صفحه اصلی / اسلایدر / آیا اقتصاد جهان به سمت اولین رکود پس از ۲۰۰۹ پیش می‌رود؟
آیا اقتصاد جهان به سمت اولین رکود پس از ۲۰۰۹ پیش می‌رود؟

آیا اقتصاد جهان به سمت اولین رکود پس از ۲۰۰۹ پیش می‌رود؟

کسب و کار نیوز - رئیس جدید صندوق بین المللی پول، گسترش کندی رشد اقتصاد را یک ریسک جدی می‌داند و احتمالا پیش بینی رشد اقتصاد جهان را در ۲۰۱۹ از ۳.۲ درصدی که قبلا پیش‌بینی شده بود پایین می آورد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، به نقل از بلومبرگ، اقتصاد جهان ضعیف شده است و وارد شدن آن به رکود، سوال بزرگ بازارهای مالی، مدیران اجرایی و قدرت های دنیا ست.

سرمایه‌گذاران در روز جمعه با خبر قرارداد نسبی تجاری بین چین و آمریکا خوشحال شدند و نشانه هایی هم از قرارداد جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا وجود دارد. ولی احتمالاً بحث بر سر نزدیک بودن جهان به اولین رکود اقتصادی پس از ۲۰۰۹ به زودی آغاز می شود.

مطمئناً در همین هفته طی نشست سالیانه صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن در این مورد بحث می شود. بررسی اقتصاددانان از تولید ناخالص داخلی جهان نشان می دهد سرعت رشد اقتصادی در سه ماهه سوم سال میلادی جاری تا ۲٫۲ درصد کاهش یافته و کمتر از ۴٫۷ درصد آغاز ۲۰۱۸ است.

کریستینا جورجیوا، رئیس جدید صندوق بین المللی پول، گسترش کندی رشد اقتصاد را یک ریسک جدی می‌داند و احتمالا پیش بینی رشد اقتصاد جهان را در ۲۰۱۹ از ۳٫۲ درصدی که قبلا پیش‌بینی شده بود پایین می آورد. حتی این رقم هم پایین ترین حد از سال ۲۰۰۹ است.

تام اورلیک، اقتصاددان ارشد بلومبرگ اکانامیکس میگوید:« برای جلوگیری از وارد شدن به یک رکود بزرگ، خیلی چیزها را باید درست کرد». در اینجا به مباحثی در مورد نگرانی رکود اقتصادی در ۲۰۲۰ می پردازیم.

جنگ تجاری

درگیری ۱۸ ماهه تجاری دونالد ترامپ با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، اقتصاد جهان را تحت فشار گذاشته است. پیشرفتهایی در مذاکرات بین دو کشور در روز جمعه صورت گرفت ولی اختلافات اصلی همچنان پا برجاست و برخی عوارض هنوز لغو نشده اند. اهداف آمریکا در این جنگ تجاری اتهام دزدی مالکیت فکری، اجبار انتقال فناوری و سوبسید های صنعتی چین است. ترامپ هنوز می تواند بر خودروسازان اروپایی هم عوارض وضع کند.

اوضاع بد تولید کارخانه ای

بدون شک تولید کنندگان بزرگترین قربانیان جنگ تجاری هستند. فعالیت تولیدی در سراسر جهان برای پنجمین ماه پیاپی کاهش یافته است. بیش از همه بخش خودرو مخصوصاً برای اقتصاد های وابسته به صادرات آلمان و ژاپن باعث نگرانی است. سوال اینجاست که آیا این مشکل در بخش کارخانه ها به بخش خدمات هم سرایت می کند و دلیل دیگری برای رکود می شود.

مسائل ژئوپلیتیکی

غیر از جنگ تجاری آمریکا و چین، انگلیس و اتحادیه اروپا هم هنوز به قراردادی در مورد برگزیت نرسیده اند. آمریکا پس از حمله پهپادها به تاسیسات نفتی عربستان با ایران دشمنی می کند و یک نفتکش ایرانی در نزدیکی بندر جده عربستان پس از انفجار دچار آتش سوزی شده است. بنابراین ریسک افزایش قیمت نفت بالا رفته است. اعتراضات در عراق به خشونت کشیده شده و ترکیه حمله نظامی به سوریه کرده است. اعتراضات هنگ کنگ هم می تواند عامل دیگری برای رکود اقتصادی باشد. آرژانتین با یک بحران مالی دیگر مواجه است. اکوادور، پرو و ونزوئلا هم مشکلات سیاسی دارند. مسائل مربوط به کمپین انتخابات ۲۰۲۰ ترامپ هم باقی است.

مشکل بانک های مرکزی

سیاست های پولی نسبت به اوایل سال آسان تر شده اند ولی بانک های مرکزی کمبود نقدینگی دارند و در برخی موارد بسیار کند عمل می کنند. فدرال رزرو نرخ شاخص خود را در تمام رکوردها از اوایل ۱۹۹۰، ۵۰۰ امتیاز پایین آورده  ولی امسال را با نصف این مقدار شروع کرد. بانک مرکزی اروپا و بانک ژاپن نرخ منفی سود دارند.

اقتصاد  آمریکا

اقتصاددان های بلومبرگ ریسک رکود اقتصادی آمریکا را در سال آینده ۲۵ درصد می‌دانند و اگر بزرگترین اقتصاد دنیا سرپا بماند، به تعدیل مشکلات در مناطق دیگر کمک می کند.

فدرال رزرو

فدرال رزرو در سال جاری نرخ بهره را پایین آورده و احتمالاً در همین ماه دوباره این کار را انجام دهد. بانک ژاپن هم قصد دارد این کار را انجام دهد. بانک های هند، استرالیا، کره جنوبی، آفریقای جنوبی و برزیل هم شاخص های خود را پایین می آورند. سیاست های پولی زمان بیشتری می برند ولی کمک کننده هستند.

چین

چین تا حالا مقدار پولی را که بانک هایش در ذخایر خود نگه داشته‌اند به پایین‌ترین حد از ۲۰۰۷ رسانده است. انتظار می رود هزینه های زیرساختی توسط دولت های محلی افزایش یابد و سرمایه گذاری دولت هم رو به افزایش است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.