صفحه اصلی / سرخط خبرها / عوامل بروز و توسعه آتش در جنگل‌ها و مراتع

عوامل بروز و توسعه آتش در جنگل‌ها و مراتع

کسب و کار نیوز - آتش‌سوزی‌های سهوی و عمدی هر ساله خسارت زیادی را به جنگل‌ها و مراتع کشور وارد می‌کند. بر اساس اعلام سازمان جنگل‌ها بیش از ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌های جنگلی و مرتعی منشا انسانی دارد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، بروز و توسعه حریق در عرصه‌های منابع طبیعی علل مختلف سهوی و عمدی دارد که به برخی از آن‌ها در ادامه اشاره شده است.

۱) بی احتیاطی برخی رهگذران که ته سیگار یا کبریت نیمه روشن خود را در عرصه‌های طبیعی رها می‌کنند همچنین آتش زغال رها شده در جنگل پس از پخت و پز و جرقه‌های ناشی از وسایل نقلیه موتوری از دیگر عوامل بروز آتش در عرصه‌های جنگلی و مرتعی است.

۲) برخی افراد سودجو جنگل‌ها و مراتع را به دلیل افزایش اراضی زراعی خود به آتش می‌کشند.

۳) وجود درختان پوسیده، توخالی، شکسته و افتاده فراوان در جنگل‌ها احتمال وقوع و توسعه حریق را افزایش می‌دهد.

۴) بروز پدیده خشکسالی‌های پی‌در پی طی سالیان

۵) آتش‌زدن بقایای گیاهان زراعی در اراضی مجاور جنگل‌ها و مراتع

۶) آتش‌سوزی ناشی از اختلافات قومی و عشیره‌ای

مجازات روشن کردن آتش در جنگل‌ها چیست؟

بر اساس ماده ۶۷۵ قانون مجازات اسلامی هر کس عمداً سبب آتش‌سوزی در جنگل‌ها شود به حبس از دو تا پنج سال محکوم می‌شود همچنین مجازات شروع این جرم از شش ماه تا دو سال حبس است همچنین بر اساس مواد قانونی ۴۵، ۴۶ و ۴۷ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها آتش زدن نباتات در مزارع و باغات داخل یا مجاور جنگل بدون اجازه و نظارت مأموران جنگلبانی ممنوع است. در صورتی‌که در نتیجه بی‌مبالاتی حریق در جنگل رخ دهد. مرتکب به حبس تأدیبی از دو ماه تا یک سال محکوم می‌شود همچنین هر کس در تنه درخت جنگلی آتش روشن کند به حبس تأدیبی از سه ماه تا یک سال و برای هر درخت که‌ «کت یا پی‌زده» و یا در آن آتش روشن کرده باشد به پرداخت جریمه نقدی از ۱۰۰ ریال تا ۱۰۰۰ ریال محکوم می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.