صفحه اصلی / اسلایدر / تداوم گرانی ها در بازار لوازم خانگی
تداوم گرانی ها در بازار لوازم خانگی

صنعت لوازم خانگی داخلی همچنان گرفتار تبعات ارز نیمایی است

تداوم گرانی ها در بازار لوازم خانگی

کسب و کار- پرسش های بسیاری در بازار لوازم خانگی مطرح می شود مبنی بر اینکه چرا با کاهش قیمت دلار قیمت کالاهای لوازم خانگی در سطح بازار ارزان نشده است. کارشناسان و فعالان بازار در پاسخ به چنین پرسش‌هایی اعلام کرده اند که صنعتگران و تولیدکنندگان لوازم خانگی برای تامین قطعه از ارز آزاد استفاده نمی‌کنند و ارز نیمایی باید صرف واردات شود. بنابراین قیمت ارز نیمایی در قیمت تمام شده کالاها اثرگذار است. در ماه های محرم و صفر هم که خریداران بازار لوازم خانگی کاهش پیدا می کنند نیز تغییری در قیمت ها شاهد نبوده ایم و فعالان بازار حتی با وجود کمبود مشتری حاضر به ضرردهی نشده ند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین رابطه رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: با افت نرخ ارز، قیمت لوازم خانگی قاچاق در بازار کاهش یافته است، اما از آنجایی که تولیدکنندگان داخلی با ارز نیمایی کار می‌کنند، شاهد کاهش قیمت در تولیدات داخلی نیستیم. سید مرتضی میری در پاسخ به اینکه چرا با وجود کاهش و تثبیت نرخ دلار در هفته‌های گذشته قیمت لوازم خانگی کاهش نداشته است، افزود: ارز نیمایی برخلاف ارز آزاد که افت ۳۰ تا ۳۵ درصدی را در ماه های گذشته تجربه کرده، افزایش داشته و اکنون قیمت این دو نوع ارز به هم نزدیک شده است. وی بیان داشت: از آنجایی که قیمت‌گذاری شرکت‌های داخلی نیز با ارز نیمایی انجام می شود، قادر به کاهش قیمت‌ها نیستند. میری تاکید کرد: عمده ارز نیمایی مربوط به فولادسازان و شرکت های پتروشیمی است که دولتی هستند، به همین دلیل کاهش نرخ ارز نیمایی نیز باید با تصمیم دولت اتفاق بیفتد. وی خاطرنشان کرد:‌ قیمت لوازم خانگی از اردیبهشت امسال تاکنون تغییر چندانی نداشته است و پیش بینی می شود تا پایان ماه صفر نوسان نداشته باشد. میری اظهار داشت: آن دسته از کارخانجاتی که در سال‌های گذشته با برندهای مطرح کره ای کار می‌کردند، به دلیل تبعیت این کشور از تحریم‌های آمریکایی و خروج از بازار ایران، سهم حدود ۳۵ درصدی خود در بازار کشورمان را از دست داده بودند.

وی ادامه داد:‌ امروز اما، شرکت‌های یاد شده نسبت به تامین مواد اولیه مود نیاز از کشورهایی همچون چین و ترکیه اقدام کرده و پیش بینی می‌شود با از سر گرفته شدن تولیدشان، سهم‌شان در بازار را بازپس بگیرند. میری اظهار داشت:‌ این شرکت‌ها در وهله نخست، با تولید ماشین لباسشویی تولید خود را از سر خواهند گرفت و پس از آن ماشین لباسشویی، یخچال، فریزر و ساید بای ساید و در مرحله آخر ماشین ظرفشویی را به خطوط تولید خود باز خواهند گرداند. وی خاطرنشان کرد:‌ با افزایش تولید این شرکت‌ها، پیش بینی می‌شود حداکثر تا دو ماه آینده بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از قیمت‌های لوازم خانگی در بازار کاسته شود. رئیس اتحادیه صنف توزیع کنندگان لوازم خانگی ایران یادآوری کرد:‌ این روزها پیامک‌های گسترده ای به تلفن‌های همراه افراد ارسال می شود که تحت عنوان محصولات «بانه» ‌به فروش لوازم خانگی قاچاق اقدام می‌کنند، همچنین محصولات تقلبی تحت عنوان برندهای آلمانی در بازار به فروش می رسد. وی از تهیه یک نشان تجاری (لوگو) با مشارکت این اتحادیه، اتاق اصناف ایران و وزارت صنعت خبر داد که اکنون بین واحدهای توزیع کننده لوازم خانگی مورد تایید این اتحادیه توزیع و پشت شیشه مغازه ها چسبانده می شود. میری تاکید کرد: مردم و مشتریان سعی کنند لوازم خانگی مورد نیاز خود را از این فروشگاه‌های تایید شده که جنس قاچاق توزیع نمی کنند، تهیه کنند.

برابری قیمت ارز نیمایی با ارز آزاد به نفع تجار

محمدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی

بازار لوازم خانگی از آنجایی که تاثیرات بسیار زیادی از نوسانات نرخ ارز گرفته است بازگشت آن به بازه زمانی قبل از نوسانات ارزی زمانبر خواهد بود. اگر حرکات مثبت و سازنده ای هم در راستای ساماندهی این بازار برداشته شود تصمیمات و سیاست های دیگری اجازه تنفس را به این بازار نمی دهد. سال گذشته ارز نیمایی یک قیمت داشت و امروز یک قیمت. البته به حال بازار لوازم خانگی فرقی ندارد چون مواد اولیه از همین ارز نیمایی تهیه می شود تاثیری در کاهش قیمت ها نخواهد گذاشت.

به هر ترتیب امروز قیمت ارز نیمایی با ارز آزاد برابر شده اما تاثیری در کاهش قیمت ها ندارد. البته ارز نیمایی کمک بسیاری به بازار لوازم خانگی کرده و اگر از همان ابتدا قرار بود ارز آزاد برای این بازار استفاده شود قیمت ها نجومی تر می شد. اگر قیمت لوازم خانگی متناسب با نرخ ارز آزاد تغییر می‌کرد، در حال حاضر قیمت این کالا باید سه برابر قیمت‌های سال گذشته می‌شد، اما استفاده از ارز نیمایی باعث شد که قیمت لوازم خانگی نسبت به سال گذشته نزدیک به ۱۲۰ درصد افزایش داشته باشد.

اما این بدین معنا نیست که باید اوضاع به همین منوال سپری شود چراکه هنوز در کاهش قیمت ها تاثیری دیده نشده است. کالاهای داخلی در برخی موارد گرانتر از کالاهای خارجی مشاهده می شوند که دلیل آن همانطور که گفته شد استفاده از ارز نیمایی برای واردات مواد اولیه ساخت و تولید است. بستر خوبی برای تولید این کالاها در کشور وجود دارد و باید با تبادل دانش و تکنولوژی خطوط تولید را در کشور راه اندازی کنیم تا از واردات بی نیاز شده و قیمت لوازم خانگی تولید داخل با افزایش تولید شکسته شود. اما نکته دیگری که وجود دارد این است که امروز برابری تقریبی قیمت ارز نیمایی با ارز آزاد مشوقی برای تجار شده تا به فکر صادرات باشند. صادرکنندگان تاکنون به دلیل تفاوت نرخ ارز آزاد و ارز نیمایی انگیزه‌ای برای عرضه ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما نداشتند اما حالا با نزدیک شدن نرخ ارز آزاد و نیمایی برای این کار انگیزه پیدا کرده اند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.