صفحه اصلی / اقتصادی / اشتغال و تعاون / چرا اجرای سامانه روابط کار به کاریابی‌ها داده نشد؟

دبیر کانون کارفرمایی انجمن‌های صنفی کاریابی‌های غیردولتی:

چرا اجرای سامانه روابط کار به کاریابی‌ها داده نشد؟

کسب و کار نیوز - حسین کریمی، اظهار کرد: در صورت اعتماد وزارت کار با توجه به وجود ۸۰۰ دفتر کاریابی در کشور و ظرفیت و زیرساختهای موجود آمادگی داریم به طور رایگان خدمات مربوط به احراز هویت کارگران و کارفرمایان را به جای دفاتر پیشخوان انجام بدهیم و علاوه بر اطلاع رسانی به مردم، تضمین می‌دهیم در عرض یک هفته بدون استثنا تمام کارگران و کارفرمایان در سراسر کشور را در این سامانه احراز هویت کنیم.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، وی با تاکید بر واگذاری برون سپاری‌ها به موسسات کاریابی گفت: به عنوان کانون کاریابی‌ها به دفعات و مکرر اعلام کردیم که  آمادگی داریم حتی به صورت رایگان منابع سرور و سامانه و نرم افزار را تامین کنیم و مشکلات را برطرف کنیم ولی با وجود آنکه مصوبه شورای راهبردی وزارت کار, و کمیته تحول اداری و دستورالعمل ۴۶ روابط کار است که این کار به کاریابی‌ها داده شود نمی‌دانیم در فرایند کار چه اتفاقی پیش آمده که کار به دفاتر پیشخوان داده شده است.

کریمی با بیان اینکه خدمات دفاتر پیشخوان متعدد است و ۴۴ خدمت را شامل می‌شود، افزود: طبیعی است که این دفاتر با داشتن خدمات گسترده به راهنمایی کارگر و کارفرما برای ثبت نام و احراز هویت نتوانند پاسخ بدهند ولی کاریابی‌ها دفاتر تخصصی روابط کار هستند که از قانون کار اطلاع و به مسایل حوزه کار آشنایی دارند. می‌دانند فرم دادخواست چیست و بهتر مردم را راهنمایی می‌کنند.

وی گفت: یکی از امتیازاتی که کاریابی‌ها دارند این است که معمولا وقتی شکایتی مطرح می‌شود تلاش می‌کنند تا در همان مرحله اول سازش برقرار شود و به ثبت شکایت نرسد.

دبیر کانون کارفرمایی انجمن‌های صنفی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی‌های غیر دولتی در پاسخ به این پرسش که آیا کاریابی‌ها مایل به اجرای طرح سامانه روابط کار هستند؟ گفت: هم اکنون ۸۰۰ کاریابی در کل کشور مشغول فعالیتند و طی دو سال شبانه‌روزی دوره‌های آموزشی مربوط به این سامانه را گذرانده‌اند و اطلاعات کاملی نسبت به سامانه دارند. ما حتی دستگاه اثرانگشت خریداری کردیم و ۸۰۰ دفتر هر کدام دو میلیون تومان هزینه خرید دستگاه را دادند و مقدمات لازم برای این واگذاری در کاریابی‌ها انجام شده است اما نمی‌دانیم چرا مسئولان به قول خود عمل نکردند و کار را به دفاتر پیشخوان سپردند.

کریمی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از برطرف نشدن مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری سامانه روابط کار گفت: سامانه روابط کار از زمانی که آقای ربیعی، وزیر سابق کار مسئولیت وزارتخانه را برعهده داشت به شکل آزمایشی به اجرا درآمد و آن زمان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی اعتراضاتی داشتند که این کار هزینه‌هایی به کارگر و کارفرما تحمیل می‌کند و مشکلاتی دارد با این حال سامانه به طور آزمایشی در پنج استان تهران،‌البرز، قزوین، قم و اردبیل آغاز به کار کرد و بعد با پیگیری‌هایی که در استان خودمان اردبیل صورت دادیم و درخواست کردیم از طریق کاریابی‌ها انجام گیرد، اعلام کردند که سامانه در تهران و اردبیل به شکل آزمایشی اجرا شود.

یک مورد ثبت الکترونیکی به ما نشان بدهید!

وی افزود: در این مرحله که چند ماه طول کشید بر اساس آمار موثق در تهران حتی یک مورد ثبت الکترونیکی در ادارات کار انجام نشده در حالی که باید این کار صورت می‌گرفت تا اشکالات کار در آید، ولی متاسفانه یک مورد به ما نشان ندادند و افرادی که به سامانه مراجعه می‌کنند نمی‌دانند باید چه کاری انجام دهند، در کدام منو وارد شوند و از رمزی که دفاتر پیشخوان به آنها می‌دهند چگونه استفاده کنند؟

دبیر کانون کارفرمایی انجمن‌های صنفی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی‌های غیر دولتی با بیان اینکه وقتی سامانه را اعلام سراسری می‌کنیم و از اجرای رسمی‌ آن خبر می‌دهیم باید ایراد و اشکالی در فرایند اجرای آن دیده نشود، گفت: اداره کار و دفاتر پیشخوان وظیفه ندارند که در خصوص نحوه ثبت و مراجعه به بخشهای سامانه به افراد مشاوره بدهند در حالی که دفاتر کاریابی‌های تخصصی متولی کار در حوزه روابط کار هستند و بهتر می‌توانند در این زمینه هدایت و مشاوره بدهند و بهتر بود با توجه به آنکه فرم‌های خوانده و خواهان در سایت تخصصی است یک فایل آموزشی به این منظور پیش‌بینی و ایرادات زیرساختی نرم‌افزار به طور کامل برطرف می‌شد.

اشکالات سامانه روابط کار چیست؟

کریمی درعین حال به برخی از ایرادات سامانه جامع روابط کار اشاره کرد و گفت: در سامانه روابط کار هیات بدوی و هیات تشخیص دیده شده ولی متاسفانه هیات حل اختلاف پیش‌بینی نشده است در حالی که در ۷۰ درصد پرونده‌های شکایت و دادخواستی که به اداره کار داده می‌شود افراد به رای هیات تشخیص اکتفا نمی‌کنند و به هیات حل اختلاف هم اعتراض می‌دهند لذا باید دوباره مرحله تجدیدنظر را به شکل دستی تشکیل بدهند.

وی ادامه داد: مساله دیگر این است که اگر فردی دادخواست خود را ثبت کند و همزمان درخواست دریافت بیمه بیکاری بدهد دچار مشکل می‌شود چون فرم بیمه بیکاری در سامانه روابط کار وجود ندارد و کسی که خواهان بیمه بیکاری است مدت کمی فرصت دارد درخواستش را به اداره کار بدهد و چون سامانه فاقد فرم بیمه بیکاری است و روند پرونده بیش از یک ماه طول می‌کشد تا رای صادر شود عملا بیمه بیکاری را هم از دست می‌دهد.

دبیر کانون کارفرمایی انجمن‌های صنفی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی‌های غیر دولتی خاطرنشان کرد: مشکل مهم دیگر سامانه این است که اگر کارگری رمز احراز هویتش را فراموش کرد باید مجددا برود به دفتر پیشخوان و ۵۰۰۰ تومان دیگر بدهد چون اصلا گزینه‌ای برای بازیابی رمز عبور پیش‌بینی نشده که کارگر وقتی رمزش را فراموش کرد از طریق آن به رمز اول دست پیدا کند و لذا باید هزینه اضافه بدهد تا مجددا دفتر پیشخوان برایش رمز صادر کند.

وی گفت: همه اینها مشکلاتی است که باید قبل از اعلام رسمی برطرف می‌کردند و نخواستند از توان و مشاره تخصصی دفاتر کاریابی استفاده کنند و با این کار مردم بیشتر سرگردان و بلاتکلیف و سردرگم شده‌اند. به نظر می‌رسد که طرح باید در حالت آزمایشی می‌ماند تا با کمترین درصد خطا و مشکل به اجرا در می‌آمد.

اجبار کارگر و کارفرما به ثبت در دفاتر پیشخوان

کریمی همچنین از نصب بنرهایی در برخی از ادارات کار خبر داد که بر اساس آن هرگونه ارائه خدمات به کارگر و کارفرما در ادارات کار منوط به ثبت نام و احراز هویت در سامانه روابط کار است و افزود: طی تماسی که چند روز گذشته برخی کاریابی‌ها با ما داشتند اعلام کردند بنرهایی با این مضمون سردر ادارات کار نصب شده و در کمال تعجب ارائه همه خدمات اداره کار به کارفرمایان و کارگران به ثبت نام در سامانه جامع روابط کار منوط شده است.

دبیر کانون کارفرمایی انجمن‌های صنفی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی‌های غیر دولتی در پایان با طرح این پرسش که طبق کدام قانون، مصوبه و آیین نامه مردم مجبورند برای هر خدمتی که نیاز دارند ابتدا در سامانه روابط کار احراز هویت شوند؟ ‌گفت: در شرایطی که اشکالات و ایرادات سامانه برطرف نشده گرفتن پول از کارگر و کارفرما فسادآور است و الزام غیرقانونی به شمار می‌رود.

به گزارش ایسنا، سامانه جامع روابط کار با هدف شفاف‌سازی و ساماندهی اطلاعات در حوزه روابط کار راه اندازی شده و از ۳۲ زیرمجموعه تشکیل شده است که زیر سامانه جامع ثبت دادخواست‌ها،‌ آموزش ایمنی نیروهای کار، ثبت و تایید و پیگیری قراردادهای کار، بیمه بیکاری، حمایت از مشاغل، شناسایی واحدهای مشکل‌دار، شوراهای سازش و بیمه کارگران ساختمانی از جمله آنها به شمار می‌رود.پیش از این معاون روابط کار وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تاخیر در راه‌اندازی سامانه، مشکل را در فراهم کردن تجهیزات و زیرساخت‌های آن اعلام کرده و گفته بود همین حالا در ادارات تهران تنها ۶۰۰ کامپیوتر باید به روز شوند که در حال بروزرسانی و آماده کردن زیرساختها هستیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.