چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / فرار مالیاتی هزاران میلیاردی در گوشی های مسافری
فرار مالیاتی هزاران میلیاردی در گوشی های مسافری
Close-up shot of female hands typing message on smart phone by the window at airport

به ازای هر گوشی مسافری ۱۵۰ هزار تا یک میلیون تومان جیب قاچاقچیان می رود

فرار مالیاتی هزاران میلیاردی در گوشی های مسافری

کسب و کار- تسهیلاتی برای مسافران در رابطه با واردات گوشی مسافری در نظر گرفته شد که امروز این موضوع حاشیه های زیادی را به همراه داشته است. سواستفاده های زیادی در این رابطه شد و هم چنان هم ادامه دارد که در نتیجه آن در روزهای گذشته شاهد از کار افتادن 30 هزار گوشی مسافری جعلی بودیم که اعتراضات زیادی را نیز به دنبال داشته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این تسهیلات برای مسافر در نظر گرفته شد و نباید راهی برای رانت می شد چراکه فقط این حق مسافر است که بتواند گوشی که به منظور استفاده شخصی از سفر آورده را رجیستر کند. در حال حضار این قانون دور زده شده و واردات گوشی مسافری جنبه تجاری پیدا کرده است که قطعاً حق مردم ضایع شده است. در همین رابطه گزارش های زیادی منتشر شده که رانت واردات مسافری موجب شده تا به ازای هر گوشی مسافری، ۱۵۰ هزار تا یک میلیون تومان از حقوق بیت المال به جیب قاچاقچیان موبایل سرازیر ‌شود.

فروردین ماه سال قبل، ثبت رجیستری گوشی تلفن همراه از طریق رویه مسافری آغاز و در ماه‌های پایانی سال گذشته روند واردات آن به علت صرفه بالای واردات گوشی مسافری شدت گرفت تا در نهایت، در فروردین و اردیبهشت ۹۸ به اوج خود رسید؛ به طوری که تعداد گوشی‌های مسافری از ۲۰٫۰۰۰ دستگاه در فروردین ماه ۹۷ به ۱٫۲ میلیون دستگاه در پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری افزایش پیدا کرد. طبق آمار در ۶ ماه منتهی به خردادماه امسال، حدود ۷۵ درصد واردات تلفن همراه به کشور از طریق «رویه مسافری» انجام گرفته است.

اما با اتصال سامانه‌های گذرنامه نیروی انتظامی و ثبت تلفن همراه مسافری گمرک به یکدیگر از ابتدای خردادماه ۹۸، ورود تنها یک دستگاه تلفن همراه در سال از خارج از کشور و فقط برای مسافران واقعی امکان‌پذیر شد. اما ایام زیارتی حج و خروج میلیونی هموطنان برای زیارت اربعین، دوباره دست و پای«رانتخواران گوشی مسافری» را باز کرد تا این بار به وسیله سرقت اطلاعات هویتی مسافران واقعی و ثبت گوشی‌های قاچاق با این اطلاعات، حقوق بیت المال را تضییع کنند. به طوریکه اخیراً سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خطر سوءاستفاده قاچاقچیان تلفن‫ همراه از اطلاعات هویتی زائران اربعین را گوشزد کرد و پیش از این نیز سامانه همتا (متعلق به ستاد مبارزه با قاچاق کالا) در اطلاعیه خود از جزئیات سوء استفاده از اطلاعات هویتی حجاج برای ثبت گوشی‌های مسافری قاچاق پرده برداشت.

واردات مسافری همچنان جذاب‌تر از واردات رسمی

مهدی محبی، کارشناس بازار موبایل

درست است که اجرای طرح رجیستری در کنترل قاچاق گوشی تلفن همراه تا حدود زیادی موفق عمل کرد اما باید به این نکته هم اشاره کرد که در حال حاضر تنها ۳۳ درصد مصرف بازار موبایل از طریق گمرک تامین و ۶۷ درصد آن از طریق مسافران وارد می‌شود. جذابیتی که این مدل از واردات دارد هر شخصی را وادار به خرید یک گوشی برای مصرف شخصی و دلالان و واسطه ها را به استفاده از راه های خلاف برای واردات مسافری این کالا وا می دارد. معافیت های مالیاتی شاید مهم ترین جذابیت این مدل واردات باشد که نسبت به دیگر روش ها از درصد کمتری حق مالیات برخوردار می شود. با معافیت‌های مالیاتی که برای واردکنندگان موبایل مسافری ایجاد شد عملا سالانه سه تا چهار هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی اتفاق می‌افتد که واردات مسافری را همچنان جذاب‌تر از واردات رسمی کرده است.

البته سازمان های مختلف با بوجود آمدن این مشکلات و سواستفاده از طرح واردات گوشی های مسافری اقداماتی را برای تشخیص ثبت جعلی گوشی های وارداتی انجام داده و سی هزار گوشی را که در ثبت آنها با عنوان گوشی مسافری تخلف شده بود شناسایی و مسدود کردند. بنابراین طرح رجیستری که قرار بود قاچاق را به صفر برساند حالا با جذابیتی که برای واردات مسافری موبایل فراهم کرده دلالان و متخلفان را بر آن داشته با استفاده از اطلاعات مسافران و اجاره مدارک آنها اقدام به وارد کردن گوشی کنند و با معافیت های مالیاتی در نظر گرفته شده در این طرح، سودهای کلانی را از فروش این گوشی ها به جیب بزنند.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.