صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / نیویورک تایمز: بن سلمان برای میانجیگری بین عربستان و ایران دست به دامن پاکستان و عراق شد
نیویورک تایمز: بن سلمان برای میانجیگری بین عربستان و ایران دست به دامن پاکستان و عراق شد

نیویورک تایمز: بن سلمان برای میانجیگری بین عربستان و ایران دست به دامن پاکستان و عراق شد

کسب و کار نیوز - روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به گام‌های اخیر عربستان و ایران برای رفع اختلافات نوشت که مقامات سعودی از پاکستان و عراق برای میانجی‌گری میان تهران و ریاض درخواست کمک کرده‌اند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود به نقل از مقامات نوشت: عربستان سعودی و ایران پس از سال‌ها اختلاف و رقابت به تازگی گام‌هایی را برای آغاز گفت‌وگوی غیر مستقیم با یکدیگر در تلاش برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه برداشته‌اند.

مقامات عراقی و پاکستانی در هفته‌های اخیر پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان گفته‌اند که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان از سران عراق و پاکستان خواسته است تا با همتایان ایرانی خود درباره تنش‌زدایی گفت‌وگو کنند. ایران نیز از این تلاش‌ها استقبال کرده و هم در محافل خصوصی و هم به‌طور علنی تاکید کرده که آماده مذاکره با عربستان سعودی است.

دولت عربستان همچنین روز جمعه طی بیانیه‌ای خطاب به نیویورک تایمز تایید کرده است که عراق و پاکستان هر دو پیشنهاد میانجی‌گری برای گفت‌وگو میان تهران و ریاض را مطرح کرده‌اند اما عربستان تکذیب کرده‌ است که بن سلمان این ابتکار عمل را به دست دارد.

در این بیانیه آمده است: تلاش‌ها برای تنش‌زدایی در منطقه باید از سوی طرفی باشد که تنش را آغاز کرده و دست به حمله زده است، نه پادشاهی عربستان.

اما بی‌اعتمادی و اختلاف میان این دو قدرت منطقه‌ای همچنان عمیق است و چشم‌انداز گفت‌وگوی مستقیم میان ایران و عربستان در سطوح بالا و در آینده نزدیک، کماکان بعید به نظر می‌رسد.

چندی پیش تاسیسات نفتی عربستان هدف حمله موشکی و پهپادی قرار گرفت که منجر به توقف تولید نیمی از نفت این کشور شد. اگرچه انصارالله یمن مسئولیت حمله را بر عهده گرفته است اما سعودی‌ها ایران را مسئول آن می‌دانند.

ایران این ادعاها را قویا رد می‌کند.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: عمران خان نخست وزیر پاکستان ماه گذشته در جده با ولیعهد سعودی دیدار کرد. وی چند روز بعد در حالی‌که در مجمع عمومی سازمان ملل به سر می‌برد به خبرنگاران گفت که بن سلمان از او خواسته است، با ایران صحبت کند.

یک مقام ارشد پاکستانی که خواست نامش فاش نشود، در این باره گفت: محمد بن سلمان به عمران خان گفت که می‌خواهد از جنگ پرهیز کند. وی از نخست وزیر ما خواست تا در این زمینه همکاری کند.

همچنین یک مقام ارشد عراقی با اشاره به سفر اخیر نخست وزیر کشورش به عربستان سعودی گفت که بن سلمان از عادل عبدالمهدی خواسته است تا میان تهران و ریاض میانجی‌گری کند و او نیز پیشنهاد داده که در صورت انجام دیداری میان دو کشور، این ملاقات در عراق برگزار شود.

ایران از این ایده نیز استقبال کرده است.

علی لاریجانی رئیس مجلس ایران در گفت‌وگو با شبکه الجزیره خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی آماده مذاکره با عربستان و سایر کشورهای منطقه است. مذاکرات ایرانی- سعودی می‌تواند به حل بسیاری از مشکلات امنیتی و سیاسی منطقه کمک کند.

اما برای سعودی‌ها، حتی مذاکرات غیر مستقیم با ایران به معنی انحراف جدی از رویکرد اولیه محمد بن سلمان درقبال ایران، در زمانی است که در سال ۲۰۱۵ از سوی پدرش به عنوان ولیعهد عربستان سعودی تعیین شد. وی آن زمان، ایران را ریشه مشکلات منطقه دانسته و گفته بود که جنگ را به داخل خاک ایران می‌کشاند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.