صفحه اصلی / سرخط خبرها / نمایش آثار سوزن دوزی در ساختمان مرکزی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی
نمایش آثار سوزن دوزی در ساختمان مرکزی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

نمایش آثار سوزن دوزی در ساختمان مرکزی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

کسب و کار نیوز :آثار سوزن‌دوزی گروه آموزش و تولید صنایع‌دستی پرنو، در ساختمان مرکزی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی امروز 20 مهرماه به نمایش درآمد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی میراث آریا, فرشته جعفری مدیر گروه آموزش و تولید صنایع‌دستی پرنو درباره آثار سوزن‌دوزی این نمایشگاه گفت: «رشته فعالیت ما سوزن‌دوزی سنتی و شامل سوزن‌دوزی، بخارا دوزی، بلوچ دوزی، ترکمن و پته کرمان است که برای اولین بار در این نمایشگاه به نمایش گذاشته‌ایم.»

او افزود: «در این آثار، هنر سوزن‌دوزی باهنرهای مختلفی همچون چرم، زیورآلات و …تلفیق‌شده است.»

جعفری با اشاره به کارگاه سوزن‌دوزی که در اداره  شهرستان گرگان واقع‌شده است، گفت: «حدود ۱۷ سال است که در این رشته فعالیت می‌کنم ولی حدود سه سال است که تولید انبوه را آغاز کرده و بیشتر از ۵۰ نفر در کارگاه‌های ما به‌صورت برون‌سپاری فعالیت می‌کنند.»

او درباره نحوه آموزش هنرمندان سوزن‌دوزی که این آثار را خلق کرده‌اند، توضیح داد: «این هنرمندان از روستاهای استان گلستان هستند، که به آن‌ها آموزش داده‌ایم. از ۳۰ هنرجو در هر روستا پنج نفر جذب کار شدند، ولی اکنون ۵۰ نفر در این زمینه مشغول کار هستند که ما با آن‌ها به‌صورت پشتیبان کار می‌کنیم. به این صورت که طرح، مدل اولیه و ابزار را به آن‌ها می‌دهیم و وقتی کار را تحویل دادند، دستمزدشان را پرداخت می‌کنیم.»

مدیر گروه آموزش و تولید صنایع‌دستی پرنو  در خصوص مشکلات این رشته هنری گفت: «مواد اولیه سوزن‌دوزی همچون ابریشم طبیعی بسیار گران است و بااینکه استان گلستان قطب دوم تولید ابریشم در کشور است، همچنان برای رنگرزی ابریشم با مشکل مواجه هستیم و مواد اولیه طبیعی در دسترس ما نیست. همچنین مقایسه هنر سوزن‌دوزی دستی با آثار ماشینی باعث شده ارزش کار دست را با آن بسنجند و ارزش واقعی آن در نظر گرفته نشده و باکارهای صنعتی قیاس شود. درحالی‌که ارزش سوزن‌دوزی دستی بسیار بالاتر از نمونه‌های ماشینی آن است.»

نمایشگاه سوزن‌دوزی پرنو از روز شنبه ۲۰ مهر در ساختمان مرکزی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افتتاح‌شده و تا روز چهارشنبه ۲۴ مهرماه ادامه دارد.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.