صفحه اصلی / اسلایدر / برداشت خودسرانه از معادن طلا
برداشت خودسرانه از معادن طلا

رئیس خانه معدن ایران: شرکت های خارجی تمایلی به سرمایه گذاری در بخش طلای ایران ندارند

برداشت خودسرانه از معادن طلا

کسب و کار- برداشت های غیرمجاز سنگ، خاك طلا و بسیاری از کانی ها و سنگ های قیمتی از معادن در ماه های گذشته علاوه بر ضرر مادی و تبعات جانی هشداری برای اقتصادی است که قرار است جایگزین درآمدهای نفتی شود. روستاییان و مردم محلی با استناد بر اینکه معادن در نزدیکی محل زندگی آنها قرار دارند این حرکت را حق طبیعی خود می دانند که از این معادن برداشت کنند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران در این رابطه گفت: موضوع معارضین در حوزه معدن جدی شده و اهالی روستاهای دارای ذخایر معدنی طلا به‌صورت خودسرانه برداشت می‌کنند. هم چنین در روستاها سیانید را در بقالی‌ها می‌فروشند و همان سیانیدی را که استفاده می‌کنند وارد آب روستاها می‌شود. وی در ادامه هشدار داد: در گاراژ خانه‌های روستایی خاک‌هایی را که می‌دزدند، استحصال می‌کنند. محمدرضا بهرامن با تاکید بر اینکه مجموعه‌های مرتبط برای کنترل و جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز اقدامات لازم را انجام داده‌اند، اظهار داشت: متاسفانه وسوسه‌هایی که برای ایجاد درآمد در افراد ایجاد شده، زمینه برداشت‌های غیرمجاز را فراهم و گسترش داده که در این میان به‌نظر می‌رسد سرشاخه‌ها و خریداران اصلی اینگونه برداشت‌ها باید شناسایی و دستگیر شوند.

منصور قربانی، استاد دانشگاه شهید بهشتی نیز در رابطه با اینکه آیا واقعاً آن‌گونه که معدنی‌ها عنوان می‌کنند مشکل معارضین محلی جدی است اظهار کرد: بله مشکل معارضین محلی جدی است واقعیت این است که معارضین محلی در بسیاری از موارد مانع از ادامه فعالیت معدن کاری شده‌اند. بخشی از معارضین محلی مردم هستند این افراد فکر می‌کنند چون ماده معدنی در طبیعت آن منطقه است پس صاحب آن هستند بنابراین هر ماده معدنی از دل زمین‌های اطراف خارج می‌شود صاحب آن هستند در صورتی که ماده معدنی در محیط‌زیست است و آن فردی که دست به استخراج زده، از دولت مجوز دارد و بر اساس یک سری قوانین هزینه‌هایی را پرداخت کرده است. اما مشکل این است که در بسیاری از موارد دیده می‌شود در دعوای بین معارضین محلی و معدن‌دار دستگاه‌های حاکمیتی به دلیلی طرف اشخاص محلی را می‌گیرند.

وی در پاسخ به این پرسش که بهترین راهکار برای مقابله با معارضین محلی را چه می‌دانید، گفت: باید از سوی دولت برای مردم محلی روشنگری انجام شود و در ارتباط با معادن و معدن‌داران اطلاع رسانی صورت پذیرد. مردم روستا باید بدانند که اگر یک معدن‌دار برای اکتشاف وارد روستا شد بر اساس یک سری قوانین، محدوده‌ای را ثبت کرده و برای ثبت این محدوده هزینه‌های بسیاری را پرداخت کرده و تمام ملاحظات زیست محیطی و منابع طبیعی در نظر گرفته شده‌ است. باید محلی‌های یک معدن بدانند که هزینه‌هایی همچون بهره مالکانه و از جمله آن‌ها از آن از معدنی دریافت می‌شود و دولت برای این امتیاز حقوقی را دریافت کرده است.

افراد با شیوه‌های مختلف اقدام به سرقت از معادن می کنند

نصیر نوری، کارشناس اقتصادی

معادن در کشور ما باید در مسیر توجه بیشتری قرار بگیرند چراکه منابعی بسیار ارزشمند برای اقتصادی به شمار می روند که قرار است جایگزین اقتصاد نفتی شود. معادن بزرگ، کوچک و متوسط سهم بسیار زیادی در درآمدزایی و استغالزایی داشته اند و با ادامه حمایت از معادن کوچک و متوسط می توان آینده روشنی را برای اقتصاد بدون نفت متصور شد. اما در سالهای اخیر موضوع برداشت های غیرمجاز مطرح است که توسط برخی افراد و محلی ها انجام شده است. معادن در هر جای ایران ممکن است وجود داشته باشند و یا کشف شوند به همین خاطر نمی توان در سراسر این اماکن نگهبان مستقر کرد بنابراین افرادی به شیوه‌های مختلف اقدام به سرقت می کنند که باید دستگاه های مرتبط وارد عمل شوند و از ادامه این اقدامات جلوگیری کنند.

معادن جزو اموال عمومی و بیت المال است و درآمدهای حاصل از کشفیات آن باید برای مردم هزینه شود. بنابراین این سرقت ها اصلا توجیهی ندارد و با ورود قوه قضاییه می توان به برخورد جدی با این عوامل امیدوار شد. هم چنین بهره برداران معادن هزینه های زیادی را بابت بهره برداری و اکتشافات پرداخت می کنند که برخی افراد با برداشت های خودسرانه ضرر زیادی را به این بهره برداران وارد کرده اند. بنابراین دستگاه قضا باید به گونه‌ای با افراد متخلف برخورد کند که دیگر از این دست جرایم تکرار نشود. متاسفانه در برخی موارد گزارش شده است که افراد محلی برداشت های غیرمجازی را که انجام داده اند به خارج از مرزها انتقال می دهند و با فروش آن پول های زیادی به جیب زده اند. در برخی از روستاهای اطراف مرزها افراد محلی و  برداشت‌کنندگان غیرمجاز خاک‌های حاوی رگ‌های طلا را با کامیون‌ یا وانت از این شهر خارج می‌کنند  که ضرر اقتصادی فراوانی را متوجه کشور کرده است.

 

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.