صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / تاخیر بیست ساله هوشمندسازی پایتخت
تاخیر بیست ساله هوشمندسازی پایتخت

سومین «همایش تهران هوشمند» تسهیلات رایگان به استارت‌آپ‌های منتخب ارائه می‌کند

تاخیر بیست ساله هوشمندسازی پایتخت

کسب و کار- یكی از موضوعات راهبردی چهارگانه شهرداری تهران در دوره ی جدید، در كنار راهبردهای مناسبات مدیریت شهری با حاكمیت، حكمروایی خوب شهری، و مدیریت منابع و مصارف، موضوع مهم "هوشمند سازی شهر و شهرداری تهران" است كه تمامی بخش های مدیریتی شهرداری تهران بنا دارند برای تحقق آن حداكثر تلاش خود را داشته باشند. در چشم انداز شهر در افق ١٤٠٤، ده شاخص كلیدی برای شهر تهران مشخص شده است كه یكی از شاخص های آن " تهران، شهری هوشمند دانش پایه و نوآور" است و شهرداری موظف است برای رسیدن به آن برنامه های عملیاتی و اجرایی خود را طرح ریزی و انجام دهد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین رابطه همزمان با برگزاری سومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند، نمایشگاه استارت‌آپی با حضور گروه‌های فعال این حوزه و با ارائه دستاوردها و ایده‌های نوین برگزار می‌شود. سومین همایش تهران هوشمند میزبان ۵۰ تیم منتخب استارت‌آپی خواهد بود که در فضای رایگان به معرفی دستاوردها و محصولات خود می‌پردازند. وجود محصول یا خدمت، سابقه تیم، میزان کاربران فعال، فناوری‌های مورد استفاده و خلاقیت و نوآوری از جمله ملاک‌های ارزیابی و انتخاب این تیم‌ها خواهد بود. این همایش و نمایشگاه در حالی برگزار می شود که تهران به عنوان یکی از بزرگترین پایتخت های جهان هنوز با استانداردهای جهانی هوشمندسازی فاصله زیادی دارد و اگر استارت آپ ها در این راه حمایت و هدایت شوند ظرفیت بسیار خوبی برای پیشبرد و تحقق تهران هوشمند خواهند داشت که می توان از آنها استفاده کرد. کارشناسان فناوری در این رابطه معتقدند که مطرح شدن شهر هوشمند به بیش از۲۰ سال گذشته می‌رسد که با تأخیر در توسعه روبرو آن هستیم. گام‌هایی که ۱۵ یا ۲۰ سال پیش باید برداشته می‌شد، به موقع انجام نشده است. اما شهردار تهران با اشاره به برگزاری این نمایشگاه و قدرت زیرساخت‌ها و نیروی انسانی جوان کشور گفت: یکی از مزیت هایی که در کشور داریم وجود نیروی جوانی است که بسیار سریع‌تر از ما در حال دریافت سرویس است و انتظارات بالایی دارد. این فضا در حاکمیت هم هست که در زمینه رونق کسب و کارهای نوآور وارد شود. هم اکنون پلتفرمی که در تهران فراهم است مثل اسبی زین شده است که سایر خدمات را نیز می‌توان بر روی آن‌ها سوار کرد. وی در ادامه عنوان کرد: ما فضای کسب و کار را برای کسانی که ایده‌های جدید داشته باشند فراهم می‌کنیم، فقط باید بدانیم که از کدام نقطه شروع کرده و نقشه راه درستی برای آن ترسیم کنیم. تهران اگر در این حوزه درست عمل کند نمونه موفقی در زمینه حمایت از کسب و کارهای نوآورانه در کشور خواهد بود.

محمد فرجود نیز به عنوان دبیر شورای راهبردی تهران هوشمند، با ارائه گزارش از عملکرد سازمان و دبیرخانه تهران هوشمند در این حوزه، بهره گیری از تجربیات دنیا را بااهمیت توصیف کرد و گفت: تجربیات بین‌المللی ثابت کرده است که شهر هوشمند می‌تواند تا ۲۰ درصد موجب افزایش کیفیت زندگی مردم شده و هزینه‌های زندگی را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. دمدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران سپس به مدل‌های شهر هوشمند و تجربه های جهانی اشاره و عنوان کرد: ما شاخص‌های بین‌المللی و داخلی را برای برنامه تهران هوشمند مورد بررسی دقیق قرار داده‌ایم. آخرین استانداردهای ISO و ITU در این حوزه و همچنین اولویت اثرات برنامه تهران هوشمند بر شهروندان و ذینفعان مورد مطالعه قرار گرفته‌ است. وی سپس با مرور برنامه‌های تهران هوشمند گفت: در سال ۹۸ تمرکز ما بر یکپارچه سازی داده‌هاست و سال بعد بر یکپارچه سازی خدمات خواهد بود. برنامه‌های شهروند هوشمند، توسعه خدمات ایمنی و انرژی هوشمند، توسعه زیرساخت‌ها، یکپارچه سازی خدمات پرداخت، تحول دیجیتال، مدیریت سفرهای درون شهری و هوشمند سازی محیط شهری و برنامه تهران نوآور از جمله مهم‌ترین سرفصل‌های کلیدی و عملیاتی پروژه‌های تهران هوشمند است.

همکاری سازمان های مرتبط و درگیر برای هوشمندسازی تهران

نصرالله جهانگرد، عضو شورای راهبردی تهران هوشمند

علت افت و خیز در توسعه‌ فناوری اطلاعات این است که این موضوع به یک مطالبه‌ عمومی تبدیل نشده است. در تهران به عنوان یکی از بزرگترین پایتخت ها دنیا گام هایی برای توسعه فناوری اطلاعات با کمک استارت آپ ها باید برداشته شود تا استانداردهای بالایی در تهران ایجاد شود. فناوری اطلاعات به همراه کسب و کارهای نوین توانایی جبران تاخیر وعقب ماندگی را در بخش هوشمندسازی تهران دارند. اگر حمایت ها در مسیر درستی باشد و تسهیلات در قالب درست ارایه شود هیچ سدی نیم تواند مانع از شکوفایی تهران هوشمند شود.

در این رابطه اما همکاری سازمان های مرتبط و درگیر نیاز است تا هر کدام با توجه به توانایی های خود مشکلات و موانع را از پیش روی استارت آپ ها بردارند و به تحقق تهران هوشمند کمک کنند. البته ناگفته نماند در گذشته هم اقداماتی درباره هوشمندسازی انجام شده؛ اما هوشمندسازی باید به گونه ای باشد که شهروندان این موضوع را حس کنند. با این حال باید شتاب مسیرمان در جهت هوشمندسازی را افزایش دهیم. البته بسترسازی مدیریت هوشمند برای توسعه پایدار شهری ضرورت دارد و در سطح بین المللی تمامی کشورهای دنیا به سمت توسعه پایدار شهری قدم برداشته‌اند. پایه تمامی تحولات در دو دهه اخیر فناوری اطلاعات بوده و در عین حال شاه کلید تحول در ایران و تهران بهره‌مندی و مجهز شدن به سلاح تکنولوژی است و در این زمینه نیازمند جمع‌آوری اطلاعات، ذخیره و تحلیل هستیم تا در برنامه‌ریزی توسعه پایدار به موفقیت دست پیدا کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.