صفحه اصلی / سرخط خبرها / قیمت مناسب پیله تر، برد نوغانداران مازندرانی
قیمت مناسب پیله تر، برد نوغانداران مازندرانی

قیمت مناسب پیله تر، برد نوغانداران مازندرانی

کسب و کار نیوز - افزایش ۳۸درصدی تولید پیله تر همراه با ۲ برابر شدن قیمت آن علاوه بر برد خوب نوغانداران مازندران، سبب تشویق پرورش پائیزه کرم ابریشم برای نخستین بار دراستان نیز شده‌است.

استان مازندران زمانی با توزیع بیشتر از ۲۰ هزار جعبه تخم نوغان میان کشاورزان در دهه ۷۰از قطب های مهم نوغانداری در کشور بود، ولی این شغل در دهه ۸۰ به دلایل مختلف از جمله سر و سامان نداشتن سیاست های بخش کشاورزی، قاچاق و مهم تر از همه واردات رسمی پیله تر به کشور رو به فراموشی رفت.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، میزان توزیع تخم نوغان در مازندران در سال ۹۲ به کمترین میزان در تاریخ نوغانداری این استان یعنی کمتر از یکهزار و ۴۰۰ جعبه رسید و زنگ هشدار را برای فراموشی این بخش مکمل درآمدی حوزه کشاورزی به صدا در آورد.
با این وصف از سال ۹۳ با آغاز ساماندهی سیاست های بخش کشاورزی در دولت یازدهم، ریزش در بخش نوغانداری مازندران متوقف شد و با افزایش تدریجی، آمار توزیع تخم نوغان در سال جاری به ۲هزار و ۵۰۰ جعبه افزایش یافت.

پانزدهم فروردین تا اواسط تیرماه هر سال زمان آغاز و پایان پرورش کرم ابریشم بهاره در مازندران است و امسال پرورش پائیزه کرم ابریشم نیز از اواسط شهریور با توزیع ۵۰ جعبه در سه منطقه لفور سوادکوه، بندپی و بابلکنار شهرستان بابل آغاز شده است.
تنظیم بازار و قیمت مناسب جرقه رغبت برای نوغانداری
رئیس اداره توسعه نوغانداری مازندران روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از افزایش ۳۸درصدی تولید پیله ابریشم در پرورش بهاره امسال خبر داد و گفت که امسال حدود ۲هزارو ۵۰۰جعبه تخم نوغان بین یکهزارو ۳۰۰بهره بردار توزیع شد که حدود ۹۰ تن پیله تر استحصال شده است.

حمیده سادات مطهری با اعلام اینکه میانگین قیمت فروش امسال  هر کیلو گرم پیله تر  ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان است که نسبت به سال گذشته ۲ برابر بوده است، افزود: امسال برد خوب نوغانداران بود که حتی تشویق به پرورش پائیزه نیز شدند.

وی گفت: امسال به دلیل رونق بازار تولید تقاضا برای خرید پیله بیشتر شد و درواقع تمام محصولات در بازار آزاد و در خارج از خرید تضمینی به فروش رفته است.

رئیس اداره توسعه نوغانداری مازندران با بیان اینکه برای نخستین بار امسال ۵۰ جعبه تخم نوغان برای پرورش پائیزه کرم ابریشم در سه منطقه استان توزیع شده است، اظهار داشت: با توجه به بارندگی های مناسب و وجود درخت توت، امیدواریم شاهد تولید مناسب پیله تر پائیزه دراستان باشیم.

مطهری تصریح کرد: از آنجائی که امسال رونق مناسب نوغانداری را در استان مازندران شاهد بودیم ، پیش بینی می شود سال آینده با اقبال و افزایش چشم گیر این بخش از فعالیت های کشاورزی در استان باشیم.

وی با بیان اینکه دولت در تولید و توزیع تولید تخم ، جعبه نوغان و کاشت درخت توت حمایت های ویژه دارد، گفت: قیمت هر جعبه تخم نوغان که برای دولت هزینه چندین برابری به نسبت توزیع هفت هزارو ۵۰۰تومانی دارد، طی هفت سال گذشته ثابت است.

رئیس اداره توسعه نوغانداری مازندران گفت: از چهار سال پیش دولت به اهمیت افزایش تولید پیله ابریشم توجه جدی کرده است و امروز نتایج آن با اقبال کشاورزان به نوغانداری آشکار شده است .
وی افزود : به طور یقین با اصلاح توتستان های استان به عنوان مهم ترین نیاز مواد غذایی کرم ابریشم و همچنین گسترش ارتباطات اقتصادی ایران در سطح بین المللی، نوغانداری نیز گسترش می یابد.
بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی ، ۴۷۵ هکتار توتستان در مازندران برای تامین ماده غذایی کرم ابریشم وجود دارد.
روستاییان بخش های بندپی شرقی، غربی و بابلکنار شهرستان بابل، آهنگرکلا قائمشهر و لفور سوادکوه بیشترین فعالیت نوغانداری را در مازندران انجام می دهند.
پرورش کرم ابریشم یکی از فعالیت های جانبی روستاییان بویژه زنان روستایی مازندران است .
مازندران با تولید سالانه بیش از هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی ۱۱درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

 

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.