صفحه اصلی / سرخط خبرها / اجرای ۲۴۰۰ پروژه گردشگری با سرمایه‌گذاری ۲۰۰هزارمیلیارد تومان
اجرای ۲۴۰۰ پروژه گردشگری با سرمایه‌گذاری ۲۰۰هزارمیلیارد تومان

معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی، امور حقوقی و مجلس در نشست خبری اعلام کرد

اجرای ۲۴۰۰ پروژه گردشگری با سرمایه‌گذاری ۲۰۰هزارمیلیارد تومان

کسب و کار نیوز - معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی، امور حقوقی و مجلس وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «در حال حاضر 2400 پروژه گردشگری در سراسر کشور با حجم سرمایه‌گذاری بیش از 200هزارمیلیارد تومان در حال اجراست که عمده این سرمایه‌گذاری‌ها، آورده بخش خصوصی است.»

به گزارش کسب و کار نیوز، حسین اربابی معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی، امور حقوقی و مجلس وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، امروز سه‌شنبه ۲۳ مهر ۹۸ در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل سالن فجر این وزارتخانه برگزار شد، تصریح کرد: «شاید بزرگ‌ترین ایرادی که سرمایه‌گذاران در سال‌های گذشته از ما می گرفتند، موضوعات مرتبط با حمایت از آن ها بود، در این میان بزرگ‌ترین حمایتی که از سرمایه گذاران انجام دادیم، کاهش بروکراسی اداری و کوتاه شدن زمان صدور مجوزها و استعلام‌ها بود که صورت گرفته و میانگین ۱۶ ماهه صدور مجوز امروز به کمتر از یک ماه رسیده و تلاش می‌کنیم این روند به کمتر از یک هفته کاهش یابد.»

او ادامه داد: «در این میان، در حوزه حقوقی نیز اتفاقات بسیار خوبی روی داده است.  در دو سال گذشته بیش از ۲۰هزار نامه حقوقی را پاسخ دادیم که عمده این نامه‌ها فرآیند کارشناسی می‌خواست. کارشناسان این معاونت در این مدت در جلسات متعدد دادگاه شرکت کرده‌اند و اکنون خوشبختانه با تلاش‌های صورت‌گرفته تخریب‌های میراثی به‌شدت کاهش یافته و در برخی از استان‌ها این اتفاق تقریباً به صفر رسیده است که مهم‌ترین نمونه آن شهر یزد است.»

اربابی گفت: «در حوزه سمن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد نیز شاهد اتفاقات بسیار خوبی در دو سال گذشته بوده‌ایم. سمن‌ها وظیفه دیده‌بانی خود را به‌خوبی انجام داده‌اند و شاهد فعالیت‌های بسیار خوبی از سوی سمن‌ها هستیم.»

او در ادامه این نشست خبری و در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درخصوص جذب سرمایه‌گذاران، گفت: «در جذب سرمایه گذاران دو بعد داخلی و خارجی داریم، در بعد خارجی با وجود پروژه ایران‌هراسی از سوی آمریکایی‌ها، استقبال از حوزه سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری بسیار خوب و بی‌سابقه است. چند هفته پیش شاهد خبر خوش رتبه دوم ایران در سرعت رشد گردشگری بودیم که نشان‌دهنده ظرفیت بالای ایران در حوزه گردشگری است.»

معاون سرمایه‌گذاری افزود: «امروزه شاهد این هستیم که اتفاقات بسیار خوبی در حوزه ساخت اقامتگاه‌های بوم‌گردی روی داده است،  از جمله می‌توان به بوم‌گردی‌ها و بوتیک‌هتل‌ها اشاره کرد که نشان‌دهنده اطمینان به حوزه گردشگری است.»

۹۰درصد پروژه‌های گردشگری، آورده بخش خصوصی است

اربابی گفت: «در حال حاضر بیش از ۲۴۰۰ پروژه گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲۰۰هزار میلیارد تومان در حال اجرا است که ۹۰درصد این سرمایه‌گذاری آورده بخش خصوصی است و تنها ۱۰ درصد آن تسهیلات ارائه شده است. این در حالی است که شاهد سرمایه‌گذاری در حوزه استارت‌آپ‌های گردشگری هستیم که حتی سرمایه گذاران خارجی نیز به حوزه ورود پیدا کرده‌اند. بسته‌های سرمایه‌گذاری چند زبانه توسط سفارتخانه‌های ما در کشورهای مختلف ارائه می‌شود.»

نیازمند تغییر نگرش به حوزه گردشگری هستیم

او در پاسخ به سوال دیگری در خصوص ارتقای بودجه بعد از تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه و تاثیر آن در تامین زیرساخت‌های گردشگری نیز گفت: «یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های ما در حوزه گردشگری نیازی است که به تغییر نگرش به این حوزه احساس می‌شود، هنوز نگاه ما به نفت است و نیازمند این هستیم که نگرش همه بخش‌ها از جمله حاکمیت به بخش گردشگری تغییر کند. برای ایجاد یک شغل در حوزه صنعت باید بالغ بر ۵۰۰میلیون تومان هزینه کرد اما در حوزه گردشگری برای ایجاد یک شغل پایدار بین ۵۰ تا ۷۰میلیون تومان نیاز است. رایزنی‌های خوبی را در مجلس آغاز کردیم و در دولت نیز شاهد این تغییر نگرش هستیم و امیدواریم شاهد رونق بیش از پیش حوزه گردشگری باشیم.»

اربابی ادامه داد: «در برخی از استان ها از جمله خراسان رضوی،  بسته‌های سرمایه‌گذاری را تدوین کردیم که آن بسته‌ها می‌تواند ۱۶۰۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را به دنبال داشته باشد. یکی از موضوعاتی که در حوزه زیرساخت های گردشگری دنبال می کنیم ایجاد جاذبه های جدید گردشگری است. این در حالی است که موضوعاتی مانند گردشگری کشاورزی را در استان گلستان مورد توجه ما قرار گرفته و موضوع جذاب دیگری که دنبال می‌کنیم، اجرای طرح رایحه‌درمانی است.»

اصل سرمایه، سرمایه گذاران خارجی در ایران تضمین شده است

اربابی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص احتمال ریسک سرمایه‌گذاری خارجی در ایران و تضمین این نوع سرمایه‌گذاری نیز تصریح کرد: «وزارت اقتصاد ضمانت‌های کلی برای سرمایه گذاران خارجی پیش بینی کرده و اصل سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران خارجی تضمین شده است. در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز اقداماتی در خصوص بازنگری قوانین آغاز شده که برخی از آن ها قوانین مربوط به سرمایه‌گذاری است.»

معاون سرمایه‌گذاری، حقوقی و امور مجلس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران در خصوص ارائه تسهیلات از سوی بانک‌ها و لزوم تسهیل ارائه تسهیلات گفت: «تمام تلاش خود را داریم انجام می‌دهیم که بانک ها را متقاعد کنیم که قوانین را تسهیل کند، خصوصا درباره تسهیلات در پروژه‌های روستایی این موضوع را به صورت جدی دنبال می‌کنیم. در این میان البته برخی از موسسات پولی و مالی از جمله صندوق کارآفرینی امید شاهد همکاری های بسیار خوب و ارائه تسهیلات آسان به سرمایه گذاران حوزه گردشگری از جمله حوزه روستایی هستیم.»

اربابی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص زنجیره تأمین صنعت گردشگری نیز گفت: «شاید یکی از اتفاقات بزرگی که در این حوزه افتاد، این است که برنامه‌ریزی که صورت گرفته است، در تمام حوزه ها انجام شده و صرفا برای زیرساخت‌های گردشگری نبوده است. حتی در حوزه حمل و نقل نیز وارد شدیم و دستورالعمل آن تدوین شده است. در حوزه روستاهای هدف گردشگری در حوزه راه و زیرساخت‌های عمرانی روستا این ها نیز جزو زنجیره تأمین ما هستند. در این میان در ادامه تأمین زنجیره گردشگری در حوزه هتل‌داری و اقامت ارزان و برنامه‌ریزی‌شده، بوم‌گردی‌ها و هتل‌بوتیک‌ها را آغاز کرده‌ایم که تا کنون ۱۸۰۰ بوم‌گردی ثبت شده‌اند. سفرهای ارزان قیمت نیز این سفرها به صورت بسته ای ارائه می شود. در این خصوص البته  تفاهم نامه ای نیز با بانک گردشگری در حال اجرا داریم که بسته های سفر ارزان‌قیمت تدوین و اجرایی خواهد شد. برای این کار بانک گردشگری ۵۵۰میلیارد تومان در نظر گرفته است.»

اتفاقات خوب در حوزه صیانت از آثار تاریخی

این مقام مسئول در ادامه و در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درخصوص حمایت‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از بناها و آثار تاریخی، گفت: «اقدامات خوبی صورت گرفته که به‌عنوان مثال می‌توان به تصویب قانون حمایت از مالکان و بهره‌برداران از آثار و بناهای تاریخی از سوی مجلس در چند ماه پیش اشاره کرد. در یکی از بندهای این قانون موضوع بسیار خوبی دیده شده و آن این است که اگر در بافت تاریخی تخلفی صورت گرفت با جریمه قابل رفع نیست بلکه باید کاملا قلع و قمع شود.»

اربابی افزود: «البته نباید فراموش کرد  که ما یک‌میلیون سایت تاریخی، ۳۴هزار اثر ثبت ملی و ۲۴ اثر ثبت جهانی داریم که نگهداری  و حفاظت و صیانت از آن‌ها کار ساده‌ای نیست. ما نیازمند همکاری و کمک تمامی دستگاه ها و نهادها و عموم مردم و نیز رسانه‌ها در این خصوص هستیم.»

معاون سرمایه‌گذاری، حقوقی و امور مجلس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بخش دیگری از این نشست خبری در سخنانی با اشاره به اهمیت تأمین زیرساخت‌های گردشگری در جذب گردشگر، اضافه کرد: «اگر قرار است به جذب ۲۰میلیون گردشگر در سند چشم انداز ۲۰ ساله نظام برسیم،  تاسیسات گردشگری ما باید سالانه ۲۰۰درصد رشد داشته باشد. تمام تلاشمان انجام می‌دهیم و شاهد رشد احداث هتل‌ها و تأسیسات گردشگری در دولت یازدهم و دوازدهم هستیم.»

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.