چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / ضرب سکه های تقلبی در کارگاههای زیرزمینی
ضرب سکه های تقلبی در کارگاههای زیرزمینی

فعالیت دلالان برای فروش سکه های طلای تقلبی افزایش یافته است

ضرب سکه های تقلبی در کارگاههای زیرزمینی

کسب و کار- بازار ارز و سکه در سبزه میدان به رغم کاهش التهابات بازار ارز هم چنان رونق دارد و دلالان و واسطه ها در پیاده روهای این خیابان و خیابان فردوسی با پیشنهادهای اغواکننده سعی در جذب مشتریان و خریداران سکه و دلار دارند. دلالان این روزها با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم روش های زیادی را برای سرکیسه کردن دیگران امتحان و اجرایی کرده اند یکی از این موارد اقدام به ضرب سکه های طلای تقلبی در کارگاه های زیرزمینی است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، افزایش کارگاه ها زیرزمینی ضرب سکه و ارز نشان دهنده عدم نظارت بر بازار طلا و ارز است و همین اتفاق اجازه فعالیت آزادانه دلالان را برای کلاهبرداری از مردم صادر کرده است. در راسته خیابان فردوسی و برخی طلافروش ها شاهد عرضه سکه های تقلبی به مشتریان هستیم که ضرر و زیان آن را نه تنها کسی نمی تواند جبران کند بلکه این نبود نظارت متخلفان را به فعالیت بیشتر ترغیب کرده است. در سبزه میدان در حال حاضر حجم قابل توجهی از دلالان به انجام معاملات صوری سکه می‌پردازند و این در حالی است که سکه فروشان سبزه میدان آنچنان علاقه‌ای به داد و ستد با مشتریان واقعی ندارند و سکه‌های خود را بیشتر در اختیار دلالان قرار می‌دهند. به هر ترتیب سکه هایی که این روزها برای هدیه دادن مشتری زیادی دارند و به عنوان هدیه باکلاس و با پرستیژ، با قیمت مصوب در بازار خریداری می شوند متاسفانه صاحب هدیه بعد از دریافت آن وقتی قصد فروش آن را دارد با جمله هایی از قبیل: وزن سکه از وزن روی وکیومش کم تر است، یا اینکه این سکه پلمپ بانک مرکزی نیست و ارزان است، مواجه می شوند.

رئیس کمیسیون طلا و جواهر:

سکه‌ای که توسط بانک مرکزی ضرب نشده فاقد اعتبار است

در همین رابطه محمد کشتی آرای، رئیس کمیسیون طلا و جواهر اظهار کرد: بانک مرکزی تنها نهادی است که اجازه ضرب و نشر سکه را دارد و هر سکه‌ای که توسط بانک مرکزی ضرب نشده باشد، فاقد اعتبار است. وی در ادامه افزود: سکه‌های تقلبی به هیچ عنوان توسط واحد‌های مجاز فروخته نمی‌شود چراکه این واحد‌ها موظف به ثبت شماره فاکتور‌های فروش خود هستند، پس امکان تخلف در این واحد‌ها وجود ندارد. رئیس کمیسیون طلا و جواهر بیان کرد: برخی مغازه داران ممکن است بدون داشتن مجوز، اقدام به فروش سکه و طلا کنند که به تازگی نظارت نیروی انتظامی و اداره اماکن در این راستا بیشتر شده و در صورت مشاهده، واحد آن‌ها سریعا پلمب می‌شود. کشتی آرای خاطر نشان کرد: مردم توجه داشته باشند که تحت هیچ شرایطی از واحد‌های غیر مجاز یا دست فروش‌ها سکه و طلا نخرند و با خیال راحت از واحد‌های مجاز اقدام به خرید کنند.

رئیس سازمان ملی استاندارد:

مردم مراقب تقلب در طلافروشی ها باشند

هم چنین چندی پیش، نیره پیروز بخت رئیس سازمان ملی استاندارد نسبت به رواج تقلب در برخی بازار ها هشدار داد و گفت: مردم در مراجعه به طلافروشی ها مراقب باشند که طلا و جواهر تقلبی به آنان فروخته نشود. وی با اشاره به وجود کالاهای تقلبی در برخی بازارها افزود: طلا و جواهر یکی از بازار هایی است که کالا های تقلبی در آن به وفور یافت می شود، از این رو لازم است مردم نسبت به اصالت کالایی که خریداری می کنند حساسیت لازم را داشته باشند. به تازگی نیز نوعی دیگر از تقلب در این صنف باب شده، به طوری که تعداد بسیار محدودی از سکه های وکیوم شده تقلبی وارد بازار و به دست مشتریان رسیده است. به گفته وی واحد های مجاز نمی توانند تخلفی در این راستا انجام دهند چراکه واحد آن ها ثبت و در صورت تخلف با آنها برخورد قانونی خواهد شد.

فروشندگان خیابانی سکه مرجع اطمینان خریداران نشوند

ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر

با توجه به شرایطی که بر اقتصاد کشور حاکم است و از آنجاییکه که مردم طلا و سکه را سرمایه می دانند فعالیت دلالان در بازار طلا افزایش یافته است. اینکه همواره تاکید می شود باید به مردم این آگاهی را داد که از واحدهای مجوز دار خرید سکه و طلای خود را انجام دهند به دلیل کلاهبرداری های دلالان است. در واحدهای دارای مجوز این تخلفات بسیار کمتر اتفاق می افتد و بیشتر نگرانی ها مربوط به سکه فروشان و طلافروشانی است که زیر نظر اتحادیه فعالیت نمی کنند. به عنوان مثال فروشندگان خیابانی و دلالان سکه نباید مرجع اطمینان خریداران باشند. آشفته بازاری که در رابطه با ضرب سکه های تقلبی و فروش آنها بروز کرده در نتیجه نبود نظارت کافی و حاصل فعالیت واحدهای بدون مجوز است.

طلا، پرریسک‌ترین بازار سرمایه گذاران

میثم رادپور، کارشناس اقتصادی

اصولا اعتقاد به اینکه طلا و سکه می تواند کالای مورد اطمینانی برای سرمایه گذاری باشد اشتباه است چراکه یکی از پرریسک ترین بازارها برای سرمایه گذاری همین بازار سکه و طلا است. به دلیل شرایط اقتصادی حاکم مردم بر این باورند که می توانند با خرید سکه و طلا اندوخته خوبی برای سرمایه شخصی داشته باشند به همین دلیل فعالیت ها در این بازار رشد زیادی داشته و گرایش برای سواستفاده و تخلفات نیز اقزایش پیدا کرده است. فعالیت دلالان نیز به همین جهت در بازار سکه و طلا افزایش داشته و جرایم و تخلفات نیز رشد داشته است. همواره بر این موضوع تاکید شده که بازار طلا در جهان نیز بازاری متغیر و غیرقابل اطمینان است و نباید سکه و طلا به عنوان سرمایه خریداری شود.

روزانه قیمت طلا در بازارهای جهانی تغییر می کند و حتی در کشور نیز با وجود افزایش بی سابقه ای که قیمت سکه و طلا داشت، امروز کاهش قیمت را شاهد هستیم که البته متغیر است. به طور کلی طلا در بازار‌های جهانی به عنوان پرریسک‌ترین بازار در اختیار سرمایه گذاران این بخش قرار می‌گیرد و افراد با پذیرش این ریسک به دنبال سود بیشتر می‌روند. باید در نظر داشت چنین بازار‌هایی با تنش‌های سیاسی و اقتصادی با افق تیره و سقوط ناگهانی قیمت مواجه می‌شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.