صفحه اصلی / سرخط خبرها / صنایع‌دستی موثرترین راهکار برای ایجاد اشتغال زودبازده
صنایع‌دستی موثرترین راهکار برای ایجاد اشتغال زودبازده

زمینه‌های اجرای دستور رئیس‌جمهوری برای نقش‌آفرینی در تولید و اشتغال

صنایع‌دستی موثرترین راهکار برای ایجاد اشتغال زودبازده

کسب و کار نیوز: برای راه اندازی یک خط تولید در حوزه صنعت و اشتغال بیش از 100 نفر بیش از 10 میلیارد تومان هزینه لازم است در برخی شغل‌های تخصصی نظیر نفت و پتروشیمی این رقم تقریبا ۲ میلیارد تومان است، در صنایع متوسط که در آن حدود 50 نفر مشغول به کار هستند در بهترین حالت به 300 تا 500 میلیون تومان و حدود یک سال برای راه اندازی پیش نیازها زمان و هزینه لازم است و برای برپایی تعاونی که ساده و زودبازده ترین نوع اشتغال زایی است باید حدود 50 تا 60 میلیون تومان برآورد اولیه داشت.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی میراث آریا, با یک نگاه کلی می توان به این نتیجه رسید که هزینه ایجاد یک شغل پایدار در ایران گران و دهک‌های پایین جامعه بدون حمایت مستقیم دولت قادر به کارآفرینی و اشتغال زایی نیستند به عبارتی برای پایین آوردن نرخ بیکاری با تکیه بر رونق تولید دو استراتژی کلی وجود دارد، یا تمام بودجه کشور صرف راه اندازی کارخانجات مختلف و کارگاه های متعدد در هر شهر و روستایی شود که این فرضیه با توجه به هزینه های سرسام آور، پیش از آغاز محکوم به شکست است و یا اینکه کشور وارد فاز تازه ای از مشاغل مویرگی و ریزکارگاهی شود چیزی که امروزه از آن به عنوان مشاغل خانگی یاد می شود مشاغل پایداری که به گفته کارشناسان برای راه اندازی آن کمتر از دو میلیون تومان هزینه لازم است.

اما سوال بزرگ اینجاست که آیا تمامی مشاغل خانگی پتانسیل یک کار پایدار را دارند و آیا مشاغل مویرگی هماهنگی های لازم را با اسناد بالادستی نظیر اقتصاد مقاومتی با نگاه درون زایی و برون گرایی را دارد؟

به باور بسیاری از صاحب نظران تنها مشاغلی که ظرفیت تولید ثروت و ایجاد زمینه ورود به بازارهای بین المللی را دارد حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، حوزه ای که در آن ایجاد شغل ساده، آموزش ها کم هزینه و محصولات ارزان است.

در این میان صنایع‌دستی بیش از سایر حوزه‌ها ظرفیت و پتانسیل ایجاد اشتغال زودبازده و پایدار را دارد، هرچند نباید این نکته را فراموش کرد که در این بخش نیز حمایت و پشتیبانی دستگاه‌های مسئول و پیگیری قوانین حامی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دوسال دولت دوازدهم سعی و تلاش بی‌وقفه‌ای برای موضوعات و دغدغه‌های فعالان و هنرمندان صنایع‌دستی داشته است تا زمینه اشتغال افراد بیشتری در این بخش فراهم شود، تصویب و ابلاغ قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع‌دستی را شاید بتوان تبلور این پیگیری‌ها دانست، قانونی که دربرگیرنده تمام دغدغه‌ها و مشکلات چندین ساله فعالان این عرصه است.

بدون شک اجرای کامل و بی‌عیب و نقص این قانون نیازمند زمان کافی و پیگیری است.

وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اجرای اقدامات و برنامه‌های لازم در بخش آموزش، تولید و ترویج صنایع‌دستی، زمینه اشتغال و درآمدزایی را برای علاقه‌مندان به این بخش فراهم می‌آورد.

ایجاد اشتغال با صدور مجوز کارگاه

صدور مجوز کارگاه‌های تولید صنایع‌دستی از آن دست مواردی است که در معاونت صنایع‌دستی این وزارتخانه انجام می‌شود، شاید تا پیش از این صدور اینگونه مجوزها با سرعت کمتر و فرآیند اداری طاقت‌فرسا همراه بود اما امروز خوشبختانه این بخش دست‌انداز هایی به مراتب کمتر از گذشته برای علاقه‌مندان حوزه صنایع‌دستی ایجاد می‌کند، براساس آمار در دو سال دولت دوازدهم از محل صدور مجوزهای تولیدی، برای ۱۲۹هزار و ۹۹ نفر اشتغال ایجاد شده است.

ارائه تسهیلات و حمایت مالی در هر حرفه و صنعتی یکی از مهم‌ترین مولفه‌های پیشرفت و البته ایجاد زمینه اشتغال است، این‌که دستگاه‌های مربوطه تا چه میزان در حوزه چانه‌زنی و رایزنی با نهادهای مالی برای دستیابی به تسهیلات تلاش کنند موضوعی بسیار بااهمیت است.

وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این بخش هم اقدامات قابل ملاحظه‌ای داشته است، شناسایی و معرفی هنرمندان و فعالان صنایع‌دستی به بانک‌ها و موسسات مالی برای دریافت تسهیلات مورد نیاز در معاونت صنایع دستی این وزارتخانه انجام می‌شود، ارائه این تسهیلات از یک سو توسعه و ترویج صنایع‌دستی را در پی دارد و از سوی دیگر براساس آمار از محل پرداخت تسهیلات(اشتغال خانگی، روستایی و فراگیر) در دو سال دولت دوازدهم، ۳۲هزار و ۲۳۳ فرصت شغلی ایجاد شده است.

اشتغال برای هر فرد خارج از بحث درآمدزایی، باید دربرگیرنده تامین آینده و روزهای بیکاری فعالان عرصه‌های مختلف باشد، موضوع بیمه و اهمیت آن برای تمام شاغلان بخش‌های خصوصی و دولتی واضح است و فعالان صنایع‌دستی هم از این قاعده مستثنا نیستند.

پیگیری بیمه هنرمندان

بیمه یکی از دغدغه‌های همیشگی شاغلان صنایع‌دستی و افرادی است که به‌تازگی می‌خواهند در این بخش مشغول به کار شوند، این دغدغه از آغاز به کار دولت دوازدهم به عنوان یکی از مطالبات جدی و به‌حق شاغلان این حوزه در دستور کار وزارت میراث‌فرهنگی قرار گرفت و در نهایت از سال ۹۷، بیمه صنعتگران و هنرمندان پس از پنج سال پیگیری به نتیجه رسید و این روند امسال هم ادامه دارد.

فرصت ثبت جهانی در هر عرصه‌ای، زمینه‌های اشتغال، درآمدزایی و پویایی اقتصادی را برای هر منطقه به دنبال دارد، کشور ما با وجود ۲۵۰ رشته متنوع صنایع‌دستی به عنوان سومین کشور در این حوزه شناخته می‌شود، همین امر فرصت مناسبی را برای مسئولان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به وجود آورد تا با شناسایی مناطق و محصولات صنایع‌دستی منحصر بفرد و جهانی کردن آنها، زمینه اشتغال و درآمدزایی را برای مردم این مناطق به وجود آورند.

در دو سال دولت دوازدهم معاونت صنایع‌دستی با ثبت جهانی ۱۰ شهر و روستای صنایع‌دستی و ۱۵ شهر و روستای ملی، گام موثری در معرفی این مناطق و رونق اشتغال، اقتصاد و معیشت ساکنان در این شهرها و روستاها برداشته است، امروز ایران رتبه اول را برای ثبت شهرها و روستاهای جهانی در اختیار دارد.

برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی

برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و نمایش تولیدات و محصولات، یکی از موثرترین راه‌ها برای ایجاد انگیزه اشتغال است، افراد موفق و استادان بسیاری هستند که با برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها شناخته شده و الگوی جوانان برای ورود به یک حرفه و شغل شده‌اند، معاونت صنایع‌دستی با توجه به اهمیت برگزاری نمایشگاه‌ها و معرفی هنرمندان و صنعتگران موفق در دو سال دولت دوازدهم ۳۰ نمایشگاه تخصصی را برگزار کرد.

براساس یافته‌های باستان‌شناسان، ایرانی‌ها براساس تاریخ و تمدن دیرینه از دیرباز برای رفع نیازهای خود دست به کار می‌شدند و از سفال و آهن و سایر مواد برای ساختن لوازم زندگی استفاده می‌کردند، سابقه صنایع‌دستی در کشور ما عمری به درازای تاریخ ایران دارد هرچند با گذشت سالیان متمادی، بسیاری از رشته‌های صنایع‌دستی منسوخ شده و از بین رفته است، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی براساس رسالت خود برای احیاء، توسعه و ترویج این رشته‌های اقدامات موثری داشته است.

بی‌تردید احیا و توسعه رشته‌های متنوع صنایع‌دستی و معرفی این رشته‌ها به جوانان و علاقه‌مندان به این حوزه، می‌تواند زمینه اشتغال افراد بسیاری را فراهم آورد، برگزاری کلاس‌های آموزشی در شهرها و روستاهای مختلف و اجرای سیاست‌های حمایتی برای تولید صنایع‌دستی به‌روز شده در دو سال دولت دوازدهم به طور جدی مورد توجه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار گرفته است.

صنایع‌دستی بدون شک و به گفته بسیاری از صاحبنظران و کارشناسان یکی از بهترین و موثرترین راهکارها برای ایجاد اشتغال زودبازده است و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اتکا به این اصل مهم، ایجاد اشتغال در این حوزه را در دستور کار قرار داده است.

 

همچنین مطالعه کنید:

نرخ مشارکت اقتصادی افزایش یافت/تسهیلات ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی اشتغال

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز، وی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.