صفحه اصلی / اسلایدر / سودجویی در بازار دارو
سودجویی  در  بازار   دارو

کارشناسان نسبت به قاچاق معکوس دارو هشدار دادند

سودجویی در بازار دارو

کسب و کار نیوز-ارز دولتی صرفه قاچاق معکوس کالا را زیاد کرده است که از جمله این کالاها، دارو که قاچاق آن به گفته فعالان بازار همچنان ادامه دارد. دارو از جمله مهم‌ترین کالاهای ضروری و حیاتی کشور است که بخش زیادی از آن با تولید داخلی تامین می‌شود. اما مسئله این است که علی‌رغم افزایش میزان تولید دارو، شاهد اثر ناملموس این افزایش در بازار هستیم که به عقیده کارشناسان دلیلی برای آن جز سوء‌استفاده سودجویان از قاچاق این محصول و خروج آن از کشور وجود ندارد.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، بر اساس گزارش‌های موجود قاچاق دارو از سوی گردشگران سلامت که با تهیه دفترچه‌های بیمه قلابی اقدام به قاچاق می‌کنند، صورت می‌گیرد. برای مثال مکمل‌ها، داروهای روانگردان، شیرخشک‌های رژیمی و داروهای ترک اعتیاد، ریتالین، ترامادول و متادون از مرزهای کشور خارج می‌شوند و اغلب نیز به عراق و افغانستان قاچاق می‌شوند. در حالی که بر این تخلفات هیچ نظارتی وجود ندارد.
یکی از درخواست‌های مهم کارشناسان از دولت در این خصوص توقف ارز دولتی به دارو است که منفعت آن به بیماران کشورهای همسایه می‌رسد. از جمله راهکارهایی که به دولت در این خصوص پیشنهاد شده، ضرورت نیمایی شدن ارز دارو است.
در همین رابطه مدیر کل روابط عمومی سازمان غذا و دارو گفته چنانچه ارز دارو نیمایی شود مسیر قاچاق معکوس دارو بسته می‌شود؛ چرا که دیگر برای داروخانه یا شرکت‌های پخش صرفه اقتصادی ندارد که قاچاق معکوس انجام دهند یعنی اگر قیمت داروهای وارداتی با قیمت جهانی همخوانی داشته باشد مسیر قاچاق معکوس بسته خواهد شد.
به گفته رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی داده می‌شود، هزینه تمام شده برای تولید پایین است و از این‌رو این خطر وجود دارد که برخی سودجویی‌ها در بازار شکل بگیرد و داروی ایرانی به خارج از کشور قاچاق شود. هرچند در این زمینه ارزیابی دقیقی صورت نگرفته، اما گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که قاچاق دارو به خارج از ایران ادامه دارد.
بر اساس فعالان این حوزه از جمله آثار قاچاق دارو، کمبود این کالا در بازار است. برای مثال در حالی که در شش ماهه ابتدایی سال جاری میزان تولید دارو در ایران حدودا ۴۵ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است. اما ارزیابی از عملکرد تولید داروی کشور در ۳۰ سال گذشته چنین رشدی را نشان نمی‌دهد.

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.