صفحه اصلی / اسلایدر / جایگزین پراید مشخص نیست
جایگزین پراید مشخص نیست

کارشناسان معتقدند حذف پراید و 405 فعلا امکان پذیر نیست

جایگزین پراید مشخص نیست

کسب و کار نیوز-توقف تولید پراید و پژو از سال 99 از جمله وعده‌هایی است که از زبان مسئولان، رئیس سازمان استاندارد و به ویژه وزیر صمت شنیده شده است. اما پیش فروش این خودروها در خودروسازان حکایت از ادامه‌دار بودن تولید این خودروهای بی‌کیفیت دارد.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، به گفته کارشناسان اصلی‌ترین دلیل عملی‌نشدن عدم طراحی جایگزین برای این تولیدات در شرکت‌های خودروسازی است. ضمن اینکه خودروسازان از عرضه این محصولات در بازار که با قیمت تمام شده پایین تولید و با قیمت بالا عرضه می‌شود، سود زیادی می‌برند. از سویی شرایط تحریمی و شرایط سختی که پیش پای خودروسازان است، شرایط را برای این تغییر جدید که البته سال ها از آن صحبت شده است، سخت کرده است.
از جمله سوالاتی که در این خصوص به ذهن می‌رسد این است که خودروسازان چه مدل خودرویی را جایگزین پراید و پژو خواهند کرد؟ آیان این صنعت آماده جایگزینی خودروی جدید با این دو مدل خودرو را دارد؟ در شرایط فعلی و با وجود مشکلاتی که تولید خودرو دارد، انجام این کار چقدر برای صنعت خودرو هزینه‌بر خواه بود؟ و مهم‌تر از همه قیمت خودروهای جایگزین شده به چه صورت تعیین خواهد شد؟
در همین رابطه وزیر صمت در رابطه با خودرو های بی کیفیت اعلام کرده بر اساس تصمیمات اتخاذ شده اقدامات لازم برای خروج خودروهای بی‌کیفیت از جمله پراید و پژو ۴۰۵ از خط تولید صورت گرفته است. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی نیز اعلام کرده که از سال ۹۹ شماره‌گذاری خودروی سواری پراید متوقف می‌شود.
با این حال به اعتقاد کارشناسان امکان جایگزین قیمتی برای تولید پراید ۴۵ میلیون تومانی وجود ندارد و همین مسئله به دغدغه خریداران از اقشار ضعیف و متوسط کشور تبدیل خواهد شد.
براساس یکی از بند های قانون، خودروهایی با عمر بیش از ۱۰ سال نباید در کشور تولید شوند، اما اگر قرار بر اجرای دقیق این قانون باشد، نه تنها پراید و ۴۰۵، بلکه سمند، پرشیا (پارس)، پژو ۲۰۶ و به زودی تندر ۹۰ نیز باید از خطوط تولید خارج شوند.

حسن کریمی سنجری، کارشناس بازار خودرو

جایگزین مبهم پراید و پژو

در حال حاضر خودروسازان با مشکلات زیادی برای تولید خودرو دست و پنجه نرم می‌کنند. این صنعت در شرایط بحرانی قرار گرفته و نیازمند حمایت‌های ویژه دولت است. هر گونه سیاست و یا تغییری در قوانین می‌تواند هزینه تولید خودرو را چندبرابر کرده و عرصه را برای تولید خودرو و افزایش آن تنگ‌تر از همیشه سازد. در چنین شرایطی اگر دستوری به خودروسازان داده شده و یا آنها ملزم به اجرای قانونی شده‌اند، باید دید آن قانون تا چه اندازه امکان اجرایی شدن دارد؟ برای مثال در این خصوص باید بررسی کرد که آیا خودروسازان توانی برای جایگزین کردن خودروی جدید با دو خودروی پژو و پراید را دارند؟ با فرض اینکه چنین جایگزین‌هایی وجود دارد، چقدر به خودروسازان هزینه تحمیل می‌کند و سیاست دولت در قبال این تغییرات جدید در صنعت خودرو چه خواهد بود. از سویی دیگر ممکن است با توقف تولید پراید، مردم کم درآمد با مضیقه روبه رو شوند. چرا که دیگر مجالی برای تولید خودرو با قیمت پراید نباشد. از طرفی بخش زیادی از تقاضای بازار خودرو به این دو خودرو بر می‌گردد که بعد از حذف باید فکری به حال تقاضای آن کرد. همچنین خدماتی که در سطح شهرها به این خودروها داده می‌شود، نیز با حذف آنها، بلاتکلیف باقی می‌ماند. بنابراین هم در رابطه با تقاضا و هم خدمات باید به فکر جایگزین بود. اما به طور کلی با توجه به کاهش تولید خودرو و توقف تولید برخی از خودروها، انجام این کار به سود بازار خودرو و حتی مردم نیست.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.