صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / گفتگو با بنیان‌گذار «ترابرنت»، استارت‌آپ برتر جشنواره جایزه ملی لجستیک
گفتگو با بنیان‌گذار «ترابرنت»، استارت‌آپ برتر جشنواره جایزه ملی لجستیک

گفتگو با بنیان‌گذار «ترابرنت»، استارت‌آپ برتر جشنواره جایزه ملی لجستیک

کسب و کار نیوز - چندی پیش در کارزار تنگاتنگ 42 استارت‌آپ شرکت‌کننده در نخستين دوره جايزه ملي لجستيك و زنجيره تامين كه توسط دانشگاه صنعتي اميركبير و با مشاركت وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت راه و شهرسازي و وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي برگزار شد، استارت‌آپ «ترابرنت» به عنوان نوپای برتر برگزیده شد.

مینا حسینی

به گزارش کسب و کار نیوز، «ترابرنت» به عنوان نخستین و باسابقه‌ترین بازارگاه اینترنتی حمل‌ونقل کالا، راهکاری جامع و یکپارچه برای تسهیل فرایند حمل‌ونقل هوشمند کالا در کشور ارائه داده است. این استارت‌آپ توانسته است با تحت پوشش قرار دادن بیش از ۱۰۰ هزار راننده و کامیون و کشنده، به بزرگ‌ترین شرکت حمل‌ونقل بزرگ‌مقیاس هوشمند ایران تبدیل شود. بر این اساس، صاحبان کالا می‌توانند با توجه به نوع و خصوصیات محموله خود، وسیله نقلیه مورد نیاز برای حمل بار خود را در سامانه «ترابرنت» پیدا کنند. بدین‌ترتیب قیمت حمل برای صاحبان کالا بهینه خواهد شد و مدیریت محموله‌ها مانند قابلیت رهگیری، پوشش‌های بیمه‌ای متنوع، گزارش‌های حمل و… به‌صورت آنلاین فراهم می‌شود. از سوی دیگر، «ترابرنت» با ارائه بستری امن و سریع به صاحبان کالا، تجار، ترخیص‌کاران و واحدهای لجستیک کمک می‌کند تا خدمات حمل‌ونقل باکیفیت، مطمئن و متناسب با نیاز خود را در سریع‌ترین زمان دریافت کنند. در این راستا با کیوان جعفری، بنیان‌گذار و مدیرعامل «ترابرنت» گفتگویی داشتیم که آن را در ذیل می‌خوانید.

 

ابتدا برایمان کمی از خودتان بگویید. چه شد که «ترابرنت» را ایجاد کردید؟

آذرماه سال ‌۹۳ بود که قرار شد از غرب تهران به پارک فناوری پردیس منتقل شویم. برای بردن وسایل باید از خدمات باربری استفاده می‌کردیم؛ اما در این مسیر با مشکلات زیادی مواجه شدیم. در آن زمان فکر کردم که چرا حمل بار باید این‌قدر دشوار باشد. در اینترنت جستجو کردم و متوجه شدم در کشورهای دیگر این کار را به‌راحتی و به‌صورت آنلاین انجام می‌دهند؛ به این صورت که صاحب کالا نیاز خود را به‌راحتی در اپلیکیشن ثبت می‌کند و رانندگان، بار مناسب ماشین‌شان را انتخاب می‌کنند و با قیمت رقابتی به دست مشتری می‌رسانند. تصمیم گرفتیم که در ایران هم چنین سیستمی را اجرایی کنیم. بنابراین مدل سنتی حمل‌و‌نقل جاده‌ای کالا در ایران را بررسی کردیم و به نقطه‌ضعف‌های زیادی پی بردیم که با راه‌اندازی یک پلتفرم آنلاین و کارهای زیاد دیگری که باید انجام می‌شد، امکان کاهش و حتی از بین بردن این مشکلات وجود داشت. البته چون این کار، کار سختی است، تصمیم گرفتیم با چند شرکت فناور و دانش‌بنیان دیگر در این حوزه پیش برویم.

 

درباره تیم کاریتان، بنیان‌گذاران و هم‌بنیان‌گذاران «ترابرنت» توضیح دهید.

«ترابرنت» حاصل همکاری استراتژیک چندین شرکت دانش‌بنیان و فناور است که بیشترین تجربه و سابقه در اجرای پروژه‌های حمل‌ونقل هوشمند در کشور را دارند. این استارت‌آپ راهکاری جامع و یکپارچه برای تسهیل فرایند حمل‌ونقل هوشمند کالا در کشور ارائه داده است. اعضای هیات‌مدیره «ترابرنت» همگی کارآفرینان سریالی هستند که مجموعا سابقه راه‌اندازی ۲۰ شرکت را که اکثرا فناوری‌بنیان هستند، در کارنامه خود دارند.

 

«ترابرنت» بر چه بسترهایی فعال است؟

«ترابرنت» یک پلتفرم و سامانه حمل‌ونقل هوشمند آنلاین بوده و تمرکز روی بسترهای اینترنتی و آنلاین همچون وب و موبایل است؛ اما اینها تنها بسترهای ما نیست و ما از طریق شبکه‌های اجتماعی و تلفن و دفاتر فیزیکی‌مان آماده ارائه خدمات به متقاضیان هستیم.

 

آیا تاکنون از تسهیلات خاصی استفاده کرده‌اید؟

خیر

 

در این مسیر چه بازخوردهایی از مشتریان و رانندگان گرفته‌اید؟ چه شد که رانندگان بر این بستر یا مشتریان از «ترابرنت» استقبال بیشتری کردند؟

«ترابرنت» مزایای متعددی برای صاحبان کالا، رانندگان و کامیون‌داران و باربری‌ها دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: صاحبان کالا می‌توانند با توجه به نوع و خصوصیات محموله خود، وسیله نقلیه مورد نیاز برای حمل بار خود را در سامانه «ترابرنت» پیدا کنند. بدین‌ترتیب قیمت حمل برای صاحبان کالا بهینه خواهد شد و مدیریت محموله‌ها مانند قابلیت رهگیری، پوشش‌های بیمه‌ای متنوع، گزارش‌های حمل و… به‌صورت آنلاین فراهم می‌شود. از سوی دیگر، «ترابرنت» با ارائه بستری امن و سریع به صاحبان کالا، تجار، ترخیص‌کاران و واحدهای لجستیک کمک می‌کند تا خدمات حمل‌ونقل باکیفیت، مطمئن و متناسب با نیاز خود را در سریع‌ترین زمان دریافت کنند.

خالی برگشتن کامیون‌ها، صف‌های طولانی برای پیدا کردن بار، حضور واسطه‌ها، پیدا کردن محموله متناسب با بارگیر و مسیریابی بهینه از جمله دغدغه‌های اصلی مالکان ناوگان در کشورند که از طریق سرویس‌های مبتنی بر اینترنت قابل حل هستند؛ ازاین‌رو رانندگان خودروهای تجاری می‌توانند با ثبت‌نام در اپلیکیشن ترابرنت، به شکل آنلاین، بدون محدودیت زمانی و بی‌واسطه اقدام به مشاهده، انتخاب و حمل بار متناسب با بارگیر خود کنند و هم‌زمان امکان انتخاب بار برگشت خود را نیز داشته باشند.

 

با توجه به اینکه «ترابرنت» بازارگاه اینترنتی حمل‌ونقل کالاست، به نظرتان چقدر توانستید در سرعت و بهبود حمل کالا اثرگذار باشید؟

«ترابرنت» توانسته است با الگوریتم‌های هوشمندی که ابداع کرده از جمله قیمت‌گذاری هوشمند و الگوریتم هوشمند تخصیص ناوگان، از اتلاف زمان و وقت‌های اضافی که صرف چانه‌زنی و پیدا کردن کامیون و بار می‌شده، جلوگیری کند و سرعت حمل را بهبود بخشد.

 

«ترابرنت» تا چه اندازه برای خود و رانندگان سایت درآمدزایی داشته و آیا توانسته موفق باشد؟

کسب‌وکارهای حمل‌ونقل هوشمند جاده‌ای در دنیا به سرمایه‌گذاری‌های کلانی (به‌طور متوسط ۲۰ میلیون دلار) و زمان ۵ ساله برای تیک‌آف کردن نیاز دارد که «ترابرنت» نیز از این قاعده مستثنی نیست و تا امروز سرمایه‌گذاری بزرگی انجام داده‌ایم و به درآمد نیز رسیده‌ایم؛ ولی درآمد به‌دست‌آمده قابل مقایسه با سرمایه‌گذاری انجام‌شده نیست.

 

چه برنامه‌ای برای توسعه استارت‌آپ‌تان دارید؟

هم‌اکنون تمرکز ما روی مساله مچینگ یا همون تخصیص است تا بهترین نتیجه را شکل بدهیم. در حال حاضر نیز در حال توسعه تیم نیروهای متخصص و توسعه بازار هستیم.

 

حوزه فعالیت شما بیشتر در چه شهرها و استان‌هایی است؟

از استان‌های تهران، البرز، قزوین، اصفهان، کرمانشاه و قم به استان‌های متعددی ارسال محموله داریم.

 

آیا حمایت‌هایی از سوی سازمان‌های دولتی و منطقه‌ای داشته‌اید؟

با توجه به اینکه حمل‌ونقل جاده‌ای یکی از موضوعات ملی است و با توجه به اعتراضات متعدد و گسترده رانندگان در سال گذشته، بیش از ۳۰ سازمان و وزارتخانه و نهاد و کمیته و کارگروه ملی از ما دعوت و با ما نشست‌های متعددی برگزار کردند که نهایت نتایج به‌دست‌آمده تصویب و ابلاغ آیین‌نامه بازارگاه‌ها و تصویب بارنامه الکترونیک در مجلس شورای اسلامی بود و هنوز هیچ‌یک از نهاد‌های متولی اقدامی جدی در راستای مهم‌ترین مساله حمل‌ونقل جاده‌ای کشور که بارنامه الکترونیک سراسری بدون هیچ‌گونه انحصاری است، صورت نداده‌اند.

 

آیا تاکنون جذب سرمایه‌گذار داشته‌اید؟

بله، روی «ترابرنت» در راند اول و دوم حدود یک میلیون دلار توسط شرکت‌های «نارین» و «حصین» سرمایه‌گذاری شده و مجددا این شرکت‌ها آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری یک میلیون دلاری دیگری در راند سوم اعلام کرده‌اند.

 

تاکنون چه جوایزی دریافت کرده‌اید؟

«ترابرنت» توانسته است جوایز متعددی دریافت کند که عبارتند از: تندیس استارت‌آپ برگزیده جشنواره نخستین جایزه ملی لجستیک ایران در سال ۹۸، تندیس کاندیدای برترین‌های دسته خودرو و حمل‌ونقل آنلاین نهمین جشنواره وب و موبایل ایران در سال ۹۵، تندیس دومین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل، کاندیدای برترین‌های دسته خودرو و حمل‌ونقل یازدهیمن جشنوراه وب و موبایل ایران در سال ۹۷، استارت‌آپ منتخب بزرگ‌ترین رویداد کارآفرین اروپا وب سامیت ۲۰۱۸

 

با توجه به اینکه «ترابرنت» به عنوان استارت‌آپ برتر نخستین دوره جایزه ملی لجستیک و زنجیره تامین معرفی شده، چشم‌انداز پیشرفت در این استارت‌آپ را چگونه می‌بینید؟

خوشبختانه «ترابرنت» توانست نظر هیات داوران خبره و متخصص نخستین جایزه ملی لجستیک را جلب کند و این خود نشانه ظرفیت‌های گسترده توسعه بازار «ترابرنت» در سطح ملی و بین‌المللی دارد. ما علاوه بر برنامه‌ریزی برای حضور موثر و پررنگ در بازار ایران، قصد داریم در جاده‌های خاورمیانه هم حضور داشته باشیم. این کار را دور از ذهن نمی‌دانیم و توانایی‌اش را در خودمان می‌بینیم؛ اما فعلا در ساختار قوانین و مقررات ایران به نوعی گیر افتاده‌ایم. ساختاری که نه‌تنها پیش‌برنده نیست، بلکه بسیار کند و بازدارنده عمل می‌کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.