صفحه اصلی / سرخط خبرها / غفلت از ظرفیت اشتغال‌زایی بنگاه ها

ابراهيم رزاقي، اقتصاددان

غفلت از ظرفیت اشتغال‌زایی بنگاه ها

کسب و کار نیوز- براي فعال كردن واحدهاي توليدي و بنگاه‌هاي صنعتي برنامه‌ای از سوي دولت وجود ندارد.

سرمقاله

کسب و کار نیوز -برای فعال کردن واحدهای تولیدی و بنگاه‌های صنعتی برنامه‌ای از سوی دولت وجود ندارد. این در حالی است که در ایران واحدهای تولیدی بسیاری وجود دارند که در سال‌های اخیر و به‌ویژه سال گذشته تا به امروز به‌دلیل نوسانات بی‌سابقه ارزی و اوضاع نامناسب اقتصادی تعطیل شده‌اند یا نیمه‌تعطیل هستند.اینکه دولت از وجود چنین واحدهایی بی‌خبر است، قابل قبول نیست. بنابراین توجهی به ظرفیت آنها نمی‌کند. احیای این واحدها در شرایطی که کشور در برترین روزهای اشتغال‌زایی خود قرار دارد می‌تواند باری را از دوش دولت برای اشتغال‌زایی بردارد.
این در حالی است که امروز دولت بدون توجه به وجود این واحدها و بنگاه‌ها به‌دنبال ایجاد فضاهای جدید برای ایجاد شغل است که در این اوضاع هیچ‌گونه توجیهی ندارد. هزینه کردن برای ایجاد فضاهای شغلی در حالی که واحدهای تولیدی تعطیل یا نیمه‌تعطیل هستند، قابل قبول نیست. به عبارتی در جایی که بخش زیادی از کارخانه‌های تولیدی کشور در وضعیت تعطیل و نیمه‌تعطیل قرار دارند به‌دنبال طرح‌هایی برای ایجاد اشتغال جدید با فضاسازی و امکانات جدید بودن، درست نیست. این اقدامات تنها به افزایش هزینه‌های دولت در شرایطی منجر می‌شود که کسری‌های زیادی در اقتصاد کشور وجود دارد.
همین هزینه‌هایی که برای ایجاد فضاهای جدید صرف می‌شود، باید در راستای احیای واحدهای تولیدی ازکارافتاده هزینه شود تا با ظرفیت بالایی که در این کسب‌وکارها سراغ داریم به اقتصاد کشور تلنگری وارد کنیم. با به راه افتادن خطوط تولید این تولیدی‌ها و بنگاه‌ها اشتغال‌زایی و تولید داخلی را خواهیم داشت. با رونق تولید داخلی به سمت بازارهای صادراتی قدم برخواهیم داشت که درآمدزایی بین‌المللی و تجارت در بازارهای هدف را به ارمغان خواهد آورد. به‌دنبال صادرات و تحقق آن اشتغال‌زایی بیشتری ایجاد خواهد شد و همین امر موجب کاهش نرخ بیکاری و توسعه اقتصادی می‌شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.