صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / آماده سازی بستر انحصار برای “فیلیمو” و “نماوا”
آماده سازی بستر انحصار برای “فیلیمو” و “نماوا”

آیا اپلیکیش های پخش فیلم از سایت های دانلود فیلم شکایت کرده اند؟

آماده سازی بستر انحصار برای “فیلیمو” و “نماوا”

کسب و کار- طی روزهای اخیر اغلب سایت‌های دانلود فیلم و سریال در ایران همچون سایت پرمخاطب و قدیمی مثل ایران فیلم فیلتر شده‌اند. سایت هایی که سالهای سال برای به بار نشستن آن در این هجمه های فضای مجازی جان کنده اند و علاوه بر ارایه خدمات به صرفه ای که برای علاقه مندان به تماشای فیلم و سریال ایجاد کرده اند منبعی نیز برای اشتغالزایی و درآمدزایی بوده اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این روزها اگر به سایت‌های دانلود فیلم مانند دیبامووی، فیلم تو مووی، فردا دانلود، ۳۰ نما و موارد مشابه سر بزنید با یک مشکل برمی‌خورید که آشناست و چند سال پیش در تاینی موویز نیز آن را حس کردید. طی اخباری که در چند روز گذشته منتشر شده آمده است که دو اپلیکیشن پخش فیلم به نام های فیلیمو و نماوا از این سایت ها شکایت کرده اند که از منابع آنها استفاده می کنند. طبق گزارش‌ها، سایت‌های نماوا، فیلیمو، آیو، لنز و… علیه سایت‌های فیلم و سریال شکایت کرده و در پی آن به هاست‌ها دستور قضایی داده شده که سرور تمام سایت‌های دانلود فیلم و سریال مسدود و خاموش شوند به نحوی که حالا با فیلترشکن هم امکان دسترسی به آنها وجود ندارد. اما نماوا امروز این خبر را تکذیب کرده و اعلام کرد که به رغم اینکه این سایت ها از منابع ما استفاده می کنند کار بستن آنها ربطی به ما ندارد.

دزدی “نماوا” از “نت‌فلیکس”

از سوی دیگر روز گذشته شبکه جهانی نت‌فلیکس در اینستاگرام خود اعلام کرد که با تحقیقاتی که انجام شده باخبر شده اند اپلیکشین نماوا که متعلق به شرکت شاتل است از این شبکه و منابع آن دزدی می کند. داستان عجیب و غریبی است که همزمان با بسته شدن سایت های ایرانی دانلود و پخش فیلم این اظهارنظر توسط نت فیلیکس شده است. با این اتفاق موج نارضایتی و شکایت به سمت وزارت ارتباطات و وزیر ارتباطات سرازیر شده و وی در توئیتی اعلام کرده است که: من هیچ کاره ام!

کاربری اما در اعتراض به وضعیت ایجاد شده نوشته است: اگه این وضع درست نشه خود من شخصا هم از نماوا هم فیلیمو هم گپ فیلم و کلا همشون شکایت می کنم به ایمیل های کمپانی های فیلم سازی. کانال و صفحه فیلم بازان تو اینستا هم ادرس و متن پیام رو اماده کرده اما دوست دارم یکم صبر کنم. اما اگه درست نشه ویروسی پخش می کنیم تو اینستا و تلگرام هم ایمیل بزنن این ۲ تا بسته بشه اوضاع درست میشه. حاضرم از تورنت دانلود کنم ولی این مسخره بازی ها نباشه. اما کاربر دیگری راه چاره ای را برای دوستداران فیلم و سریال پیشنهاد کرده و نوشته است که یه موتور جستجوی فیلم و سریال هست اسمش قرن ۲۱ (garne21) اون لینکای دانلود همه این سایتا رو زیر هر فیلم یا سریال گذاشته. اگه سایتی لینکاش فعال باشه از اون میشه دانلودش کرد.

آذری جهرمی: والله بسته شدن سایتهای دانلود فیلم به من مربوط نیست

در پی محدودیت ایجاد شده روی سایتهای دانلود فیلم، وزیر ارتباطات گفت: این موضوع از سوی دادستانی به ارائه دهندگان خدمات میزبانی وب دستور داده شده است. امکان دسترسی به دانلود فیلم روی برخی سایتهای ایرانی دانلود رایگان فیلم و سریال غیرممکن شده و لینک های دانلودشان به دلیل قطع سرور، غیرفعال شده است. در این باره محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در توئیتر در پاسخ به اعتراض کاربران به محدودیت ایجاد شده در سایتهای دانلود فیلم، گفت: «والله بسته شدن سایتهای دانلود فیلم به من مربوط نیست. دادستانی به ارائه دهندگان خدمات میزبانی وب دستور داده، این وسط من هیچ کاره ام.»

به هر ترتیب هنوز هیچ اطلاعیه رسمی در خصوص از دسترس خارج شدن همزمان محتوای آنها منتشر نشده اما یکی از مدیران این وب سایت هاه در فضای مجازی با انتشار متنی بلند اعلام کرده که این اتفاق پس از شکایت یکی از شرکت های VOD در ایران رخ داده است.

متن رسمی بیانیه نماوا در واکنش به این اتفاقات:

خاموش شدن سرورهای تعدادی از سایت‌ها طبق دستور کتبی مقامات قضایی کشور روی داده است. چه آن که حسب تکلیف قضایی تصریح شده برای شرکت‌های ارایه دهنده خدمات میزبانی در سراسر کشور، ارایه سرویس به دامنه‌هایی که فیلتر هستند، غیرقانونی است و جرم محسوب می‌شود. در ادعای مطرح شده توسط مدیر سایت دبیا مووی گفته شده که این مشکل برای سایت‌های فیلم اتفاق افتاده است، درحالی‌که این دستور برای توقف ارایه خدمات به کلیه دامنه‌های فیلتر شده است و هیچ ارتباطی به محتوای دامنه ندارد و شنیده ها حاکی از آن است که روز گذشته سایت‌های مختلف فیلم، دانلود، موسیقی و … با خاموشی سرورهایشان روبه‌رو بوده‌اند. بنابراین این ادعا درباره اینکه شکایتی برای توقف فعالیت سایت‌های فیلم صورت گرفته است، صحت ندارد. هرچند نماوا از محل میزبانی سایت دیبا مووی اطلاعی ندارد، اما قطعا خاموشی سرورهای ایشان توسط شرکتی صورت گرفته است که میزبانی این خدمات را برعهده داشته است و بی تردید نماوا نقشی در این‌باره نداشته است. متاسفانه این اولین‌بار نیست که جوسازی و مطرح ساختن ادعای غیرحقیقی توسط دیبا مووی اتفاق می‌افتد. با وجود ادعای مطرح شده و جوسازی صورت گرفته توسط این سایت، حقیقت ماجرا این بوده است که این سایت، مدت‌های طولانی کلیه دوبله‌های انجام شده توسط نماوا را به نام خود منتشر می‌ساخت و جالب آن‌جاست که با وجود چندین و چندین بار تذکر و درخواست، این روند همچنان ادامه داشت، تا اینکه نماوا برای دفاع از حقوق خود، موضوع شکایت را مطرح ساخت و دیبا مووی در پاسخ به این شکایت، به‌جای حل مشکل شروع به فحاشی، جوسازی، اتهام و … در فضای مجازی علیه نماوا کرد که خود یک جرم محسوب می‌شود.

با این همه، نماوا دوباره پی‌گیری را ازطریق مذاکره با این دوستان پیش برد و طی مذاکره‌ی انجام شده در آن زمان، قرار شد کلیه دوبله‌های نماوا از سایت دیبامووی حذف گردد و نماوا نیز شکایت خود را باز پس گیرد. پس از توافق یاد شده، آنچه از سوی نماوا روی داده است، چیزی به جز چشم‌پوشی از جرایم واقع شده و عمل به توافق نبوده و قطعا” نماوا هیچ‌گونه نقشی در فرایند دستور قضایی صادر شده از سوی دادستان برای عدم ارایه خدمات به دامنه های فیلتر شده (فارغ از نوع فعالیت دامنه) نداشته و ندارد و ضمن رد قاطع این ادعا، قطعا این حق را برای خود محفوظ می دارد که پی‌گیری‌های قانونی مورد نیاز علیه جوسازی، حمله سایبری و اتهام‌های کذب و دروغین مطرح شده از سوی مدیر این سایت را به‌صورت جدی انجام دهد.

حق اشتراک‌های ناچیز با مخاطبان میلیونی

جلال ایزدی، کارشناس فناوری اطلاعات

بسته شدن و از کار افتادن سایت های دانلود فیلم به هر دلیلی که عنوان شده و یا خواهد شد توجیهی ندارد. در سال های گذشته نیز با موارد مشابهی در همین زمینه مواجه شدیم که سایت تاینی موویز را به علت اینکه ماهانه بیش از ۱۰۰ میلیون تومان درآمد داشته فیلتر کرده و از دسترس خارج کردند. اصلا مشخص نیست چرا در ایران برای رسیدگی و پیگیری یک موضوع یکباره درخت را با تمام و کمال قطع می کنند و به دنبال علت اتفاقات پیش آمده نیستند. اینکه بخواهیم درختی را که آسیب دیده است از ریشه قطع کنیم اصلا راهکار مناسبی نیست و نخواهد بود.

باید برای اتفاقات و مشکلاتی که پیش می آید راه حل پیدا شود. می توان برای حل مشکل این سایت ها، قوانینی را در دستور کار قرار داد و برای ساماندهی فعالیت این کسب و کارها اقدام کرد. در ایران به دلایل تحریم ها و ضعف در بستر اینترنت دسترسی به سایت های خارجی پخش و دانلود فیلم تقریبا غیرممکن است و باید این سایت ها وجود داشته باشند که علاقه مندان بتوانند تماشای فیلم را به صرفه در اختیار داشته باشند. اصلا توجیهی برای این اقدام نمی توان پیدا کرد جز اینکه در حوزه پخش فیلم و سریال نیز عده ای به دنبال آماده سازی بستر ایجاد انحصار برای اپلیکیشن های تلویزیونی پخش فیلم است. دو سرویس نماوا و فیلیمو در حال حاضر بیلبوردها را در تهران در رقابت نزدیک تبلیغاتی در تسخیر خود درآورده‌اند و به دنبال انحصار در ای بازار هستند.

البته امتیازاتی نیز این سرویس ها به مشترکان خود ارائه می دهند که در بازار رقابت از نکات بسیار مثبتی به شمار می رود. هر دو شرکت دارای محتواهای دوبله شده اختصاصی هستند و به نظر می‌رسد با توجه به استقبالی که از فیلم های دوبله شده صورت می گیرد و حمایت های این دو شرکت بازار شرکتهای مختلف و حرفه‌ای دوبله از طریق این دو سرویس رشد قابل توجهی کرده است. نماوا دارای قابلیت تماشای فیلم به صورت دو زبانه و یا تغییر زبان و زیرنویس در هنگام تماشا نیز هست. اما با تمام اینها نمی توان کسب و کارهای دیگر این حوزه را از فعالیت انداخت و نان عده ای را آجر کرد. باید برای ساماندهی فعالیت این کسب و کارها قوانینی وضع کرد تا آنها نیز با پیروی از آنها به فعالیت خود ادامه دهند. سایت‌های دانلود با حق اشتراک‌های ناچیز مخاطب میلیونی و کارایی اقتصادی خوبی دارند و نباید به یک باره توقف فعالیت را برای آنها اجرا کرد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.