چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / احتمال لغو دائم روادید ایران و عراق
احتمال لغو دائم روادید ایران و عراق

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند اعلام کرد

احتمال لغو دائم روادید ایران و عراق

کسب و کار نیوز - مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند اعلام کرد: احتمالا پس از اربعین، دو طرف ایرانی و عراقی برای لغو دائم روادید دو کشور مذاکره خواهند کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز، «اسماعیل زمانی» امروز (یکشنبه) در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به راهپیمایی اربعین گفت: اربعین همایش ملی و بین المللی برای شیعیان جهان اسلام است که طی چند سال گذشته شکل گرفته و تبدیل به رسم و سنت شده است. خوشبختانه در چند سال گذشته که راهیپمایی اربعین سازمان یافته، در منطقه آزاد اروند مرز شلمچه به عنوان اصلی ترین مرز تردد زائران در جنوب، اتفاقات خوبی برای رفاه حال زوار و تسهیل تردد رخ داده است.

وی با بیان اینکه امکانات بسیج شده بسیار زیاد است، خاطرنشان کرد: در این مرز امکانات زیرساختی مانند آب و برق، جاده، تردد، ترافیک، انتظامات، اسکان زوار و … فراهم شده است که البته مواکب و کمک‌های مردمی نقش اصلی را در ساماندهی این راهپیمایی بزرگ دارند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: طبق مصوبه ستاد اربیعن کشور، همه زوار خارجی از طریق مرز شلمچه تردد می‌کنند. از زمان شروع راهپیمایی تا امروز، حدود ۵۰ هزار زائر خارجی و همچنین حدود ۷۰۰ هزار زائر ایرانی از این مرز تردد کرده‌اند. تخمین می‌زنیم که پایان اربعین حدود یک میلیون تردد از مرز شلمچه انجام شود که رقم قابل توجهی است.

وی با اشاره به برخی مشکلات ایجاد شده در راهپیمایی تصریح کرد: در ۴۸ ساعت گذشته برای توزیع آب بین مسیر شلمچه تا بصره و برای حمل و نقل با مشکل مواجه شدیم. چنانچه در جاده شلمچه تا بصره به دلیل باریک بودن، ترافیک عجیبی ایجاد شده بود و اتوبوسهای بسیج شده که آماده انتقال زائران بودند نتوانستند از مسیر عبور کنند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با بیان اینکه امسال مدیریت عراق روی اربعین به دلیل مشکلات داخلی ضعیف بوده است، توضیح داد: به همین دلیل امسال زائران با برخی مشکلات پیش‌بینی نشده مواجه بوده‌اند که البته با بسیج انجام شده در داخل کشور و اعزام تدارکات از داخل به عراق، مشکل حمل و نقل و تغذیه و آب‌رسانی مرتفع شده است.

وی ادامه داد: بعضی اتفاقاتی هم مانند تصادفات رخ داده که متاسفانه منجر به مجروح و فوت شدن تعدادی از افراد شده است. شب گذشته برای انتقال ۳۰۰ مجروح، یک هواپیمای ۳۳۰ در آبادان فرود آمد و این افراد برای مداوا به شیراز منتقل شدند.

نرخ مصوب انتقال زوار به نجف: ۱۵۰ هزار تومان

این مقام مسئول در پاسخ به سوال؛ مبنی بر اینکه تردد از مرز شلمچه چندین بار با وقفه رو به رو شد، آیا با امکانات اعزام شده زوار دیگر شاهد تکرار این تجربه نخواهند بود؟  گفت: فاصله مرز ما تا عراق حدود ۳۰۰ متر است، طرف عراقی  محدودیت‌هایی برای پذیرش زوار داشت و ظرفیت پذیرش آنجا کم بود. وقتی مرز با حضور بالای زوار رو به رو شد، طرف عراقی تقاضا کرد خروج به سمت عراق کند شود.

وی ادامه داد: این توقف برای رفاه حال زوار ایرانی بود تا در مرز عراق معطل شوند و بنابراین حدود ۴ یا ۵ ساعت بین ترددها توقف می‌دادیم. ترددها از امروز و با اعزام تدارکات حمل و نقل روان شده و با اعزام حدود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس در روز گذشته و امروز از سوی ایران، حمل و نقل زوار به راحتی انجام می‌شود.

زمانی همچنین درباره اینکه رقم‌های بالایی از زوار برای حمل‌ونقل دریافت شده است، آیا نظارتی بر نرخ‌ها وجود دارد؟ بیان کرد: به دلیل کمبود وسیله نقلیه، برخی رانندگان سوء استفاده کرده و رقمی حدود ۷۰۰ هزار تومان از زوار مطالبه شده بود.

وی افزود: روز گذشته این موضوع با رسیدن اتوبوس‌های ایرانی مرتفع شده و آن‌ها هر زائر را با نرخ حدود ۱۵۰ هزار تومان به نجف می‌رسانند.

زمانی  درباره وضعیت منطقه آزاد اروند خاطرنشان کرد: شهر برای ساخته شدن به محور توسعه اقتصادی نیاز دارد، اما متاسفانه در زمان جنگ این محورهای توسعه یعنی بنادر در خرمشهر و پالایشگاه در آبادان ضربه خورد و در زمان بازسازی هم توجهی به احیای آنها نشد.
وی ادامه داد: پس از مدتی مسئولان ملی متوجه این نقص شدند و برای توسعه زیرساخت و اقتصاد شهرها به این تصمیم رسیدند که در شهرهای آبادان و خرمشهر، منطقه آزاد ایجاد کنند تا این شهرها از مزایای منطقه آزاد بهره‌مند شوند اما جغرافیای تعیین شده باعث شد که ۹۰ درصد مردم داخل منطقه آزاد قرار نگیرند و در نتیجه مشکلی حل نشود.
این مقام مسئول با بیان اینکه در دولت روحانی شهرهای آبادان و خرمشهر به منطقه آزاد پیوست، اظهار کرد: در نهایت با تعاملات انجام شده، سازمان ها و ادارات نیز قوانین منطقه آزاد را پذیرفتند و مزیت‌های منطقه آزاد مانند معافیت مالیاتی، معافیت‌های ارزش افزوده، معافیت حقوقی، معافیت گمرکی، معافیت تردد اتباع خارجی به منطقه آزاد و… شامل حال مردم شد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، توسعه گردشگری را یکی از نتایج مثبت این اقدام دانست و افزود: تعداد زیادی گردشگر خارجی یعنی حدود یک میلیون نفر که عموما اتباع عراق هستند، وارد منطقه شدند که این مساله حدود ۱۰ هزار شغل خدماتی ایجاد کرد.

وی خبر داد که احتمالا پس از اربعین، دو طرف ایرانی و عراقی برای لغو دائم روادید دو کشور مذاکره خواهند داشت.
زمانی همچنین با اعلام اینکه روزانه حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار اتباع عراقی به منطقه اروند وارد می‌شوند، افزود: عده‌ای از آنجا به شهرهای دیگر منتقل شده و حدود چهار هزار نفر روزانه آنجا اقامت می‌کنند. به این ترتیب می‌توان سالانه حدود ۱۵۰ میلیون دلار گردش مالی در منطقه ایجاد کرد.

احداث کارخانه جدید فولاد در منطقه آزاد اروند

این مقام مسئول همچنین با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های جدید در منطقه اذعان کرد: یک کارخانه فولاد در منطقه احداث شده و کارخانه دوم تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد که ظرفیت تولید سه تا پنج تن فولاد دارد.
وی ادامه داد: روازنه ۶۰۰ مگاوات برق از نیروگاهای منطقه به عراق صادر می‌شود. همچنین هشت پالایشگاه تاکنون احداث شده و مجوز احداث هشت پالایشگاه دیگر صادر شده است.

صادرات یک میلیارد دلاری از منطقه اروند

زمانی با تاکید بر اینکه رویکرد منطقه آزاد صادراتی است، ادامه داد: در پایانه شلمچه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کردیم و اخیرا ایکس ری کامیونی و سواری هم نصب کردیم که کامیونی در ۲۲ بهمن امسال بهره‌برداری می‌شود.
وی با بیان اینکه سالانه یک میلیارد دلار صادرات از بندر شلمچه انجام می‌شود، گفت: در سال حدود ۱.۵ میلیارد دلار از منطقه آزاد اروند صادرات داریم که در شرایط کنونی رقم قابل توجهی است.

بهره‌برداری از فاز ۲ پالایشگاه آبادان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در ادامه نشست خبری خود با اعلام اینکه فاز ۲ پالایشگاه آبادان ظرف دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، بیان کرد: اکنون بهره‌وری این پالایشگاه حدود ۶۰ درصد است که با اتمام فاز ۲ به ۸۰ درصد می‌رسد.

رویکرد صادرات محور منطقه آزاد اروند

در ادامه نشست «سید علی موسوی»، معاون سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به آمار و ارقام تجارت این منطقه گفت: بیش از ۵۰ درصد اشتغال در مناطق آزاد، در منطقه اروند بوده و همچنین بیشترین صادرات را در مقایسه با سایر مناطق آزاد داشته است.
وی تراز تجاری منطقه را مثبت اعلام کرد و افزود: در ۶ ماهه اول ۹۷ صادرات تولیدات منطقه ۵۱ میلیون دلار بوده که در ۶ ماهه ۹۸ به ۸۶ ملیون دلار رسیده است. همچنین تولیدات سرزمین اصلی که از طریق بندر خرمشهر و آبادان و بندر خشک شلمچه صادر شده در ۶ ماهه اول سال ۹۷ حدود ۲۸۱ میلیون دلار بوده، اما در ۶ ماهه نخست امسال  به ۶۴۰ میلیون دلار رسیده که به معنای رشد ۱۲۷ درصدی صادرات در مرز تجاری شلمچه و دو بندر دیگر است.
به گفته موسوی، عمده کالاهای صادرشده مواد معدنی و فولادی و ساختمانی و … بوده و همچنین کشورهای اروپایی هم مقاصد صادراتی بوده است.
این مقام مسئول با اعلام رشد ۳۴ درصدی ترانزیت خارجی در ۶ ماهه نخست امسال، اظهار کرد: مجموع ارقام نشان می‌دهد که منطقه آزاد اروند، منطقه صادراتی است تا وارداتی؛ برعکس انتقاداتی که به این منطقه شده و عده‌ای آن را محلی برای واردات می‌دانند.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.