صفحه اصلی / سیاسی / دولت / جهانگیری: رسانه‌ها نقاد دولت باشند
جهانگیری: رسانه‌ها نقاد دولت باشند

جهانگیری: رسانه‌ها نقاد دولت باشند

کسب و کار نیوز - معاون اول رئیس جمهوری گفت: رسانه بر سیاست‌گذاری، اجرای سیاست و پذیرش سیاست‌ها تاثیر مستقیم دارد. قدر نقد را بدانیم، به هر حال نقد حتی از نوع تندش برای سیاست‌گذاران سرمایه و فرصت است؛ ما نمی خواهیم رسانه‌ها از دولت تعریف و تمجید کنند رسانه‌ها باید نقاد دولت باشند

به گزارش کسب و کار نیوز، «اسحاق جهانگیری» روز پنجشنبه در همایش سراسری و سومین مجمع عمومی خانه مطبوعات و رسانه های کشور، اظهار کرد: در همه جوامع رسانه جایگاه مهمی دارد و رسانه ها چشم، گوش و زبان مطالبات مردمند. شکل دهی به افکار عمومی کار رسانه است.

وی اضافه کرد: به همین دلیل رسانه بر سیاست گذاری اجرای سیاست ها و پذیرش سیاست ها تاثیر مستقیم دارد. قدر نقد را بدانیم، به هر حال نقد حتی از نوع تندش برای سیاست گذاران سرمایه و فرصت است.

جهانگیری یادآور شد: اطلاعات دقیق از اوضاع کشور در این دوره توسط رسانه ها انجام می شود ما نمی خواهیم رسانه ها از دولت تعریف و تمجید کنند رسانه ها باید نقاد دولت باشند.

وی با بیان اینکه با بی اخلاقی به جایی نمی رسیم، افزود: آنجایی که می تواند فساد را کم کند رسانه ها باید با آزادی بیان کار کنند و اگر خبرنگاری به صورت مستند فسادی را افشا کرد از او حمایت کنیم.

جهانگیری گفت: هر چه نقش دولت در اقتصاد بیشتر باشد فساد هم بیشتر است. اگر به رسانه ها نقش مستقل بدهیم می تواند مانع فساد شود. بنابراین نباید اجازه دهیم هیچ رسانه ای تعطیل شود و تلاش کنیم رسانه ها از حالت زیان دهی خارج شوند.

وی اظهار کرد: تلاش زیادی می شود که بگویند دولت ناکارآمد است وقتی این موضوع تکرار می شود خود مسئولان هم باورشان می شود که نا کارآمد هستند، در این جا رسانه می توانند با انتشار حقایق عملکرد دولت این ذهنیت را اصلاح کنند.

وی ادامه داد: کارنامه دولت تدبیر و امید با افتخار در مقایسه با دولت های قبل قابل دفاع است. وقتی دولت اصلاحات تحویل دولت احمدی نژاد شد برداشت از میدان مشترک قطر برابر بود وقتی ما دولت را تحویل گرفتیم برداشت قطر دوبرابر شده بود.

جهانگیری گفت: اکنون ما از قطر در میادین مشترک گاز بیشتر برداشت می کنیم و شاید تا پایان سال به ۶۰۰ میلیارد متر مکعب برسد.

معاون اول ریاست جمهوری با بیان اینکه رسانه ها در اجرای سیاست هایی که دولت تدوین می کند نقشی مهم دارند، اظهار کرد: آگاه کردن افکار عمومی در این زمینه بسیار تعیین کننده است. اگر رسانه ها در پذیرش سیاست های دولت منصفانه عمل کنند کار دولت آسان خواهد شد.

وی ادامه داد: در دنیا شبکه‌های عظیمی شکل گرفته است که سیاست های دولت‌ها و حکومت‌ها را تبلیغ یا حتی تغییر دهند. گاهی رسانه سیاست‌ها را به جهتی می برند که دولت‌ها تمایلی به آن ندارند.

معاون اول رئیس جمهوری افزود: انتقال اطلاعات دقیق از شرایط کشور خیلی مهم است، رسانه‌های شجاع و آنهایی که منافع ملت برایشان مهم است در چنین شرایطی نقشی تعیین کننده دارند ما به عنوان دولت از همه رسانه‌ها و مطبوعات کشور به صورت جدی حمایت می‌کنیم و در همین از حد از آنها می‌خواهیم به ترویج اخلاق و انصاف بپردازند.

وی ادامه داد: جامعه ما در این شرایط به شدت به همگرایی، انسجام و همبستگی است و در شرایطی قرار گرفته‌ایم که جامعه به شدت به چنین شرایطی نیاز دارد و اگر بتوانیم وحدت ملی و سرمایه اجتماعی را در کشور افزایش دهیم، جز از طریق اخلاق، انصاف و بیان حقایق انجام نمی‌شود.

جهانگیری با اشاره به اینکه در شرایط فعلی فساد و مبارزه با فساد مساله جدی کشور است، خاطرنشان کرد: رسانه‌های آزاد می‌تواند زمینه‌ساز از بین بردن فساد باشد و در مرحله پیش‌گیری تعیین کننده باشند که اگر بتوانند بدون لکنت افشا کنند خود بزرگترین امر در پیشگیری از فساد است.

وی گفت: باید کاری کرد که اگر ارباب رجوعی متوجه فساد در دستگاه، فرد و مدیر دولتی شد و مثلا مطالبه وجهی خارج از قانون کرد این امنیت و جرات را داشته باشد که آن فساد را به نهادهای نظارتی و قضایی اعلام کند.
عملکرد دولت قابل دفاع است

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه علاوه بر عملکرد موفق دولت در بخش گاز در حوزه نفت هم کارهایی بزرگی انجام داده ایم، یادآور شد: تا سال ۹۲ در میادین نفتی مشترک با عراق ۷۰ هزار بشکه در روز برداشت می‌کردیم امروز این رقم به ۳۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است؛ این در شرایطی محقق شد که چهار و نیم سال از ۶ سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم در شرایط تحریم قرار داشتیم.

وی ادامه داد: در این مدت از هیچ فاینانسی نمی‌توانستیم استفاده کنیم و اگر کاری انجام دادیم ریشه در تدابیری دارد که در دولت اندیشیده شده است.

جهانگیری افزود: از اول انقلاب تا سال ۱۳۹۲، ۱۴ هزار روستا گاز رسانی شده بود اما اکنون تعداد روستاهای بهره‌مند از گاز طبیعی به ۳۰ هزار روستا افزایش یافته است؛ این کار با استفاده از منابع بودجه عمومی اجرا نشد بلکه با تدبیر و تجربه مدیران مربوطه و با استفاده از منابعی دیگر عملیاتی شد.

معاون اول رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: در جلسه‌ای که خدمت رهبری بودیم اجازه برداشت ۸ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را از ایشان برای یک دوره چهارساله گرفتیم که سدها و کانال‌هایی که در غرب کشور از اول انقلاب شروع شده را تکمیل کنیم.

وی به عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم در زمینه حمل نقل هوایی اشاره کرد و گفت: در این دولت‌ها برای نخستین بار هواپیمای نو وارد ناوگان حمل و نقل کشور شد.

رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی افزود: در این سالها در بخش کشاورزی، خودکفایی گندم و بقیه محصولات و صادرات آنها کارهای بزرگی انجام شد، ولی گاهی دولت را به حدی تخریب می‌کنند و کارهای بزرگ را نادیده می گیرند که مدیر دولتی انگیزه خود برای ادامه کار از دست می‌دهد.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه دست دوستی به سوی رسانه ها دراز می‌کنیم، اضافه کرد: آمریکا علاوه بر جنگ اقتصادی علیه ما جنگ رسانه‌ای را هم انجام می‌دهد؛ آنها تصور می‌کردند در سال ۹۷ کشور را زمینگیر خواهند کرد ولی امروز هر کدام از شاخص‌های اقتصادی کشور را که بررسی کنیم جهتش رو به بهبودی است.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم بد است، اظهار کرد: با این حال اقتصادی که دشمنان می‌خواستند متلاشی کنند امروز به نقطه‌ای رسیده که شغل، رشد اقتصادی، کنترل تورم و سرمایه گذاری در آن مثبت شده است.

 انتخابات می‌تواند نقطه پایان ناامید شدن آمریکائی‌ها باشد

جهانگیری با بیان اینکه در جنگ اقتصادی که آمریکایی‌ها شروع کردند ما شکست نخوردیم، اضافه کرد: فرصتی داریم که اقتدار ملی خود را به نمایش بگذاریم و بهترین فرصت انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ۹۸ است. این انتخابات می تواند به جشن پیروزی و مشارکت ملت ایران تبدیل شود و کاری کرد که همه گروه‌ها، جریان‌ها و خطوط سیاسی موجود، احساس کنند در سرنوشت کشور سهیم هستند.

وی افزود: این بستگی به روش، ذهنیت و برخورد ما در کلان حاکمیت با این موضوع دارد. اگر روش محدود، بسته، حذف و تنگ نظری را انتخاب کنیم مردم استقبال نمی‌کنند و می‌گویند حال که خودتان دست‌چین می کنید، خودتان هم بروید رای بدهید ولی اگر فضا باز باشد به طوری که مردم احساس کنند به طور نسبی در بین کاندیداها فرد مورد نظرشان حضور دارد، مشارکت خواهند کرد. در انتخابات گذشته رهبری فرمودند اگر ما را قبول ندارید به خاطر ایران شرکت کنید، این تعبیر از شاهکارهای رهبری بود.

معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه امسال نیز به مشارکتی مانند آنچه در سال های ۹۲، ۹۴ و ۹۶ اتفاق افتاد نیاز داریم، تاکید کرد: باید با سعه صدر و سینه فراخ با مسایل کشور برخورد کنیم و به معنای واقعی انتخابات قانونمند و رقابتی برگزار شود و رسانه‌ها و نخبگان جامعه به این نتیجه برسند که شرایط برای برگزاری انتخاباتی واقعی فراهم است.

وی ادامه داد: اگر این اتفاق افتاد نقطه پایانی ناامید شدن آمریکائی‌ها است و کلا از دخالت در امور داخلی ایران مایوس می شوند.

جنگ راه حل برون رفت از مشکلات تاریخی نیست

معاون اول رئیس جمهوری در خصوص مسایل منطقه‌ای نیز گفت: منطقه ما متلاطم است و نشانه آن هم اتفاقاتی است که در یمن، عربستان، افغانستان، سوریه و لبنان و عراق افتاده است.

جهانگیری با بیان اینکه ترکیه هم در خصوص مناطق جنوبی کشورش دغدغه‌هائی دارد، خاطرنشان کرد: راه حل برون رفت از مشکلات تاریخی جنگ نیست؛ هیچ مساله‌ای با حرکت نظامی حل نشده است.

معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: گفت و گو، تعامل و مذاکره را به کشور همسایه و دوست (ترکیه) پیشنهاد کرده‌ایم و می‌کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.