به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، سوءاستفاده از اطلاعات هویتی به روشهای مختلفی انجام میشود؛ در برههای از زمان، با مسدود کردن سرشمارههای پیامکی تبلیغات، استفاده از شمارههای شخصی برای ارسال پیامک تبلیغاتی زیاد شد و سودجویان با در دست داشتن اطلاعات هویتی افراد، به ثبت سیمکارتهایی به نام آنها و بدون اطلاعشان اقدام میکردند تا از این سیمکارتها جهت تبلیغات استفاده کنند. از طرفی در ماههای اخیر، موضوع ثبت سیمکارتهایی با استفاده از اطلاعات مسافران داغ شده است؛ پس از اجرای طرح رجیستری، واردات گوشیهای مسافری با هزینه پایینتر، موجب شد سودجویان که مسافر نبودند هم، از این امکان فراهمشده که با استفاده از کارت ملی، امکان واردات یک گوشی وجود داشت، استفاده کنند. در برههای، شرایط اینطور بود که قاچاقچی بارش را بدون ثبت سفارش به صورت قاچاق وارد کشور میکرد و با عنوان گوشی مسافری میتوانست کد رجیستری بگیرد.
موضوع واردات گوشی مسافری توسط کسانی که واقعا مسافر نبودند و از اطلاعات مسافران سوءاستفاده کردند، به اینجا ختم نشد. اگرچه با اتصال سامانههای نیروی انتظامی و گمرک، دیگر فقط کارت ملی برای واردات گوشی مسافری کافی نیست و مسافر واقعی میتواند از این امکان استفاده کند؛ برخی با گرفتن اطلاعات مسافران، به واردات گوشی به اسم آنها اقدام کردند و این موضوع واکنش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را در پی داشت و وی از کلاهبرداری عدهای که به حاجیان امسال سیمکارت رایگان دادهاند و از مدارک آنها سوءاستفاده و گوشی قاچاق ثبت کردهاند، خبر داد.
سوءاستفاده از مدارک هویتی حجاج برای ثبت سیمکارت
به همین جهت، پیمان قرهداغی -مدیرکل حفاظت از حقوق مصرفکننده رگولاتوری- با اشاره به سوءاستفاده از مدارک هویتی حجاج برای ثبت سیمکارت بدون اطلاع آنها گفت: از این سیمکارتها برای ثبت گوشی تلفن همراه به صورت مسافری در سامانه گمرک استفاده شده بود، به همین دلیل برای جلوگیری از تضییع حقوق کاربران ضروری است، مشترکین تلفن همراه از اسناد هویتی خودشان به طور جدی محافظت کنند و درصورت ثبت سیمکارت به نام آنان بدون اطلاع خودشان، حتماً سیمکارت را غیرفعال کرده و شکایت خود را در سامانه ثبت و پاسخگوئی به شکایات ۱۹۵ ثبت کنند.
وی همچنین اعلام کرد: چنانچه زائران اربعین پیامکی با عنوان (ماسک) سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی مبنی بر صدور سیمکارت به نام آنان دریافت کردند، باید به دفاتر فروش اپراتورها مراجعه و سیمکارت ثبتشده را مسدود و غیرفعال کنند. رگولاتوری به طور مستمر بر عملکرد دفاتر فروش اپراتورها و دفاتر پیشخوان خدمات دولت در فروش و فعالسازی سیمکارتهای تلفن همراه نظارت کرده و با متخلفان در این زمینه به شدت برخورد میکند. کاربران باید توجه داشته باشند که عدم دقت در نگهداری سیمکارت ممکن است باعث شود این سیمکارت در دسترس افراد سودجو قرار گیرد و آنها با فعال کردن سیمکارت، در شبکههای اجتماعی عضو شده و به فعالیتهای مجرمانه اقدام کنند، اقدام به ارسال پیامکهای تبلیغاتی کرده و یا برای معافیتهای گمرکی جهت واردات گوشیهای مسافری از این سیمکارتها استفاده کنند.
مالک سیمکارت پاسخگوی ارتکاب اعمال مجرمانه است
درصورت هرگونه ایجاد مزاحمت از طریق سیمکارت و یا ارتکاب اعمال مجرمانه، این مالک سیمکارت است که در وهلهی اول باید در محاکم قضایی پاسخگو باشد، زیرا قانون وی را دارنده سیمکارت میشناسد؛ هرچند بعد از بررسیهای فنی میتوان مشخص کرد که این تماس از سوی وی صورت نگرفته است، اما قانون در ابتدا مالک سیمکارت را میخواهد و وی باید پاسخگوی محاکم قضایی و شاکی باشد تا بعد که مجرم اصلی شناسایی شود. در این راستا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرده که در طرح احراز هویت و ساماندهی سیمکارتها برای جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی و برای اینکه دیگر در ایران سیمکارت بدون هویتی وجود نداشته باشد، سامانه استعلام تعداد خطوط مشترکین را راه اندازی کرده است.
بدین ترتیب کاربران با مراجعه به پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در بخش خدمات الکترونیکی و یا در نشانی اینترنتی mobilecount.cra.ir میتوانند از تعداد خطوطی که با کد ملی آنان ثبت شده، آگاه شده و نسبت به غیرفعال کردن خطوطی که از آنها استفاده نمیکنند، اقدام کنند. همچنین کاربران میتوانند با ارسال کد ملی مالک خط به یکی از شمارههای ۳۰۰۰۱۵۰ و ۳۰۰۰۵۰۴۹۰۱ از طریق یکی از خطوط تحت مالکیت، از تعداد سیمکارتهایی که به نام آنهاست، مطلع شوند. مشترکان تلفن همراه درصورت مشاهده هرگونه مغایرت در تعداد خطوط ثبتشده به نام خودشان میتوانند برای جلوگیری هر نوع سوءاستفاده احتمالی، شخصا به دفاتر خدمات مشترکین اپراتورها مراجعه کنند و با ارائه کارت ملی از تمامی خطوط به نامشان که ممکن است بدون اطلاع مشترک به نام وی ثبت شده باشد، آگاه شده و برای قطع هر یک از سیمکارتها اقدام کنند.