صفحه اصلی / کارآفرینی / اخبار و رویدادهای کارآفرینی / تغییر مسیر آموزش‌های کانون پرورش فکری یزد به سمت کارآفرینی
تغییر مسیر آموزش‌های کانون پرورش فکری یزد به سمت کارآفرینی

تغییر مسیر آموزش‌های کانون پرورش فکری یزد به سمت کارآفرینی

کسب و کار نیوز - در حالی که اشتغال و کارآفرینی یکی از مهمترین دغدغه‎های سال جاری استان یزد محسوب می‌شود، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یزد نیز با حرکت تمام رشته‎های آموزشی خود به سوی تولید درصدد پرورش نسلی کارآفرین و شاغل برآمده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، یکی از مهمترین نگرانی‌های حوزه اشتغال در جامعه به ویژه در استان یزد، تاثیر فرهنگ نادرست مدرک‎گرایی و کم بودن مهارت فارغ التحصیلان و ناکامی آن‌ها در زمینه کسب شغل است.

البته برخی از مشکلات ریشه در کودکی افراد دارد چرا که هیچ نوع زمینه‌ای برای مهارت افزایی آن‎ها فراهم نشده و صرفاً به صورت تئوری، برخی مفاهیم را آموخته‎اند.

مهارت افزایی کودکان و نوجوانان به منظور پرورش نسلی کارآفرین برای آینده،‌ یکی از دغدغه‌های امروز یزد با نرخ ۲۳ درصدی بیکاری در بین فارغ‌التحصیلان محسوب می‌شود ولی نگرانی افزایش رو به رشد جمعیت بیکار باعث شده تا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یزد تلاش کند تا به عنوان بازوی همکار در سیستم آموزشی وارد عمل شود.

این کانون که هر ساله با استقبال بیشتر اعضای خود مواجه است، در این راستا با حرکت در مسیر کارآفرینی و توامندسازی از سال گذشته سعی کرده تا نسلی کارآفرین را آموزش و به جامعه پیش روی خود تحویل دهد.

به گفته مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، مراکز آموزشی در مسیر توانمندسازی و کارآفرینی مخاظبان گام برمی‎دارند و کانون نیز در همین راستا در بخش‌های مختلف آموزشی، توانمندسازی هنرجویان خود را دنبال می‎کند.

این مسئول یکی از این بخش‌ها را آموزش‌های آکادمیک به اعضای کانون بر اساس کتابی تعریف شده ویژه گروه‎های سنی خود عنوان می‌کند و می‌گوید: موسسه‌ی «کاریزما» به عنوان بخش خصوصی با همکاری کانون پرورش فکری در چهار گروه سنی ۴ تا ۷ سال، ۷تا ۱۲ سال، ۱۲ تا ۱۸ سال و ۱۸ تا ۲۴ سال امکان آموزش به صورت مرحله به مرحله مخاطبان این حوزه را فراهم کرده است.

«سید حسین پیغمبری» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اضافه می‌کند: در حال حاضر با گذشت تنها دو ترم از این آموزش‌ها، بازارچه‌ای از دستاوردهای این هنرجویان برپا شده تا هنرجویان بتوانند دانسته‌های خود را عملی و دستاوردهای خود را برای فروش عرضه کنند.

وی با اشاره به این که بخش قابل توجهی از فعالیت‌های کانون پرورش فکری به سمت کارآفرینی و تولید پیش می‌رود، می‌گوید: تمام فعالیت‌های هنری کانون به گونه‌ای آموزش داده می‎شود که در نهایت به تولید یک کالا منتج شود که البته در این زمینه دختران فعال‎تر هستند ولی پسران نیز از این آموزش‌ها استقبال خوبی دارند.

این مسئول به مرکز کانون پرورش فکری در خیابان مهدی به عنوان فعال‏ترین مرکز کانون در زمینه کارآفرینی و عرضه دستاوردهای هنرجویان اشاره می‌کند و می‌گوید: این مسئله به طور جدی در چهار مرکز کانون پرورش فکری از مجموع ۱۸ مرکز استان در حال پیگیری است که البته در نظر داریم آن را در تمام مراکز گسترش دهیم ولی این مهم نیازمند بروز شدن آموزش‌های مربیان تمام مراکز در جهت کار افرینی است.

وی عنوان می‎کند: البته مهارت‌افزایی در نبود بازاری برای عرضه، اقدام یک جانبه است که حتی ممکن است برای کودکان تاثیراتی سوء داشته باشد و موجب بی‌انگیزگی آن‌ها شود که خوشبختانه کانون پرورش فکری استان به این بخش نیز توجه دارد.

پیغمبری از ایجاد فروشگاهی دائمی از تمام تولیدات و دستاوردهای اعضا و مربیان کانون پرورش فکری استان به عنوان یکی از مهمترین اهداف اصلی کانون خبر می‌دهد و تهیه هدایای تمام برنامه‌های کانون پرورش را از دستاوردهای اعضای کانون می‌داند.

وی همچنین خاطرنشان می‌کند: این فرهنگ در حال حاضر بین کانون و ادارات و اعضای سازمان‌های فرهنگی نیز به خوبی جا افتاده است به طوری که در یک سال گذشته تاکنون برای تمام برنامه‌ها و تهیه همه هدایا که بیش از ۴۰ مورد بوده است، از اعضای کانون سفارش گرفته‎اند.

ورود رشته‌های صنایع دستی به رشته‌های کانون پرورش فکری

پس از ثبت جهانی یزد و بهبود وضعیت گردشگری، صنایع دستی هم توانست جای خود را در کشور و حتی خارج از آن نیز باز کند به طوری که ارزآوری قبال توجهی را در سال گذشته از جانب صنایع دستی شاهد بودیم.

البته هنرمندانی که در رشته‌های صنایع دستی بویژه رشته‎های نساجی فعال هستند، اغلب میانسال هستند و اطلاعات زیادی در زمینه بازاریابی صنایع دستی ندارند اما آموختن و توانمند کردن نسل جدید در حوزه صنایع دستی با توجه به پیشرفت تکنولوژی می‎تواند در گسترش و جذب نسل جوان به این حوزه موثر واقع شود.

هر چند که رشته‌های هنری در حال حاضر بیشترین آمار بیکاران فارغ‌التحصیل یزد را به خود اختصاص داده اما با پرورش نسلی که زمان کافی برای آموزش و توانمندشدن دارند و می‏توانند در تمام ابعاد نیز آموزش ببینند، این مشکل نیز قابل رفع است.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در این رابطه نیز از افزوده شدن رشته‌های صنایع دستی به آموزش‌های کانون خبر می‌دهد و خاطرنشان می‌کند: هنرهایی مانند نقشه قالی و ترمه و انواع دست‏بافته‌های سنتی یزد را به رسته‌های کانون پرورش فکری اضافه کردیم تا کودکان و نوجوانان نیز در این زمینه ورود کنند.

«سید حسین پیغمبری» ادامه می‌دهد: البته هنوز استقبال زیادی از این اقدام نشده است اما با وجود نو بودن این اقدام، ورودی‌های فعلی نیز قابل توجه هستند.

این مسئول با اشاره به فعالیت ۱۱ مرکز کانون از مجموع ۱۸ مرکز ثابت در زمینه صنایع دستی، تصریح می‌کند: قطعاً رشته‌های صنایع دستی را در کانون پرورش فکری و در قالب کلاس‌های ویژه گسترش خواهیم داد.

با این احتساب کانون پرورش فکری را می‎توانیم یکی از دستگاه‌های آموزشی و پرورشی استان با بهره‌وری بالا به شمار بیاوریم و امیدواریم با حمایت مسئولان ارشد استان گام‎های اساسی را در مسیر کارآفرینی و اشتغال گودکان شاهد باشیم و به واضح تحقق شعار رونق تولید را از کوچکترین اعضای جامعه آغاز کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

عرضه ۱۵۰۰ محصول دانش‌بنیان در اکسپو ۲۰۲۴

به گزارش کسب و کار نیوز ، ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.