صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / اصرار اوکراین برای انعقاد قرارداد گازی طولانی با روسیه
اصرار اوکراین برای انعقاد قرارداد گازی طولانی با روسیه

اصرار اوکراین برای انعقاد قرارداد گازی طولانی با روسیه

کسب و کار نیوز : اوکراین خواستار یک قرارداد ترانزیت گاز بلندمدت با روسیه مبتنی بر استانداردهای اروپایی است و قرارداد کوتاه مدت پیشنهاد مسکو را نخواهد پذیرفت.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, اولکسی هونچاروک، نخست وزیر اوکراین اعلام کرد ما قصد داریم به یک قرارداد بلندمدت دست پیدا کنیم زیرا ادامه قرارداد به مدت یک سال برای ما مناسب نیست.

قرارداد ۱۰ ساله ترانزیت گاز روسیه از طریق اوکراین در ژانویه به پایان می‌رسد و اوکراین نگران است که روسیه ممکن است پس از تکمیل ساخت سایر خطوط لوله، استفاده از اوکراین به عنوان یک مسیر ترانزیتی را متوقف کند و برخی از مناطق این کشور در زمستان بدون گاز بمانند.

روسیه و اوکراین که از زمان الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ دچار اختلاف شده‌اند، در مذاکرات بروکسل که در سپتامبر برگزار شد، نتوانستند به توافق برسند اما اعلام کردند در اکتبر با هدف رسیدن به توافق پیش از منقضی شدن قرارداد فعلی دیدار خواهند کرد.

نخست وزیر اوکراین اظهار کرد: برای اوکراین داشتن یک قرارداد جدید بلندمدت اهمیت دارد زیرا اوکراین و سیستم حمل گاز این کشور فعالیت بر اساس مقررات اروپایی را شروع کرده‌اند.

منابع آگاه از تفکرات روسیه در ژوییه به رویترز اظهار کردند که مسکو خواهان یک توافق کوتاه مدت است تا برای تکمیل سایر مسیرهای خطوط لوله گاز و دور زدن اوکراین، زمان خریداری کند.

روسیه سرگرم ساخت خطوط لوله گازی جدید به نامهای نورد استریم ۲ و ترک استریم به اروپا برای دور زدن اوکراین است که یک مسیر ترانزیت بزرگ صادرات گاز روسیه به این منطقه بوده است.

اوکراین از پیشنهاد ماروس سفکوویچ، کمیسر اروپا برای یک قرارداد ۱۰ ساله که حجم ترانزیت سالانه ۶۰ میلیارد متر مکعب گاز را تضمین می کند، حمایت کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، نخست وزیر اوکراین اظهار کرد که دولت قصد دارد مطلوبترین شرایط را در مذاکرات با طرف روسیه به دست آورد.

اوکراین واردات گاز روسیه را در نوامبر سال ۲۰۱۵ متوقف کرد اما معمولا از بخشی از گازی که از خطوط لوله گازپروم روسیه از اوکراین به اروپا می‌گذرد برای تامین نیاز مناطق شرقی و مرکزی خود استفاده می‌کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.