صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / مقاومت سیستم بانکی در برابر فین تک ها
مقاومت سیستم بانکی در برابر فین تک ها

سامانه‌های نوین بانکی می‌تواند در مسیر مقابله با مفاسد اقتصادی بسیار کارآمد باشد

مقاومت سیستم بانکی در برابر فین تک ها

کسب و کار- تمام کشورها نگاهی مثبت به توسعه فعالیت شرکت‌های فعال در حوزه فین‌تک در اقتصاد دارند و آن را یکی از فرصت‌های رشد اقتصادی و بهبود رفاه مردم تلقی می‌کنند.سالهای بسیاری است که در کشور ما نیز برای ورود این ابزارهای نوین مالی به شبکه بانکی تلاش می شود و استارت آپ های زیادی در این زمینه فعال شده اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اما مشکلاتی در این زمینه برای فعالیت این ابزارهای نوین ایجاد شده که مقاومت سیستم بانکی از مهم ترین آنهاست. در همین ارتباط عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در صحبت های اخیر خود گفت: «با استفاده از سامانه‌ها و پلتفرم‌های جدید مالی مانند سککوک می‌توانیم عقب‌ماندگی‌ها در حوزه تأمین مالی تولید را جبران کنیم.» رمضانعلی سبحانی‌فر با اشاره به ضرورت بهره‌گیری شبکه بانکی از نوآوری‌های جدید در مسیر رشد اقتصادی گفت: «امروزه کشورهای پیشرفته به سمت بانکداری و تأمین مالی الکترونیک رفته و با ورود تکنولوژی به امور مالی توانسته‌اند سطح پیشرفت خود را بیش از پیش کنند. از این‌رو این موضوع در کشور ما نیز باید مدنظر قرار بگیرد.»

رئیس کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه استفاده از سامانه‌ها و پلتفرم‌های جدید یعنی گام برداشتن در مسیر بانکداری الکترونیک افزود:«به نسبت پیشرفت تکنولوژی و فناوری‌های جاری در سیستم بانکداری خوشبختانه گام‌های مفیدی در مسیر شفافیت مالی برداشته شده است.» نماینده مردم سبزوار در مجلس با تاکید بر اینکه استفاده از سامانه‌های نوین بانکی می‌تواند در مسیر مقابله با مفاسد اقتصادی بسیار کارآمد باشد، تصریح کرد:«کشورهای پیشرفته با سامانه‌ها و پلتفرم‌های مالی نظارت‌ها را ممکن کرده‌اند و به این ترتیب در مسیر رشد اعتماد مردم گام برداشته‌اند.» او با بیان اینکه تأمین منابع مالی واحدهای تولیدی یکی از دغدغه‌های اصلی این روزهای بخش‌های مولد است، گفت: «خوشبختانه سامانه‌های نوین در حوزه تأمین مالی زنجیره تأمین و همچنین جابه‌جایی منابع مالی دستاوردهای مناسبی داشته‌اند..» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: «جدا از همه مزایای پلتفرم‌های جدید امنیت و ارتباطات بالایی که برای مشتریان ایجاد شده قابل چشم‌پوشی نیست.»

ابزارهای نوین مالی خواه ناخواه باید در سیستم بانکی ورود پیدا کنند

مهدی عبادی، دبیر انجمن استارتاپ‌های فین‌تک

مسیری که امروز پیش روی سیستم بانکی کشور وجود دارد مسیری است که امتحان خود را در کشورهای توسعه یافته پس داده بنابراین می توان با تکیه بر تجربیات آنها مسیر پیش رو را درست و قاطع جلو رفت. در سیستم بانکی امروز اشکالات زیادی وجود دارد که با بهره گیری از استارت آپهای مالی می توان این عیوب را برطرف کرد. آزمون و خطاهای انجام شده در طول تمام سالهایی که ابزارهای نوین مالی در کشورهای پیشرو وجود داشته می تواند راهنمای جامعی برای استفاده از فین تک ها باشد. ابزارهای نوین مالی خواه ناخواه باید در سیستم بانکی ورود پیدا کنند تا بتوانند نقش واسط مهمی بین نقدینگی زیاد در جامعه و عطش نقدینگی در بخش صنعت باشند.

هم چنین با ورود فین تک می توان کاهش فقر را کلید زد و رفاه اجتماعی را برای مردم ایجاد کرد. رفاه عمومی مهم ترین مسئله ای است که می تواند در کشوری مهم بوده و برای آن تلاش های بسیاری می شود. بنابراین حال که تجربیات و آزمون و خطاهای دیگر کشورها در بکارگیری این ابزارها وجود دارد می توان از مرحله آزمون و خطایی که شبکه بانکی امروز در آن قرار دارد به راحتی عبور کرد.

از طرفی دیگر باید بستری فراهم شود تا حلقه مفقوده تأمین منابع مالی تولید به واسطه این سامانه‌های جدید شکل بگیرد. تأمین منابع مالی بخش تولید در جامعه باید اولویت شبکه بانکی باشد، اینکه پلتفرمی بتواند این تسهیل‌گری را انجام دهد به طور حتم مورد حمایت است. به هر ترتیب اعتماد به پلتفرم‌های نوین تأمین مالی به کاهش هزینه‌ها می‌انجامد، از این رو شبکه بانکی در کشور باید به سمت برخورداری از سامانه‌های نوین که در بستر وب فعالیت می‌کنند، حرکت کند. هم چنین چارچوب ها باید توسط فعالان حوزه بانکی و حوزه فین تک تعیین شود و بعد به حوزه تنظیم مقررات وارد شویم. اگر چارچوب ها تعریف نشوند، ما اجازه نداریم فرصت‌هایی که داریم را تبدیل به تهدید کنیم و چالش‌هایی برای اقتصاد کشور به وجود بیاوریم.

 

همچنین مطالعه کنید:

افزایش سهم درآمدهای پایدار به ۵۲ درصد/ ضمانت بانکی جایگزین مالیات تولیدکنندگان

به گزارش کسب و کار نیوز ، سخنگوی اقتصادی گفت: دلیل تاخیر نهایی شدن قانون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.