صفحه اصلی / اسلایدر / حرکت انفجاری شاخص‌سازها در بازار سرمایه
حرکت انفجاری شاخص‌سازها در بازار سرمایه

حرکت انفجاری شاخص‌سازها در بازار سرمایه

کسب و کار نیوز - شاخص کل بورس ایران پس از سقوط حدود 20 هزار واحدی در هفته گذشته، از دو روز پیش حرکت جهشی به سمت بالا را آغاز کرده و به مدد معاملات مثبت در شرکت‌های بزرگ حاضر در بازار سرمایه توانسته است کل ریزش هفته گذشته را جبران کند؛ اما در این میان هراس سهامداران از شکل‌گیری سقف دوقلو در محدوده ریزش قبلی باعث شده حجم عرضه در کل بازار افزایش پیدا کند و احتمال ریزش دوباره بازار را افزایش دهد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق ایران، بورس تهران پس از لمس قله ۳۳۰ هزار واحدی در هفته گذشته، وارد یک فاز اصلاحی با شیب تند شد و با ریزش شدید در سه جلسه معاملاتی از کل ۵ جلسه معاملاتی هفته قبل، تا ۲۰ هزار واحد از ارتفاع خود را از دست داد؛ اما این پایان کار بازار نبود.

در شرایطی که تحلیلگران احتمال اصلاح زمانی بازار و کف سازی شاخص کل در محدوده ۳۰۰ هزار تا ۳۱۰ هزار واحد را مطرح می‌کردند، از دیروز شاخص بازار سرمایه به مدد جو بسیار مثبتی که در سهام پالایشی ایجاد شد، دوباره به روند صعودی برگشت و به‌واسطه معاملات پرحجم شرکت‌های بزرگ در بازه مثبت، موفق شد کل ریزش هفته قبل را جبران کند.

در این میان، یکی از سناریوهای مطرح در بازار، یعنی تشکیل صف دوقلو در محدوده ۳۳۰ هزار واحدی و ریزش سنگین بازار باعث شد حجم عرضه در کلیت بازار افزایش پیدا کند و با ریزش صف خرید برخی از شرکت‌های لیدر بازار، خریداران اغلب سهام بورسی با احتیاط بیشتری نسبت به خرید اقدام کنند.

در این شرایط شاخص کل حدود ۲ هزار واحد از صعود امروز خود را اصلاح کرد و از مرز ۳۳۰ هزار واحد تا پایین‌تر از محدود ۲۲۸ هزار واحد عقب‌نشینی کرد. در این وضعیت احتمال تشکیل سقف دوقلو در محدوده ۳۳۰ هزار واحد قوت گرفته اما برخی ازت تحلیلگران معتقدند هنوز زمان اصلاح زمانی شاخص کل فرا نرسیده و با عبور از ۳۳۰ هزار واحد، همچنان تا محدوده ۳۸۰ تا ۴۲۰ هزار واحد امکان رشد شاخص کل وجود دارد؛ پس عکس‌العمل امروز شاخص کل به عدد ۳۳۰ هزار واحد، فقط یک واکنش روانی است و به‌زودی با قدرت از آن عبور خواهد کرد.

بررسی فضای فعلی بازار نشان می‌دهد، تحقق سناریوی دوم، یعنی عبور شاخص کل از مقاومت قوی ۳۳۰ هزار واحد و تشکیل نشدن سقف دوقلو در این محدوده، نیازمند تداوم رشد قیمت در سهام شاخص‌ساز است؛ چراکه این شرکت‌ها، که تعداد آنها به ۳۰ تا ۴۰ شرکت می‌رسد، قادرند به‌تنهایی حدود ۵ هزار واحد به رقم شاخص کل اضافه کنند و به‌تدریج فضای معاملاتی در سایر شرکت‌ها را نیز مثبت کنند.

در لحظه تنظیم این گزارش، شاخص کل بورس تهران با ۵۷۴۰ واحد رشد، معادل ۱٫۷۸ درصد رشد کرده و به ۳۲۷ هزار و ۷۹۹ واحد رسیده است.

بازار بورس

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.