور نیز با ۱۲ هزار و ۴۲۰ واحد کاهش رقم ۳۵۳ هزار و ۶۷۲ واحدی را تجربه کرد و شاخص بازار اول و دوم هر کدام به ترتیب ۷۷۸۹ و ۲۲ هزار و ۷۱۸ واحد کاهش یافتند.

صنایع پتروشیمی خلیج فارس به تنهایی بیش از ۶۳۷ واحد تاثیر کاهنده روی شاخص‌های بازار سرمایه داشت پس از این نماد فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت تهران و گسترش نفت و گاز پارسیان هر کدام به ترتیب ۴۱۹، ۳۵۷ و ۳۳۳ واحد در کاهش شاخص بازار تاثیرگذار بودند.

در بازار سراسر قرمز اندک نمادهایی همچون تولیدی فولاد سپید فراب کویر که به تازگی در بورس تهران عرضه شده است به روند افزایشی قیمت خود ادامه داد و توانست ۱۳ واحد روی شاخص‌ها تاثیر مثبت داشته باشد. همچنان سیمان فارس و ایران مرینوس از معدود سهم‌هایی بودند که تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشته باشند.

در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری حجم معاملات به ۱.۳ میلیارد سهم و اوراق مالی رسید همچنین ارزش معاملات از رقم ۱۷۲ میلیارد تومان فراتر رفت. تابلوی بانکی‌ها نیز یکدست قرمز بود و اکثر نمادهای بانکی بیش از چهار درصد افت قیمت را تجربه کردند.

از میان نمادهای بانکی که اکثرا بیش از چهار درصد افت قیمت داشتند بانک ملت در قیمت پایانی ۱.۲۳ درصد افت قیمت داشت. این بانک گزارش شفاف‌سازی‌ای را در کودال منتشر کرد که براساس آن افزایش سرمایه این بانک از محل تجدید ارزیابی به تایید سازمان بورس رسیده و در دستور کار قرار گرفته است.

گروه فرآورده‌های نفتی، خودرو، شیمیایی و فلزات اساسی از جمله گروه‌هایی بودند که پس از بانک‌ها بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کردند.

عباسعلی حقانی نسب، کارشناس بازار سرمایه

افت بورس نتیجه بی تدبیری

افت شاخص بورس ناشی از بی‌تدبیری‌هایی بود که در بازار پایه اتفاق افتاد. گرچه بازار پایه ۵ درصد بازار را تشکیل می‌دهد. اما اتفاقات آن در شاخص بورس تاثیر گذار است. موضوع دیگر تحلیل افراد غیر متخصص در بازار سرمایه و حتی بازارهای رقیب در خصوص این بازار است که سعی می‌کردند، بازار سرمایه را حبابی نشان دهند. به همین دلیل شایعه حبابی بودن بورس، روی افت فعلی شاخص اثر منفی گذاشت، در حالی که ارزش ذاتی بازار زیر ۳۰ تا ۵۰درصد قیمت واقعی بازار بود. موضوع دیگر عدم سیاست‌گذاری درست در قبال بازار و ورود به بحث مدیریت بازار بود. برای مثال هم زمان با رشد شاخص بورس، صحبت از تامین مالی می‌شد. در حالی که این مسئله روی بازار اثر منفی می‌گذاشت و همه را فروشنده می‌کرد. موضوع دیگر زیان شرکت‌ها و صنایع بزرگ بورسی است. طی شش ماهه اخیر این صنایع در قیمت واقعی خود ارزش‌گذاری نشده‌اند. سهم عمده بازار در اختیار این شرکت‌ها است، بنابراین آنچه جریان بازار را به سمت مثبت هدایت می‌کند، میزان ورود سرمایه به این شرکت‎ها است. اما در حال حاضر سهام‌داران بیشتر به سهم‌های کوچک می‌روند و به دلیل ناآگاهی و از آنجایی که سرمایه آنها در بورس بلندمدت نیست، به جریان کلی بازار صدمه می‌زنند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.